Paylaş
Dünya Gazeteciler Konferansı 2019 için gittiğim ülkede, günde üç il gezerek meslektaşlarımla konuşma fırsatı buldum. 50 ülkeden 64 gazeteciyle yani... Haber dilinde barış konulu konuşmaların ardından gazeteciliğin geleceği de masaya yatırıldı.
Benim aklım ise bu ülkenin bir numaralı uluslarası tanıtım yöntemi olan K-pop’taydı. İlk gün Seul’de adım başı K-Pop şarkıları duyuluyor, o ay doğum günü olan ünlü yıldızların fotoğrafları kafelerden sokaklara taşıyordu.
BTS grubunun ürünleri olan BT21’in satıldığı Line Friends Store’lardaki kuyruklar gözümden kaçmadı. Billboard’larda k-drama oyuncuları kadar pop müzik sanatçıları ve gruplarının elemanları da yer alıyordu.
Güney Kore’nin kültür atağı olan pop müziğin yanı sıra K-rap, K-indie, K-rock etkisi de hissediliyordu. Bu aralar en çok TXT, Jang Dongwoo, Everglow, NCT 127, Jeong Sewoon, BTS, SNSD, Super Junior gibi isimler dinleniyormuş, hemen not ettim.
İlk gece gazetecileri ağırlayan Seul Belediye Başkanı Park Won-soon, yeni yılda da reklam filmlerinde BTS’e yer verdiklerini ve şehrin tanıtımı için onursal reklam yüzlerinin çok uygun olduğunu söylüyordu.
Kampanya için her bir üye, özel şarkı hazırlamıştı. 2017’den bu yana BTS grubu üyeleri Seul’ün turizm kampanyası “I Seoul U”nun da reklam yüzü ve şöhretlerini sevenlerini ülkeye çekmekte kullanıyor.
Kırsala doğru gittikçe K-pop’un en eski hali olan trot yane teuroteu ve marşlar dikkatimi çeker oldu.
Anıtların olduğu bölgelerde, yaşanan hadiseye özel marşlar çalınırken, kırsal kesimde trot çok tutuluyordu. Özellikle gazetecilere özel bir performans sergileyen Fun Fun isimli opera komedi grubu, müzikten uzak kalanlar için köylere gittiklerini söyledi.
Burada konuştuklarıma göre aile büyükleri daha çok klasik müzik ve trot dinliyormuş.
Seul’de biriken popülasyonu dağıtmak için yakın dönemde kurulan civar şehirlerde ise her şey homojen görünüyordu.
K-pop idollerinden ziyade blues, caz, elektronik gibi geniş bir yelpaze hakimdi.
Gelelim ilginizi direkt çekecek konuya:
Güney Kore’ye gittiğinizde Spotify dinlemenizin imkanı yok. Sadece internet sitesi olarak da bu bölgede açılmıyormuş.
Onun yerine Apple Music’in yanı sıra Kakao Music ve Melon var. Melon, ülkenin en çok dinlenilen dijital müzik platformu.
KakaoMusic ise daha çok dinlediğin müziğin paylaşımına yönelik bir platform.
Kakao Messenger’ı bulunanlar, bu aplikasyonla dinledikleri müziği karşılarındakiyle paylaşabiliyor.
Bu açıdan efektif olsa da Melon tek başına Asya pazarında lider.
Şu an bile Güney Kore’de ne dinleniyor, ülke listesinde ne var Spotify’da görmenin imkanı yok. Bu da bu derece geniş çaplı bir platform için büyük bir eksiklik.
Sokak arasındaki bir mahalle kulübünde bile caz çalıyorsa, o civarda kötü müzik bulamazsınız.
Bu yüzden Incheon’da ara sokakta bulunan “Bottom Line” isimli bara kendimizi attığımızda şaşırmadık. Albümü yeni çıkan Iseul Kim ve ekibini keyifle dinledik. Onun müziğiyle tanışmak da değerli bir anı oldu.
Dünyanın neresine giderseniz gidin yeni bir şey öğrenmenin, işinizle ilgili sizi şaşkınlığa uğratacak bir an yaşamanın sonu yok. K-pop bahane, müzik şahane yani.
Yeter ki kulak verin...
