Güncelleme Tarihi:
Rot-Balans, Mekanik Teknisyeni ve İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Engin Öztürk, kış aylarında yol şartlarının zorluğu ve sürücülerin aracı teknik olarak iyi tanımaması nedeniyle ihtiyaçların arttığına dikkat çekiyor. İşte, araçlardan kış kontrollerine yönelik öneriler.
Kış ayları araçların bakımı, lastiklerin kontrolü, uygun kullanımlar bakımından hayati önem taşır. Doğru kullanılmayan araçların, trafiği engellemesi, yaşayacağı kazalar, can ve mal kaybı kaçınılmazdır. Birkaç küçük önlemle riskler kontrol altına alınabilir ve güvenlik sağlanır.
Antifriz ölçümü: Gerekirse değişimi sağlanmalı. -20-25 C◦ ye kadar dayanıklı ve donma önleyici şekilde olmalıdır. Donmaları önlemeden aracın olmazsa olmazıdır.
Akü bakımı: Akü mutlaka belli rutinlerde kontrol edilmelidir. Özellikle kış bakımında kesinlikle ele alınmalıdır. Saf su ve voltaj ölçümleri ihmal edilmemelidir.
Check-up: Özellikle kıştan yaza, yazdan kışa girerken aracınızın yetkili servisinde ve orijinal yedek parçaları kullanılarak, uzman teknisyenler gözetiminde bakımın sağlanması gerekir. Check-up sırasında özellikle fren balataları ve ayarları mutlaka ele alınmalıdır.
Kışın soğuk ve karlı havalarda, don ve buzlanma durumlarında araç üzerinde uygulanması gereken olmazsa olmazlardan biri de tüm yağ radyatör soğutma sıvıları ve cam sıvılarının kontrolleri yapılarak antifrizli cam sıvısı + silecek süpürgelerinin kontrolleri ya da değişimi sağlanmasıdır.
Lastikler: Araçta klasik 4 mevsim (üretici firmanın önerdiği ölçülerde, uygun ebatlar da 4 adet) ve 1 adet stepne bulunmalıdır. 4 lastiğin sağlamlığı sürüş güvenliği kadar stepnenin de kontrollerinin yapılması, hava basıncına dikkat edilmesi ve her an kullanıma hazır tutulması gerekir.
Kar lastiği: Kış aylarına girerken, aracınıza mutlaka minimum 2 mümkünse 4 adet. Kışlık veya kar tipi lastik takılmalıdır. Kar tipi lastik ve kar lastiği birbirine karıştırılmamalıdır.
Kış lastiği: yumuşaktır soğuk zemine uygundur.
Kar lastiği: Tam karlı havalarda kullanılır kalın dişlidir.
Lastiklerde bunlara dikkat!
• Karlı zeminlerde aracın lastiklerinin basıncı kesinlikle düşürülmemelidir. Bu yol tutuşunu zorlaştırır.
• Lastik basınç değerleri üretici firmaların uygun gördüğü basınç ve değerlerde olmak koşuluyla 7 - 15 gün aralığında belli periyotlar da kontrol edilmeli her lastik değişiminde mutlaka 4 ad. Lastik sibopları değişmeli 4 mevsim 365 gün sibop kapakları her daim tam ve takılı olmalıdır.
• Her 10 - 15 km. de bir mutlaka aracın süspansiyon sistemi kontrol edilmelidir. Rot balans ayarları mutlaka yapılmalı lastikler aynı aks üzerinde kullanılmamalıdır (Yani önler ve arkaların değişimi sağlanmalıdır). Bu sistem aynı aks üzerinde kullanılan lastiğin daha hızlı aşınmasını önlemek içindir.
• 0 km bir araç lastiğinin derinliği 8 mm’ dir. Mevsime uygun lastik seçimi, gerekli rotasyon ve hava basıncı ayarlarının doğru uygulanması lastik ömrünü uzatır.
• Yeni alınan lastikler eğer 2 adetse öne değil de arkaya takılması önerilir.
• Bir lastiğin raf ömrü ortalama 3 yıldır. Lastiğe yakından bakıldığında ozon çatakları oluşur. Bu lastikler kullanılmamalıdır.
Araçta bulunması gerekenler
• İlk yardım çantası
• Reflektör
• Zincir
• Takoz
• Çekme halatı