İskandinav havayolu şirketi SAS’ta üç gün arayla yaşanan iki kaza nedeniyle dünyadaki tüm Dash 8 Q400 uçaklarının uçuşları durduruldu.
Turboprop motorlu, 78 koltuklu uçağın imalatçısı Kanadalı Bombardier şirketi, Dash 8 Q400’lerin iniş takımlarının kontrol edilmesini ve sonuçların raporla bildirilmesini istedi.
İlk olay 9 Eylül’de Danimarka’nın Aalborg Havalimanı’nda meydana geldi. İniş takımlarının açıldıktan sonra kitlenmediğini fark eden pilotlar Aalborg’a mecburi iniş planladı. SAS Havayolları’na ait uçak piste teker konduktan birkaç saniye sonra sağ ana iniş takımı katlandı. Kanadı üzerine yatan uçağın pervanesi piste vurup parçalanırken Dash 8, kayarak toprağa çıktı.
Amatör bir kameraman tarafından görüntülenen uçağın acil inişi sırasında etrafa dağılan pervane parçaları nedeniyle sağ tarafta, motora yakın oturan beş yolcu hafif yaralandı. Kaza sonrasında Bombardier şirketi, 10 bin uçuş saati üzerindeki tüm Dash 8 Q400 tipi uçakların ana iniş takımlarının teknik ekipler tarafından kontrol edilmesini istedi.
Yapılan kontrollerde 10 bin saatin üzerindeki uçaklarda herhangi bir soruna rastlanmazken üç gün sonra 12 Eylül’de Litvanya’dan gelen haber, tüm Dash 8 Q400 kullanıcılarını alarma geçirdi. Yine SAS Havayolları’na ait bir başka Q400 tipi uçakta, pilotlar iniş takımlarını açtığında sağ tarafın kitleme sisteminin devreye girmediğini gördü. Vilnius Havalimanı’na yapılan mecburi inişte bir önceki kazanın benzeri yaşandı. Toplam 8 bin saat uçuşa sahip uçak piste teker koyar koymaz sağ iniş takımı katlandı. Uçakta ağır hasar meydana gelirken yolcu ve mürettebat yara almadan kurtuldu.
GÜNLÜK ZARAR 1.5 MİLYON DOLAR
Konuyla ilgili hemen teknik çalışmalara başlayan imalatçı, iniş takımlarının gözden geçirilmesini, kilit sistemlerinin kontrol edilmesini istedi. Ağırlıklı 8 binden fazla iniş yapmış, dört yıldan fazla süredir hizmetteki uçakların daha sık kontrol edilmesini talep eden Bombardier’in aldığı bu kararla diğer havayolu şirketleri de ikinci bir emre kadar Dash 8 Q400’lerin uçuşlarını durdurdu. Filosunda toplam 33 Dash 8 Q400 bulunan SAS Havayolları’nın bölgesel, küçük meydanlara yapılan tüm seferleri iptal olurken günlük zarar 1.5 milyon dolar olarak hesaplandı. Uzmanlar, iniş takım kilit sisteminin yeniden gözden geçirilip gerekli teknik değişikliklerin en kısa sürede yapılacağını açıkladı.
KISA MESAFE UÇUŞLARDA ÇOK HIZLI
Dünyanın en iyi satan turboprop yolcu uçaklarının başında gelen Dash 8 Q400, 500 kilometre mesafeye kadar olan seferlerde jetlerle aynı sürede uçuyor. Saatte 685 kilometre hıza çıkabilen uçak, son iki yıldır siparişlerde altın dönemini yaşıyor. Düşük maliyetli havayolları, kısa uçuşlar için jetlere oranla yüzde 30 daha az yakıt harcayan turboprop yolcu uçaklarını tercih ediyor. Tolga ÖZBEK
Büyükşehir’in helikopterleri geldi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından Pan Havacılık’tan kiralanan üç AS365 Dauphin tipi helikopter hizmete girdi. İki yıl süreyle kiralanan helikopterler, İstanbul’un havadan kontrol edilmesinin yanı sıra Marmara Bölgesi’nde ambulans, arama-kurtarma, personel ve yolcu taşıma gibi görevlerde kullanılacak. Üç helikopter iki yıl boyunca toplam 2 bin 745 saat uçuş gerçekleştirecek.
Türk bayraklı hizmet verecek helikopterlerin ana üssü Atatürk Havalimanı. Üç helikopterden biri ambulans niteliklerine sahip. Kabinde iki sedye, dört oksijen tüpü, solunum cihazı ve maskesi, kalp elektrik şok cihazı bulunuyor. Ayrıca, arama-kurtarma görevlerinde kullanılması için 180 kilogram taşıyabilen vinç de yer alıyor. Helikopter iki pilotun yanı sıra üç doktor ile iki hastayı aynı anda taşıyabiliyor.
Diğer helikopter ise trafik ve çevre kontrolünde kullanılacak. Westcam özel kamera sistemi ile uzaktan yapılacak kayıtla kontrol uçuşları gerçekleştirilecek. Toplam 8 yolcu alabilen üçüncü helikopter personel taşıyacak. Üç helikopterde suya acil iniş botları, altı kişilik kendiliğinden şişebilen cankurtaran botu bulunuyor.
Boeing 737’lere yeni business koltuk
Kısa ve orta menzilli uçuşlarda THY’nin kullandığı Boeing 737-800 tipi uçakların sekizinde business class kapasitesi yeni düzenlemeyle 20 koltuğa çıkartılıyor. Halen kullanılan ve gerektiğinde koltuk kollarının değiştirilmesiyle ikili business veya üçlü ekonomi koltuğu haline gelen kabin düzeninde ilk beş sıra sökülecek. Bu bölüm, yeni ikili koltuklarla sabit business class haline getirilecek.
Yolcu konforunu artıracak bu düzenlemeyle business yolcuları daha ergonomik koltuklara kavuşacak. Gelecek yıldan itibaren kişiye özel ekran ve yeni eğlence sistemlerinin de bu koltuklara takılması planlanıyor.
Özellikle uçuş süresi 3 saat ve üzerindeki Londra, Alma Atı, Duşanbe gibi hatlarda kullanılacak sekiz uçakta business yolcularına daha yüksek konfor sunulacak. İlk iki uçaktaki değişiklere önümüzdeki günlerde başlayacak THY Teknik, yıl sonuna kadar sekiz Boeing 737-800 yeni business standartlarına getirecek.