6.3 trilyon dolarlık ‘sürücüsüz’ gelecek

SÜRÜCÜSÜZ otomobiller (otonom) konusunda çalışmaların tüm hızıyla devam ettiği bugünlerde, tartışmalar hasarlar ve kayıplar üzerine yoğunlaşmış durumda. Yani gelecekte şoföre ihtiyaç duymayan bu tip araçlar yüzünden oluşacak iş kayıpları gibi önemli sorunlara şimdiden çare üretilmesi gerektiği üzerinde duruluyor.

Haberin Devamı

Ekonomist ve ulaşım uzmanları aslında otonom araçların sunacağı ucuz ulaşım, güvenlik, mobilite, verimlilik ve temiz havanın, oluşacak olumsuzluklardan daha fazla avantaj sağlayacağına inanıyor. Ben de bu görüşe katılıyorum.

Zaten geçtiğimiz hafta yayınlanan bir rapor da bunu ekonomik olarak net olarak ortaya koymuş durumda.

ŞİMDİDEN ÖNLEM ALIYOR

Yapılan hesaplamalara göre otonom araçların yaratacağı katma değer yani sağlayacağı faydanın 2050 yılına kadar 800 milyar doları bulması bekleniyor.

Trafik kazalarının ve trafik sıkışıklığının azalması, sürücülerin araç kullanmak yerine zamanlarını daha verimli kullanmasıyla otonom araçların kümülatif etkisinin ise 6.3 trilyon doları bulması bekleniyor.

Kuşkusuz sürücüsüz otomobillerin her konuda büyük katkı sağlayacağı bir gerçek ama şu an için yapılan hesaplamalar tabi ki biraz afaki. Çünkü bu tip araçların potansiyelini belirlemek için henüz erken olduğuna da inanılıyor.

Haberin Devamı

Ama özellikle Amerika şimdiden istihdam konusundaki olası olumsuzluklara karşı gelecekte yeni beceriler gerektiren yeni iş kollarını geçiş için herkesin kendisini hazırlamasını öneriyor.

Rapora göre sürücüsüz otomobillerin 2030 yılına kadar istihdama etkisinin yüzde 0.06, orta vadede ise yüzde 0.13 oranında olması bekleniyor. Yani öyle büyük oranlar değil. Tabii buna karşı sağlayacağı faydaların ise bu etkinin çok üstünde olacağı da belirtiliyor.

Yani verimlilik ve yaşam kalitesindeki kazanımlar, toplumun yerinden edilmiş işçilerin yeniden eğitilmesini amaçlayan yardım programlarını karşılayabilecek kadar büyük olacağına inanılıyor.

ATM ÖRNEĞİ ÖNEMLİ

Aslında bu konuda önümüzde bizi aydınlatması için çok net bir örnek var. O da bankaların ATM’leri. 1986-96 yılları arasında sadece Amerika’da birkaç bin banka memurunun işini kaybetmesine yol açan otomatik para veznelerinin (ATM) yarattığı verimlilik, durumu kısa sürede tersine çevirdi. Çünkü bankalar ATM’ler sayesinde daha düşük maliyetlerle çalışmaya başlayınca şubeleşme atağına kalktı. Bu da oluşan iş kaybının kısa sürede katbekat fazlasıyla geri kazanılmasını sağladı.

Haberin Devamı

Sonuç olarak evet gelecekte bazı iş kolları bazı meslekler sürücüsüz otomobillerle birlikte yok olabilir. Ama burada önemli olan bir devlet politikası olarak otonom araçların yaratacağı faydalardan doğru bir şekilde yararlanarak, gelecekte yok olacak bir sürü mesleğin yerine yenilerini eklemekten geçtiğine inanıyorum.

Yazarın Tüm Yazıları