Güncelleme Tarihi:
Mesleğe ve mesleğin bulunduğu sektöre göre birçok sunum çeşidi bulunmaktadır. Örneğin ajans sunumlarında hazırlanan reklam metninin ve görsellerin verilen briefe uygun olup olmadığı kontrol edilir. Üniversitelerde yapılan eğitim sunumlarında ise dersin konusuyla ilgili çeşitli görsellerden ve içeriklerden faydalanılır. Bunun dışında, etkinlik, toplantı ve startup sunumları da mevcuttur.
Sunum Nasıl Hazırlanır?
Öncelikli olarak anlatacağınız konu ya da proje hakkında araştırma yapmalısınız. Bu araştırmalar esnasında aldığınız notları temize çekmeli ve bir taslak oluşturmalısınız.
Hitap edeceğiniz kitleyi göz önünde bulundurmalı ve ona göre bir üslup belirlemelisiniz Örneğin iş insanlarına yapılan bir sunumda "Siz" hitabı tercih edilmeli. Öğrencilere yapılan bir eğitim sunumunda ise daha samimi bir üslup kullanılabilir.
Sunum hazırlanırken dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlardan bir diğeri zamanı doğru kullanmaktır. Sunum dosyasında her sayfa, ortalama 1 dakikaya tekabül eder. Sayfa sayısına göre zaman planlaması yapabilirseniz. Örneğin 10 dakikalık bir sunum için 9- 10 sayfalık bir sunum dosyası hazırlamanız yeterlidir.
Sunuma Nasıl Başlanır?
Sunumlar da düşünce yazıları gibi giriş, gelişme ve sonuç bölümünden oluşur. İyi bir etki uyandırmak için giriş bölümünün mümkün olduğunca yaratıcı olması gerekir. Konuşmanın girişinde seçeceğiniz cümleler kısa ve net olmalı.
Yapacağınız sunumun içeriğiyle ilgili kısa bilgiler vermek için iki ya da üç cümle yeterli olacaktır.
Sunum Nasıl Yapılır?
Sunum yaparken dinleyici kitlesinin anlayabileceği kelimeler ve sade bir üslup kullanılmalı. Eğer mesleki bir terim kullanılıyorsa, mutlaka açıklaması yapılmalı. Sunumda hemen hemen her sayfa için en az 1 görsel kullanılmalı. Dosyada yer alan görseller konunun içeriğiyle ilgili olmalı.
Önemli başlıklar ve ana fikri içeren cümleler koyu ve büyük harflerle yazılmalıdır. Sunumlarda en çok kullanılan tekniklerin başında örnekleme, öyküleme ve alıntılama gelir. Konuyu çok yönlü ele almak için karşıt fikirlerden faydalanmalı ve tez - anti tez- sentez tekniği kullanılmalı.
Tıpkı giriş bölümü gibi sonuç bölümü de kısa tutulmalıdır.
Sunum Hazırlama Teknikleri Nelerdir?
1- Raporlama
Özellikle finansal raporlarda bol bol grafik ve istatistik kullanılmalıdır. Bu mali konuların fazla detaya girilmeden çok daha iyi anlaşılmasını sağlar. İstatistiki bilgiler de grafikler üzerinden karşılaştırılabilir.
2- Before - After Tekniği
Before - After tekniği de sunumlarda en çok kullanılan teknikler arasında yer alır. Özellikle neden - sonuç ilişkisi dahilinde ya da etki - tepki zinciriyle anlatılan konularda, söz konusu değişimleri göstermek için bu teknikten faydalanılır.
3- Örnekleme:
Örnekler, sunumda anlatılan konunun ya da projenin çok daha iyi anlaşılmasını sağlar. Sadece kuramsal bilgiye dayalı metinler ise dinleyicilerin konudan uzaklaşmasına neden olabilir. Bu nedenle örnekleme tekniği, hemen hemen tüm sunum çeşitlerinde kullanılır.
4- Alternatif Sunma:
Startup ve ajans sunumlarında müşterilere birden fazla seçenek sunmak, projelerin kabul edilmesini kolaylaştırır. Bu nedenle, öne sürülen fikirlerin kabul edilmeme ihtimaline karşı mutlaka birden fazla alternatif sunmaya özen gösterilmelidir. Söz konusu alternatifler, niteliklerine ve önem sırasına göre derecelendirilmelidir.
Örneğin en güvendiğiniz projeleri en başta anlatmalısınız. Daha sonraki projelere ise birkaç görselle kısaca değinmelisiniz.
5- Öyküleme:
Öyküleme tekniği, bir kavramın ya da olgunun zihinlerde yer etmesini sağlar.