Güncelleme Tarihi:
Uluslararası Estetik Plastik Cerrahi Derneği 2020’de sunduğu rapor ile sadece kadınların estetik tedavi gördüğüne dair yaygın ve yanlış inanışı ortadan kaldırdı. Bu rapora göre; 2020 yılında daha önceki yıllara kıyasla erkek ve kadınlar arasındaki estetik cerrahiye başvuru oranları arasındaki fark yüzde 11 azalmıştır. Erkeklerin ameliyatsız estetik başvuruları ise yaklaşık yüzde 6’ya ulaşmıştır. Günümüzde özellikle cerrahisiz, kesisiz ve risksiz medikal estetik işlemler sayesinde pek çok alana müdahale edilebilmesinin erkeklerin algısını ve tercihini etkilediğini söyleyen Dr. Nihat Mustafayev, “Amerikan Plastik Cerrahlar Derneği'nin 2020 Plastik Cerrahi İstatistikleri raporunda, erkeklerde 1 milyondan fazla kozmetik işlem yapıldığını ve bu sayının artmakta olduğunu ortaya koymuştur. Bu rapora göre ise erkeklerde en çok tercih edilen medikal estetik uygulamaları Botoks (botulinum toksin) ve dermal dolgu oldu” dedi ve sözlerine şöyle devam etti:
“Klinik gözlemlerimiz doğrultusunda şunu söyleyebiliriz; özellikle beyaz yakalı genç yetişkin erkekler ameliyatsız estetik işlemler için vakit ve para harcıyor. En önemlisi de bunu kendisi için bir yatırım hatta bir ihtiyaç olarak görüyor. Bu düşünce biçimi ve tutum değişikliği devam ettikçe ameliyatsız estetik işlemleri tercih ve talep eden erkeklerin sayısı da artmaya devam edecektir.”
Erkeklerin tercih ettiği en popüler estetik uygulamalar
Erkekler ve kadınların estetik tercihleri birbiri ile benzerlik gösterse de anatomik farklılıklar nedeniyle uygulamada hassas davranılması ve işlemlerin uzman hekimler tarafından yapılması gerektiğinin altını çizen Mustafayev, erkeklerin en çok tercih ettiği popüler işlemleri şöyle sıraladı:
1. Botulinum toksin uygulamaları
Botulinum toksini (BoNT-A), Clostridium botulinum bakterisi tarafından üretilen ve geçici kas güçsüzlüğüne neden olan bir nörotoksindir. Erkeklerle estetik konsültasyon yapılırken çeşitli anatomik farklılıkların olduğunun açıklığa kavuşturulması önemlidir. Erkekler daha büyük bir kas kütlesine sahip olma eğiliminde olduklarından, bu farklılıklar istenen etkileri elde etmek için gereken ürün miktarını da etkilemektedir. Botulinum toksini almaya karar veren erkeklerin birincil amacı, genel olarak daha genç bir görünüm elde etmek veya bazı yaşlanma belirtilerini azaltmak (alın ve kaş arasındaki kırışıklıklar, göz çevresi kırışıklıklar) yani tedavi etmektir.
2. Hyaluronik asit dermal dolgu
Hyaluronik asit dolgu maddelerinin popülaritesi, kullanım alanlarının geniş olması ve hızlı sonuç vermesi nedeniyle farklı yaşlardaki insanlar tarafından tercih edilirliği gün geçtikçe artmaktadır. Hyaluronik asit, cildimizde doğal olarak bulunan, suyu tutan ve nemli, dolgun kalmasına yardımcı olan bir maddedir. Ancak yaşla birlikte azaldığı için yetişkinlerde yüz hacmini kaybetmeye ve kırışıklıklar oluşmaya başlamaktadır. Hyaluronik asit dermal dolgu maddeleri, sağlıklı ve genç bir görünüm veren kolajen ve elastin üretimini uyararak vücudun ve yüzün çeşitli bölgelerinin hacmini artırır, aynı zamanda nemlendirme sağlar.
Son birkaç yılda, erkekler arasında çene çizgisi ve çene gibi erkeksi görünümü vurgulamak ve yüz şeklinde daha açısal bir görüntü oluşturmak için bir tercih olmuştur. Bu “Maskülinizasyon” olarak bilinir ve bu görünümün sağlanmasında hyaluronik asit dolgu maddeleri kullanılır. Diğer kullanım alanları arasında gençleştirme, göz altı kırışıklıklarının ve kaş çatmalarının düzeltilmesi ve doğal bir görünüm korunurken yüz hatlarının genel olarak iyileştirilmesi de yer alır.
3. Cerrahisiz yağ eritme uygulamaları
“Liposuction” gibi cerrahi yağ azaltma prosedürlerine bir alternatif olarak erkekler arasında popüler hale gelmiştir. Ameliyatsız yağ azaltma prosedürleri, deri altı yağ ceplerinin boyutunu azaltmak için belirli bölgelerdeki yağ hücrelerini parçalayarak çalışır. Hızlı iyileşme süresi ve etkili sonuçları nedeniyle özellikle erkeklerin “Liposuction” tedavisi yerine bu tür bir prosedürü seçmesinin nedenlerinden biridir.
Toplumdaki estetik algısı değişti mi?
Toplumdaki ve özellikle erkeklerdeki estetik algısının değiştiğini söyleyen Nihat Mustafayev, “Sosyal medyanın yaygınlaşması ile bilgiye ulaşmak kolay hale geldi ve sosyal medya öncesi dönemde var olan pek çok tabu da yıkılmaya başladı. Daha önce ulaşılmaz ve sadece belli sosyo-ekonomik sınıflara ait olduğu düşünülen estetik işlem ve uygulamalar da yine sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte form değiştirerek belli sosyo-ekonomik sınıfların yaptırdığı bir tedavi olmaktan çıkıp sıradan bir insanın da öğle yemeği arasında gidip yaptırdığı bir işleme dönüştü ve ihtiyaç halini aldı. Üstelik bu etki yalnızca kadınların değil erkeklerinde estetik ile ilgili görüşlerini ve taleplerini etkiledi” dedi ve estetik ile ilgili algının değişmesinin altında yatan nedenleri şu sözlerle açıkladı:
“Günümüzde artık kadınlar kadar erkekler de bedenine ve görüntüsüne odaklanmakta, tabir-i caizse yatırım yapmaktadır. Medeni ve mesleki durum, ekonomik durum, eğitim düzeyi, sosyal çevre gibi pek çok unsur estetik ile ilgili kararı ve talebi etkilese de estetiğin ruhsal ve fiziksel sağlığa yatırım olarak görülmesine engel olamamaktadır. Bugün klinik başvurularına baktığımızda da kadın erkek fark etmeksizin bunun bir ihtiyaç olduğuna inanan bir kitleyle karşı karşıya olduğumuzu söyleyebilirim. Tabi geçmişte cerrahi olarak müdahale gerektiren pek çok operasyonun, bugün cerrahisiz, acısız ve ağrısız yapılabilmesi de bu talep artışının en önemli nedenleri arasında yer alıyor.”