Güncelleme Tarihi:
Feedbacklar 4 başlıkta toplanır: 1- Yapıcı (pozitif) feedback
2- Eleştirel (negatif) feedback 3- Resmi feedback 4- Gayrı resmi feedback
Feedback kelimesinin sözlük anlamı geri dönüş yapmaktır. Sunulan bir projeye, verilen bir hizmete dair yapılan tüm yorumlar birer feedback'tir.
Sadece kurumsal şirketlerde değil eğitim alanında da sıklıkla geri bildirim yapılır. Feedback, öğrencilerin derslerde daha başarılı olmasını ve sınavlara çok daha fazla konsantre olmasını sağlar. Feedbacklerde, amaç sadece değerlendirme yapmak değildir. Bunun dışında yöneltilen sorulara cevap vermek ve tepki göstermek de feedback olarak nitelendirilebilir.
Şirketler hem kendi bünyesinde hem de müşterilerden feedback alır. Örneğin bir müşteri temsilcisi ile konuştuktan sonra, yapılan görüşmenin oylanması istenir. Bu oylama, müşterilerin şirkete yaptığı bir geri bildirimdir.
Online satış sitelerinde yazılan yorumlar ise çok yönlü feedbacklerdir. Ürünün kendisi hakkında yapılan yorumlar, doğrudan doğruya üretici firmaya yapılan bir geri bildirimdir. Bunun dışında müşteriler, internet sitesi ya da teslimat hakkında da feedback yapabilir.
Feedback Türleri Nelerdir?
Olumlu Feedback.
Çalışanların performansına, sunulan hizmete ya da kullanılan ürüne dair yapılan olumlu yorumların tamamı pozitif feedbacklerdir.
Örnekler:
1- Okurdan yazara:
"Yazdığınız son romanı çok beğendim."
2- Müdürden personele:
"Raporu özenli bir şekilde hazırladığın için teşekkür ederim."
3- Müşteriden üretici firmaya:
"Ürünün tüm özellikleri internet sitenizde belirttiğiniz gibi. Üründen son derece memnunum.''
Not: Tüm beğeniler, öneriler ve memnuniyet bildiren cümleler, olumlu feedbacktir.
Olumsuz Feedback
Projenin hedefler doğrultusunda yapılmadığını belirten geri dönüşler, "olumsuz feedback" olarak adlandırılır. Kınama, eleştiri, şikayet ve memnuniyetsizlik bildiren tüm cümleler olumsuz feedbacklere örnek gösterilebilir.
Örnekler:
1- ''Aldığım elektrik süpürgesi bozuk çıktı. İade etmek istiyorum.'' (Bazı durumlarda hem bilgi vermek hem de talepte bulunmak için geri bildirim yapılabilir.)
2- ''Yazdığın senaryoda mantık hataları var. Bence senaryoyu tekrar okuyup bu hataları düzeltmelisin.''
3- ''Yazar son kitabında ''arkhe'' terimini yanlış kullanmış.
4- Maalesef müdür, sunduğunuz projeyi yetersiz buldu. (Bazı feedbackler, doğrudan değil aracılarla verilebilir.)
Resmi Feedback
Kurumlardan ya da yetkili kişiler tarafından yapılan geri bildirimlere resmi feedback denir. Bir online mağazadan gelen bir mail, bir kurumun basın sözcüsünün yaptığı açıklama ya da bir kuruma gönderilen dilekçeye verilen yanıtlar, resmi feedback'tir.
Gayrı Resmi Feedback
Kurumlar değil kişiler tarafından yapılan ve yasal geçerliliği bulunmayan geri dönüşler, gayrı resmi feedback olarak adlandırılır.
İş Dünyasında Feedbacklerin Önemi
İş dünyasında yapılan feedbackler, çalışanların motivasyonunu arttırır. Bu tür geri bildirimler, personellerin hangi konularda hata yaptıklarını ve hangi yönlerini geliştirmeleri gerektiğini, çok daha kısa sürede anlamalarını sağlar. Bu nedenle yapılan feedbacklerin mümkün olduğunca net ve bilgilendirici olması gerekir.
Sürekli negatif geri bildirim yapmak ise tam tersi bir etki yaratabilir ve personellerin performansını düşürebilir. Feedbacklerin yol gösterici ve motive edici olmalarına özen gösterilmelidir. Sunulan projeler eleştirilirken kırıcı ifadeler kullanmaktan kaçınmalıdır.
Feedbackler, personellerin işi benimsemesini ve daha fazla sorumluluk almasını sağlar. Olumlu geri dönüşler ise işe olan bağlılığı arttırır. Feedbackler iş hayatında, zaman yönetimi açısından da önemlidir. Geri bildirimler projelerin çok daha kısa sürede teslim edilmesini sağlar.