Füruzan’ı ne kadar biliyoruz?

Hilmi Tezgör ile Aslan Erdem’in hazırladığı ‘Bahçelerinde Yaz-Füruzan Edebiyatı Üzerine’ kitabı Füruzan’ı bütüncül bir anlayışla irdeliyor ve tek tek öykülerinin tahlilini yapıyor.

Haberin Devamı

Türk edebiyatının aslarından Füruzan’ın ‘Parasız Yatılı’sı, 50’nci yılında özel ciltli olarak yeniden basıldı, yeniden gündeme geldi. Onun edebiyatımızdaki yeri üzerine incelemeler, eleştiriler yayımlandı.

Yıldönümlerinin, yazarların yeniden okunması, yeniden değerlendirilmesi için güzel bir girişim olduğunu hepimiz kabul ederiz.

Yazarların ve akademisyenlerin hazırladığı bir kitap, biz okurları Füruzan’ı ayrıntılı okumaya yöneltiyor, bu açıdan güzel bir olanak sunuyor: ‘Bahçelerinde Yaz - Füruzan Edebiyatı Üzerine’. Hazırlayanlar, Hilmi Tezgör ve Aslan Erdem.

Sunuş’ta Tezgör ve Erdem şöyle diyor: “Bu kitabı hazırlayanlar olarak Füruzan edebiyatı içinden ikimizin de ilk okuduğu ve hemen sevdiği kitabın ‘Gül Mevsimidir’ olmasını güzel bir tesadüf olarak görüyoruz ve bu bizi mutlu ediyor. ‘Hayatın özeti midir aşk? Nelere egemen olabilir; nelere karşı durabilir? Ne kadar sürebilir ki?’ Füruzan’ın dünyası, hepimizi ilgilendiren ve hâlâ cevaplayamadığımız bu gibi sorularla dolu bir dünya.”

Haberin Devamı

Bu arada, kitabın arka kapağında da, Füruzan’ın ilk hikâyesini Yeni Gazete’de yayımlayan biri olarak benden bir alıntı konmuş: “Genellikle öykü karakterleri fazla anımsandığı gibi edebiyat tarihinde tipler arasında ya anılır ya anılmaz. Füruzan’ın tipleri birer roman kahramanı düzeyine yükselmiştir ve hiçbir zaman akıldan çıkmaz.”
Füruzan’ı ne kadar biliyoruz
‘Bahçelerinde Yaz-Füruzan Edebiyatı Üzerine’ Hazırlayanlar: Hilmi Tezgör-Aslan Erdem Yapı Kredi Yayınları

‘ZAMAN ELİMİZDEN ALINDI’  

Aslan Erdem ve Hilmi Tezgör’ün söyleşilerinden Füruzan’ın yanıtlarını okuyacaksınız...

Büyük kapanma günlerine Füruzan nasıl bakıyor: “Dayanıklılığımızın kırılganlığını anlama deneyimleri içindeyiz değil mi? Bir yılı aşan sürede yaşantımızın değiştirilen kuralları, korunmamızın en iyi önlemleri sayılarak bize getirildi. Önceki yıllardaki kişisel seçimlerimizi hiç içermiyordu bu önlemler. Zaman elimizden alındı diye düşünüyorum. Böylesi salgınların edebiyata yansıması elbette olacaktır. Aklıma hemen Albert Camus’nün ‘Veba’sı, Latin Amerikalıların o güzelim imzaları geliyor. ‘Kolera Günlerinde Aşk’ ve benzerleri. Edebiyat sayılmasa da bence sayılabilir, kesinlikle okunması gereken ‘Latin Amerika’nın Kesik Damarları’, Eduardo Galeano...”

Haberin Devamı

Soru: “Yazma ritüelleriniz var mı?”

Füruzan’ın yanıtı: “Yalnız olmak isterim. Bu benim yazmaya geçişim için yeterli bir hazırlıktır. Yazdıklarım bittikten sonra basılma sürecine girebilir düşüncesine vardığımda, hiç kimseye okutup kimseyle paylaşmam. Bu lütfen kibirli bir tavır olarak yorumlanmasın. İşte benim tutumum bu.”

Füruzan, Almanya’da madencileri ziyaretinden, o günlerinden söz ediyor konuşmasında, bir yazarın gözlemciliğinin önemli saptamaları...

Bu kitap iki öğeyi birlikte taşıyor: Birincisi, bütüncül bir anlayışla Füruzan’ı irdelemek. İkincisiyse, tek tek öykülerinin tahlili.

Bir yazarın, kendisinin ve yapıtlarının oluşum sürecini izleyerek, onu tanıyabilirsiniz ancak.

Haberin Devamı

Bence bu çalışmalardan sonra Füruzan’ı yeniden okumalısınız.

Yazarın Tüm Yazıları