Ayakta alkışı hak ediyor
Rap konusunda bu ara çok hassasım. Ama geçen hafta yayınlanan Ethnique Punch tüm endişelerimi geride bırakmamı sağladı. Yeni albümü “Kanpai”de Japon prodüktör DJ Scotch Egg’le çalışan Ethnique Punch, etnik melodileri elektronikle birleştirince, sözler de kallavi olunca tadından yenmeyen bir iş ortaya çıkmış.
Albümdeki yedi şarkının yedisi de çok iyi. Ayakta alkışı hak ediyor.
Biraz daha sert bir Bonomo
Can Bonomo’nun da albümü yarın yayınlanıyor. “Ruhum Bela” gümbür gümbür geliyor. Rock müzikten, elektronik altyapılardan ve yerel enstrümanlardan nasibini alan albümde sanatçının nağmeli vokali müziği sahipleniyor. Alıştığınızdan biraz farklı, bir tık sert gelebilir ama zaman verin, çok seveceksiniz.
Ve Peyote’nin yanıtı
Biliyorsunuz 24 müzik kolektifi maddi ve fiziki nedenlerle Peyote ile ilişiklerini kestiklerini açıklamıştı. Peyote’den hem yazıma hem de müzik kolektiflerinin imzası olan açıklamaya detaylı bir yanıt geldi. Nazik bir üslupla yazılan açıklama, ilk metindeki iddiaları çürütecek cinsten.
“Bildirinin altında imzası bulunan birçok müzisyen imzalarının izinsiz ve habersiz kullanıldığını iletmiştir” diyerek başlanılan açıklamada, 6 Mart günü DJ etkinliği sonrası yaşananlara açıklık getirilmiş, standart ücret üzerinde ödeme yapıldığı halde DJ’lerin parayı beğenmeyip tartışma çıkardığı anlatılmış:
“Ekonomik sömürü iddiaları bizi tanıyan herkes için gülünçtür. Peyote’de çalan hiçbir müzisyen gerçekten hak ettiği parayı hiçbir zaman kazanamamıştır. Ekonomik ilişkilerimizde kimi zaman bazı müzisyenlere eksik ödeme yapılmak zorunda kalınmış olabilir. Ancak bu eksiklikler sonraki tarihlerde giderilmeye çalışılmıştır.”
Bildirideki taciz iması konusunda ise net davrandılar, “Kamera kayıtlarıyla çürütülecek bir taciz iftirası” dediler.
Nüktedanlıktan uzaklaşmak
Dolu Kadehi Ters Tut, yeni albümleri “Karanlık”ı yarın yayınlıyor.
Mürsel Oğulcan Ava ve Uğurhan Özay’dan oluşan grup, daha melodik, daha eğlenceli aranjelerle karşımızda bu kez.
Albüme adını veren “Karanlık”, günümüz gençliğine ayna tutarken, grup nüktedan hallerinden hafif uzaklaşmış gibi gözüküyor. Tabii ki Sedef Sebüktekin’le yaptıkları “Gitme” her romantiğin listesine hemen giriş yapmış olsa gerek. Albüm genel hatlarıyla uzun süre dinlenmeyi hak ediyor.
Sziget’te çalabilirsiniz
Sziget Türkiye, üçüncü kez bir yarışma düzenliyor. Adı Sziget Talent Turkey. If Performance Hall ile birlikte düzenlenen yarışmaya 19 Nisan’a kadar başvurabiliyorsunuz. 29 Nisan’da final yapılıyor.
Seçilen kişi ya da ekip 7-13 Ağustos tarihleri arasında Budapeşte’de yapılacak Sziget Festivali’nde yerini alacak. Sziget’e gitmeseniz bile işin ehli bir jüriye sesinizi duyurmuş oluyorsunuz. Tek yapmanız gereken canlı performans videonuzu YouTube’a #SzigetTalentTurkey2019 başlıklı olarak yükleyip szigettalentturkey@gmail.com adresine göndermek.
Ne dinledim
· BTS - Scenery
· Iseul Kim - Rutini
· Dolu Kadehi Ters Tut
- Karanlık
· Ethnique Punch - Kanpai
· Nadas - Gizlice
· Herkestam feat. Grejuva
- Ses ve Gürültü
· Özgün Semerci - Geri Gider
· Can Oflaz - Uçurtma
· Nilipek - Defne
Paylaş