BİR Türban eğitimli, genç ve şehirlidir. Başörtüsü ise kırsal, yaşlı ve eğitimsizdir...
İKİ Başörtüsü gevşektir; bazen yarım olur, bazen tamamen çıkar... Türban ise katıdır; bir takılır, bir daha asla çıkmaz.
ÜÇ Türban geçişken özelliklidir; türbanlı annenin kızı da türbanlı olur... Başörtüsü ise geçişken değildir; başörtülü annenin kızı başını örtmeyebilir.
DÖRT Türban bir bilincin eseridir. Başörtüsünde ise bilinçten ziyade bir alışkanlık rol oynar.
BEŞ Türban modernleşmenin göstergesidir... Anneannesi gibi örtünmek istemeyenlerin bulduğu modern bir formdur... Başörtüsü ise anneannelere özgü bir formdur ve bu açıdan gelenekseldir.
ALTI Başörtüsü biraz yaşlı işidir... Türban ise genç işi...
YEDİ Türban bir ısrarın ifadesidir... Bir türbanlı, türban takarak, "Eğitimli de olsam, şehirli de olsam, zengin de olsam başımı örteceğim" demektedir... Başörtüsünün ise bu türden ısrarlarla hiç işi olmaz.
SEKİZ Türban, politik bir tercihe de gönderme yapar... Başörtüsü ise politikayla pek ilgilenmez.
DOKUZ Türban eğitimli bir insanın dine yaptığı vurgudur... Başörtüsü ise "Biz anadan atadan böyle gördük kardeş" vurgusu taşır.
ON Başörtüsünün "şık olmak" gibi bir derdi yoktur. Türban ise bir tür "şıklaşma" çabasının ürünüdür.
ON BİR Başörtüsü takmak teknik olarak çok kolaydır. Eşarbı çene altından şöyle bir bağlamak yeterlidir. Türban takmak ise zordur. Bir sürü toplu iğne ile şekil yapmayı gerektirir.
ON İKİ Türban formundan fantezi çeşitler üretmek mümkündür... Başörtüsü ise fanteziye uygun değildir.
Türban cesaret kazandı
BİR kamuoyu araştırmasıyla memleketimizdeki türbanlı kadınların sayısındaki artış oranını saptamak mümkün müdür?
Bana göre değildir...
Çünkü...
"Türban" ve "başörtüsü" ayrımını biz yapıyoruz.
Oysa...
Başını örtenlerin büyük bir kısmı açısından böyle bir ayrım söz konusu değil.
Başını "türban" formunda örtüp de, "başörtülüyüm" diyen çok kadın var.
Bu durumda...
Yapılan bir araştırmada...
"Siz başınızı nasıl örtüyorsunuz? A- Türban... B- Başörtüsü" şeklinde sorulan bir soruya...
Başını "türban" şeklinde örttüğü halde "B" seçeneğini tercih ederek yanıt verenler çıkar.
Yani...
Tarhan Erdem’in araştırma yöntemiyle, "türbanlıların sayısı"nı saptamak mümkün değildir...
Bu yöntemle olsa olsa "Ben başımı türban formunda örtüyorum" diyenlerin sayısı saptanabilir.
Tamam, bu da sonuçtur ama bu sonucun yorumu farklı olur...
O zaman, "Eyvah! Türbanlıların sayısı amma da artmış" demek yerine...
"Eyvah! Türbanlılar amma da cesaret kazanmış" denir...
Sonuçta ikisi de kaygıdır ama arada mahiyet farkı vardır.