Güncelleme Tarihi:
Kitaplar, çocukların hayal gücünü zenginleştirdikleri gibi çeşitli değerleri öğrendikleri birer kaynak vazifesi de görürler. Psikolog Emre Altınel, çocuklara okuma alışkanlığının nasıl kazandırılacağını ve hangi tür kitapların okutulacağını anlatıyor.
Çocuk için anne ve babasıyla geçirdiği vakti değerlendirmek önemlidir. Bundan zevk almaları kuşkusuz gerçektir. Kitap okumak da ortak geçirilen bir vakit haline geldiğinde çocuk kitaptan aldığı zevkin beraberinde anne-baba ile birlikte olmaktan da ayrıca zevk alır. Böylece çocuğun kitapla ilgili algısı da değişmiş olur.
Ne Tür Kitaplar Seçilmeli?
5-6 yaş döneminde kitap okumak önceki yaş dönemlerinde olandan daha farklı bir hal alır. Kitap olarak masallar, tekerlemeler, kısa hikayeler ilgi çekici hale gelir. Gece yatmadan önce çocuklar bu tür kitapları tekrar tekrar okumanızı isterler.
Bu yaş için kitapların bol resimli olması; resimlerin yazıyla eşleşmesi önemlidir. Olayları resimler üzerinden takip edebilmek bu yaş için gereklidir. Böylece belirli bir olayı hem sözel olarak hem de görsel olarak zihninde canlandırmasında yararlı olacaktır.
Çocuğa Okuma Alışkanlığı Kazandırmanın Yolları
Çocuğun kitap okuma alışkanlığını kazanmasında bu etkinliğin öncelikle zorunluluk gibi hissedilmeden, anne–babanın da gönüllü olarak katılmasıyla birlikte keyif alınarak sürdürülmesi gereklidir.
Kitabı satın almadan önce konusunda birlikte seçim yapabilmek, çocuğun fikrini iletebilmesini sağlamak yararlıdır. Çocuğun kitaba okuma konusunda alışkanlığını pekiştirmesi için kitabın anlatımına dikkat edilmelidir.
Zor anlaşılan, resimleri yeterli olmayan kitaplar bu yaş için zevk vermeyen bir etkinlik haline gelebilir. Bu açıdan anlatıma, işlenen konuya ve içeriğin görsel açıdan da zengin olmasına dikkat edilmelidir.
Yazımın anlaşılacak sadelikte olması gerekmektedir. Bununla birlikte kitabı okurken ve öncesinde de ona bazı imkanlar tanımanız yararlı olacaktır. Örneğin; kitapların koyulacağı yeri evin herhangi bir yerinde onun belirlemesi ve kitaplar için özel bir yer ayırması sağlanabilir. Kitapların kolay zarar görebilen sayfa yapısında olmaması çocuklar için daha kullanışlı olacaktır. Ancak kitaplarının değerli olduğu, onları uzun süre saklayabileceği konuya verdiği değeri yüksek tutmak için söylenebilir.
Okuma sıklığı açısından her çocuğun bu konudaki duyarlılığı ayrı ayrı düşünülmelidir. Ancak her türlü alışkanlığın yerleşmesi için düşündüğümüz gibi, bu tür bir durumda da okuma süresinden çok; sıklığının iyi ayarlanması yararlı olacaktır. Bu durumda çocuk için belirli bir kitabın öyküsünün takibi kolaylaşacak, merak duygusunun artmasıyla motivasyonu yükselecektir.