Güncelleme Tarihi:
Çocukların soyut düşünce yetenekleri 12 yaş itibarı ile gelişir. Bu yaştan küçük çocukların kurban kesimini izlemesi travma etkisi yapabilir. Özellikle Kurban Bayramı’nda çok somut şekilde yaşadığımız paylaşma ve yardımlaşma kavramlarını anlatmalıyız.
Bayramda yeni kıyafetler, topladıkları harçlıklar, sevdikleriyle beraber bir araya geldikleri bayram sofraları çocukların büyüdüklerinde de hep hatırladıkları güzel hatıralardır. Ancak Kurban Bayramı’nda dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır. Özellikle ülkemizin son dönemini göz önüne alırsak hepimiz için travma olarak adlandırılabilecek olaylar yaşandı. Bu olaylar yetişkinler kadar çocuklarımızı da etkiledi. Kurban Bayramı atlattığımız bu zor günleri geride bırakmamız için bir fırsat olarak değerlendirilmelidir. Kurban Bayramı’nı mutluluk ve huzur içinde geçirmek, sevdiklerimizle bir araya gelerek duygusal paylaşımlarda bulunmalıyız. Çocukların kurban kesimi nedeniyle yeni bir travma yaşamaması, sağlıklı bir bayram geçirmeleri için ailelerin ve yetişkinlerin bazı noktalara dikkat etmesi gerekir.
Çocuğa Kurban Bayramı’nın açıklanması konusu çok önemlidir. Çocukların 12 yaş itibari ile soyut düşünce yetenekleri gelişmeye başlar. Yani 12 yaş öncesinde bir çocuk birçok şeyi anlık olarak ve somut nesneler üzerinden kavrar, çok az şekilde soyut düşünce yeteneği gelişmiştir. Her ne kadar Kurban Bayramı’nın hikâyesinin sonu biz yetişkinlere göre anlamlı bitse de 12 yaş altında olan bir çocuğa soyut konular olan ölüm ve kurban edilme anlam dışı ve bazen de korkutucu gelebilir.
Bu yüzden bu yaş çocuklarına bayramın genel olarak nasıl bir anlam taşıdığı anlatılmalıdır. İnsanlar arası yardımlaşmaya imkân tanıyan Kurban Bayramı’nın başta et dağıtma olmak üzere paylaşma ve birçok yardımın birlikte yapılmasına olanak sağlayan, birliği ve beraberliği güçlendiren yönlerinden bahsedilmeli. Böylece bayramın sosyal ve kültürel sonuçlarının aktarılması sağlanacak bu da çocuğun bayramı anlamasına katkı sağlayacaktır. 12 yaş ve üzeri çocuklara ise çocuğun duygusal olgunluğu ve soyut konuları kavrama becerisi göz önüne alınarak aktarım yapılmalıdır.
Duygu Barlas, Kurban Bayramı’nın çocuğun yaşına, duygusal olgunluğuna ve soyut düşünebilme becerisine uygun açıklanmaması durumunda bazı sıkıntılara yol açabileceğine dikkat çekerek bu olumsuzlukları da şöyle sıraladı:
Duygu Barlas, bayram gibi güzellikleri beraberinde getiren bir olayın çocuklarda travmaya sebebiyet vermemesi için önemli noktalara dikkat edilmesi gerektiğini belirterek aşağıdaki tavsiyelerde bulundu:
İlk olarak çocuğunuza açıklama yapmadan onu dinleyin; kesimi nerede, kiminle ve nasıl gördü bunu anlamaya çalışın. Çocuğunuz size anlattıktan sonra onu anladığınızı belirtin. Onu eleştirmeyin, yargılamayın veya onunla dalga geçmeyin. Çocuğunuzun korkusunu, üzüntüsünü ya da kaygısını ifade etmesini sağlayın. Çocuğun olay ile ilgili düşüncelerini de ifade etmesini sağlayın ve eğer zorlayıcı duyguya sebebiyet verecek düşünce var ise lütfen onunla ilgili de konuşun. Eğer olaydan sonra çocuğun kaygısında yatışma olmuyor, uykusunda ve iştahında halen dengesizlik varsa bir profesyonelden yardım almak gerekebilir.