Paylaş
Milli Savunma Bakanı Fikri Işık, kuvvet komutanlıklarının askerlik görevi, harbe hazırlık gibi konularda Genelkurmay’a; lojistik ve tedarik hizmetleri açısından da Milli Savunma Bakanlığı’na bağlı olacağını anlattı. Milli Savunma Bakanı Fikri Işık, Hürriyet’in sorularını şöyle yanıtladı:
98 ÜLKEDE 217 GİRİŞİM OLMUŞ
- Kuvvet komutanlıklarını Milli Savunma’ya bağlamaya neden gerek duydunuz?
Güç temerküzü olunca sonunda darbe oluyor. Gücün tek elde toplandığı 98 ülkede silahlı 217 darbe girişimi olmuş. Bunu gören demokratik ülkeler gücü dengelemişler. Güç bir yerde toplanınca haliyle, Genelkurmay Başkanı ‘Ben ne desem o olur’, kuvvet komutanı ‘Ben ne talimat verirsem öyle olur’ diye düşünür. Biz Kuvvet komutanlıklarının Milli Savunma Bakanlığı’na bağlanması sürecinde demokratik ülkelerdeki yapılanmayı inceledik. ABD’de üç kuvvet var. Kuzey Komutanlığı, Güney Komutanlığı, Merkez Komutanlığı, Asya Pasifik ve Afrika Komutanlığı var. Bunlar ABD başkanına bağlı. Başkan doğrudan bilgi alıp talimat verebiliyor. Neden? Bir hareketlilik olursa başkan olarak haberim olabilsin, ben talimat verebileyim diye. Bizde ordunun yapılanması Prusya modeli olarak Almanlardan alınmış. Ama Almanlar daha sonra bu sistemi değiştirmiş, biz hâlâ muhafaza ediyoruz. Almanya’da Genelkurmay Başkanı ve kuvvet komutanlıkları Milli Savunma Bakanı’na bağlı. Sadece Deniz kuvvetleri komutanı direkt başbakana bağlı. Almanlar bu sistemi değiştirmiş. Neden? Darbe tecrübesinden dolayı.
- Kuvvet komutanlıklarının Milli Savunma’yla ve Genelkurmay’la çalışmalarını nasıl düzenleyeceksiniz?
Kuvvet komutanlıkları hangi noktadan Milli Savunma Bakanı’na bağlı olacak, hangi noktadan Genelkurmay’a bağlı olacak, bunlar ikincil mevzuatla belirlenecek. Kuvvet komutanlıkları askerin eğitimi, askerin harp hazırlıkları ve savaş gibi asli görevleri açısından Genelkurmay Başkanlığı’na bağlı olacak. Askerin lojistik hizmetleri, tedarik gibi konularda ise Milli Savunma Bakanlığı’na bağlı olacaklar. Bizde Milli Savunma Bakanlığı’nın yapması gereken işleri dahi Genelkurmay yapıyor. Yeni düzenlemede Genelkurmay’ın bünyesindeki eğitim hizmetleri Milli Eğitim Bakanlığı’na, sağlık hizmetleri Sağlık Bakanlığı’na, ordunun tedarik ve lojistik ihtiyaçlarının karşılanması konusu Milli Savunma Bakanlığı’na geçiyor. Bu düzenleme ile Genelkurmay’ın üzerindeki gereksiz yükleri alıyoruz. Genelkurmay bu şekilde kendi asli işlerini yapacak. ‘Emir-komuta zinciri bozuluyor’ değerlendirmeleri yanlış. Genelkurmay’da 170 general darbeci çıktı. General sayısının yüzde 50’si demek.
MİLLET ‘TEDBİRİNİ AL’ DEDİ
- Yapısal değişiklik zorunluluk muydu?
Bizim tarihimizde millet ilk kez sokağa çıktı ve darbeyi önledi. Ama millet bize de ‘Bir daha tedbirini al, darbe olmasın’ dedi. Bu yapıyı değiştirmeden Türkiye’de darbeyi önlememiz mümkün değildir. Bu gücü tek elde toplarsak bugün Paralel kullanmaya kalkışır, yarın bir başka güç.
TSK yıpratılıyor eleştirileri yapılıyor. TSK’nın itibarını yükseltmenin yolu, TSK’yı cunta ile darbe ile FETÖ ile anılmaktan kurtarmaktan geçiyor. Bunu yaparken gücü dengeliyoruz. Böylece:
1- TSK’nın hem itibarını hem harbe hazırlık seviyesini yükseltiyoruz.
2- Türkiye’de darbelerin bir daha olmaması için önlem alıyoruz. Çünkü 27 Mayıs 1960’tan bu yana aktörler değişiyor, gerekçeleri değişiyor ama darbe gerçeği değişmiyor. Bu tedbirleri almazsak yarın başka bir kadro, başka gerekçelerle darbe yapabilir.
Paylaş