Güncelleme Tarihi:
Farklı vücut ağırlıklarındaki çizgi film karakterlerinin, besin değeri yüksek olmayan gıda seçim ve tüketimi üzerine etkisi olup olmadığını anlamayı amaçlayan çalışma, Colorado Devlet Üniversitesi ve Indiana Üniversitesi tarafından gerçekleştirildi.
Obezite ve Metabolik Cerrah Prof. Dr. Halil Coşkun, 6-14 yaş aralığında 301 çocuğun katıldığı ilginç araştırmanın detayları hakkında şu bilgileri verdi:
“Çocuklara, normal kilodaki çizgi film karakterleri, aşırı kilolu olduğu aşikar olan bir karakter ve bir kahve fincanı gösterildi.
Araştırma tamamlandıktan sonra tatlılardan yemeleri söylenerek, katıldıkları için teşekkür edildi. Her çocuğun aldığı tatlı sayısı kaydedildi.
Yapılan başka bir çalışmada, aşırı kilolu karakterleri görmeyen çocukların, aşırı kilolu çizgi film karakterleri ile sağlıklı kilodaki karakterleri birlikte gören çocuklara oranla daha sağlıksız yemekleri tercih etme ve tüketme eğilimleri test edildi.
İLK DENEYDE, aşırı kilolu imgeleri görenler 3.8 oranında tatlı almışlardı. Bu rakam ortalama 1.55 tatlı alan kontrol grubundakilerden iki kat fazlaydı. Normal kilolu karakterleri gören gruplar ise 1.7 oranında tatlı aldılar.
İKİNCİ DENEYDE, normal kilolu karakterleri gören çocuklar 1.77 oranında tatlı alırken, aşırı kilolu imgeleri görenler 3.21 aldı. İki grubun da resimlerini gören çocuklar ise 3.29 oranında tatlı aldılar.
Bu verilere göre, yüksek kilolu çizgi film karakterleri, kalıpları harekete geçirerek, iyi bir tatlı tüketicisi olmaya yol açıyor.
6-14 yaş arasındaki çocuklarda, aşırı kilolu çizgi karakterlerin yeme alışkanlığını aktive ederek göreceli olarak yüksek seviyede besin tüketimine sebep olabileceği sonucuna varıldı.
Bu ilginç çalışma aşırı kilolu çizgi film karakterlerinin çocukların sağlıksız besin tüketimine etkisini incelemiştir. Gösteriyor ki kilolu karakterler, çocuklarda aşırı kilo almayı aktive ederek, sağlıksız yiyeceklerin aşırı kullanımı ile sonuçlanabilir.
Bu tespit, pazarlama ve çizgi filmlerde kullanılan karakterlerinin dizaynını tekrar düşünmemiz gerektiği anlamına gelebilir.
Bulgular aynı zamanda yasa yapıcıları, bu önemli yaş grubuna yönelik sağlık promosyon mesajlarının en iyi şekilde nasıl hedeflenebileceği konusunda da yönlendirmeli.