Güncelleme Tarihi:
TNS, Türkiye’nin her yıl düzenlediği “Üniversitelilerin Tercihi Araştırması”nın 2012 sonuçları açıklandı. Öğrencilerin iş hayatına dair beklenti ve gelecek planlarını araştırmayı hedefleyen TNS’nin yaptığı çalışmada, Türkiye’nin en önemli sorunları; işsizlik, istihdam, eğitim, eğitim hizmetlerinin kalitesi ve sosyal eşitsizlikler olduğu ortaya çıktı.
Üniversitelilerin Tercihi Araştırması’nda ortaya çıkan “Öğrenci Güven Endeksi”nin bu yılki sonucu 45 olarak hesaplandı. Buna göre; endeks değerinin 0-100 arasında değiştiği düşünüldüğünde gençlerin, geleceğe dair güvenlerinin ortalama seviyede olduğu ortaya çıkıyor. Araştırmada; gençlerin, Türkiye’nin önümüzdeki 6 ay içerisinde mevcut ekonomik durumu ve istihdam durumuna dair görüşleri, geçtiğimiz yıllara göre daha kötümser olduğu görülüyor. Mezuniyet sonrası herhangi bir alanda iş bulacağına inananların oranı ise geçtiğimiz yıllara göre artış göstermektedir. Gençlere göre Türkiye’nin en önemli sorunları sırasıyla; işsizlik, istihdam, eğitim, eğitim hizmetlerinin kalitesi ve sosyal eşitsizliklerdir.
“Gençlerin aklına ilk olarak itibar düzeyi yüksek markalar geliyor!”
Araştırmaya göre üniversiteli gençlere; Türkiye’nin önde gelen firmaları denildiğinde; ilk akla gelen firmalar; Koç, Sabancı Holding ve Turkcell olarak sıralanmaktadır. Genel olarak, öğrencilerin hatırladığı, bildiği ve tanıdığı firmaların itibar düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir. Araştırmada; üniversite öğrencilerine göre çok güçlü itibar seviyesine sahip firmalar ise; Unilever, Coca Cola, Sabancı ve Koç olarak sıralanıyor.
“Üniversiteliler, mezun olduktan sonra hemen çalışmak istiyor!”
İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Eskişehir ve Bursa illerinde yer alan belli başlı üniversitelerin 3. ve 4. sınıfında okuyan veya master/doktora yapan 1076 öğrenci ile görüşülerek yapılan araştırmanın sonuçlarına göre; öğrencilerin üçte birinden fazlası mezun olduktan sonra bir şirkette çalışmayı planlıyor. Öğrencilerin, master ya da yüksek lisans yapma eğilimi, geçtiğimiz yıllara göre düşüş gösteriyor.
“Gençlere; sektör, departman, bölüm fark etmiyor!”
Araştırmaya katılan öğrenciler, iş hayatına atılırken; öncelikli olarak hangi firmada çalışacaklarına önem veriyorlar. Araştırmada; iş hayatında işyeri, sektör, departman, bölüm gibi unsurların fark etmediğini belirtenlerin oranı geçtiğimiz yıllara göre yükselmiştir.
“Yüksek maaş ve iş garantisi veren firma; ideal firma!”
Araştırmada; gençlerin ideal firmadan ana beklentileri; geçtiğimiz yıllarda da olduğu gibi yüksek maaş ve iş garantisi olarak sıralanıyor. Ayrıca; firma seçerken önem verilen kriterler arasında; “güvenilir olması”, “uzmanlıkların geliştirilebilecek bir yer olması”, “çalışanlarına değer veren bir firma olması” ve “çok çalışmanın maddi manevi karşılığını veren bir firma olması” gibi başlıklar yer alıyor.
“Araştırma; gençlerin internet kullanım alışkanlıklarına da ışık tutuyor!”
TNS Türkiye tarafından, her yıl düzenlenen Üniversitelilerin Tercihi Araştırması’nın 2012 yılına ait sonuçları, üniversiteli gençlerin interneti nasıl ve ne amaçla kullandığına da ışık tutuyor. Araştırmaya katılan öğrencilerin %58’i interneti, hayatının vazgeçilmez bir parçası olarak görmektedir. Buna karşılık; %15’lik kesim ise blog sitelerinde konuşmayı fikirlerini paylaşmayı severken; %12’lik kesimin interneti sadece bilgi aramak ve araştırma yapmak için kullandığı görülüyor.