Güncelleme Tarihi:
Küresel çizgi film ve bilgisayar oyunlarının çocuk ve gençleri olumsuz etkilediği yolundaki tartışmalar Ömür Kurt’un “Küçük Adamlara Büyük Oyunlar” adlı kitabıyla yeniden alevlendi.
Saatler boyunca çizgi film izleyen ya da bilgisayar masasının başından kalkmayan çocuklar, bu durumdan ruhsal ve bedensel olarak nasıl etkileniyorlar? Çizgi film ve bilgisayar oyunları çocuk ve gençlere neler anlatıyor? Kitapta bütün hepsinin yanıtları yer alıyor...
Kitabında çizgi film ve bilgisayar oyunları yolu ile çok ciddi siyasi ve kültürel propaganda yapıldığını belirten Kurt, “Çocuk ve gençlere yönelik kültür ürünleri içindeki mesajlar, genellikle aileler farkında olmadan çocuklara ulaşıyor. Aileler çocuklarını kimlerin eline emanet ettiğini bilmeli” diyor.
10 yaş altı çocuklara "gizlice öpüşün" deniliyor
Özellikle 10 yaş altı bilgisayar oyunlarında cinsellik konusunun yoğun olarak işlendiğini kitabında örnekleriyle anlatan Ömür Kurt, "Düşünün ki 10 yaş altı hedef kitle için üretilen bir çizgi film eşcinselliği özendirsin, düşünün ki bir bilgisayar oyunu çocuklara 'Samanlıkta kimseye görünmeden gizlice öpüş' desin, çizgi filmlerde kan davası, adam öldürme, şiddet, cinsellik, gasp, hırsızlık, ırkçılık, tecavüz, satanist ayinler aralıksız işlensin... Özellikle 7-8 yaşlarındaki çocuklar için üretilen “öpüşme oyunları”, “çıplak çocukları giydirme oyunları” bunların başında geliyor. Bu tür oyunların isimleri bile bizi dehşete düşürmeye yeter. “Ofiste öpüşme”, “Ahırda öpüşme”, “Sualtında Öpüşme”, “Yatakta aşk oyunu”, “Okul servisinde gizlice öpüşme”, “İş arkadaşını öpme”, “Komşu kızını öpme” ve yine Amerikalı bir firma tarafından üretilen “Antalya’da tatil öpücükleri” bu oyunlara örnek olarak verilebilir. “Sınıfta öpüşme” oyunu ile de çocuklara “öğretmenine görünmeden sınıf arkadaşını gizlice öp” denilmektedir. Son zamanlarda bilim insanlarının sıkça dile getirdiği ergenlik yaşının düşmesinin nedenlerinden biri de, çizgi filmler ve bilgisayar oyunları yoluyla cinselliğin bu kadar yoğun bir şekilde işlenmesidir" diyor.
Savaş oyunlarıyla Amerikan propagandası yapılıyor
Savaş oyunları konusunda ise Ömür Kurt şu açıklamaları yapıyor: "Oyun üreticileri tarafından en çok üretilen oyun türlerinin başında savaş oyunları geliyor. Bu oyunlarda ise ciddi birer Amerikan ordusu propagandası yapılıyor. Call of Duty, Modern Warfare, Battlefield, Generals, Cross Fire gibi oyunları oynayanlar sanal olarak Amerikan askeri oluyor ve Amerikan silahlarını ve ‘gücünü’ tanıyor. Savaşılan yerler ise genellikle Afganistan, Irak, Rusya, Küba, Çin gibi ülkeler… Özellikle 3 boyutlu oyunlarda Araplar ve Doğulu halklar ‘terörist’, Amerikalılar ise ‘kahraman’ olarak gösteriliyor. Bilgisayar oyunlarının bir propaganda aracı olması konusunda, Amerika’nın ünlü Neo-Nazi gruplarından National Alliance’ın sözcüsü William Pierce “Genç insanlara ulaşmak istiyoruz ve bunun en iyi yolu da bilgisayar oyunları! Bilgisayar oyunları olduğu sürece ve bu oyunlar insanları etkiledikleri sürece, bu metaları politik görüşlerimizi yaymak için kullanmak zorundayız” diyor. Bu kuruluşun ürettiği oyunlar arasında “Etnik Temizlik” adlı ırkçı oyunlar bulunuyor. Ayrıca Amerikan bağımsızlık gününde tüm dünyada aynı anda yayımlanan America’s Army adlı oyunda da “Ben Amerikan yaşam tarzının bekçisiyim, ben Amerikan askeriyim” deniliyor. Pentagon ise bu oyunun üretilmesi konusunda “Bu oyun Amerikan ordusunun iletişim stratejilerinin sadece bir parçası” diyor.
Kitabın arka kapağında yer alan soru işaretleri ise oldukça düşündürücü:
Dünyaca ünlü sızıntı sitesi Wikileaks’ın kurucusu Julian Assange’ın bir çizgi filmin içinde ne işi var? Neden bir bilgisayar oyununun içinde diktatörler devrilir, teröristler öldürülür, III. Dünya Savaşı çıkarılır? “Arap Baharı”na NATO müdahalesinin bilgisayar oyunlarıyla ilişkisi nedir? Büyücüler, vampirler, ‘süper’ kahramanlar, savaşlar, içki, kumar, cinsellik, şiddet, cinayet, hırsızlık, zamparalık neden çocuk ve gençler için hazırlanan çizgi film ve bilgisayar oyunlarında kendilerine yer bulur?
Kitapta ayrıca çizgi filmler, bilgisayar oyunları, kültür ürünleri ve küresel pazarın çocuk ve gençleri nasıl şekillendirdiği de belgeleriyle anlatılıyor. "Küçük Adamlara Büyük Oyunlar" kitabı raflardaki yerini aldı.