Paylaş
Sporcu ya da sportif olan, olmayan, dileyen herkesin bu maratonda koşarak veya yürüyerek etrafından bağış toplayabileceği ve bu bağışı yardıma muhtaç olanlara nasıl aktarabileceğinden ve yardım kültürünün nasıl yaygınlaşabileceğinden söz etmiştim.
Şimdi biraz dünyadan örnekler vermek, bu maratonların ülkeleri nasıl yükselttiğini anlatmak istiyorum.
***
Dünyanın en büyük 6 maratonu World Marathon Majors adıyla anılıyor.
Bunlar New York, Londra, Boston, Berlin, Chicago ve Tokyo’da gerçekleştirilen maratonlar.
Hedef, İstanbul Maratonu’nu da bu lige çıkarmak.
Bu sadece sportif değil, aynı zamanda ekonomik bir hedef.
Büyük maratonların şehrin tanıtımına ve ekonomisine büyük katkı sağladığı rakamlarla sabit.
Milyonlarca seyirci, onbinlerce atlet ve turist maraton döneminde bir araya geliyor, şehrin ekonomisine yüz milyonlarca dolar kazandırıyor.
Boston Maratonu dışında bu büyük maratonların tümü şehrin ismiyle anılıyor ve uluslararası büyük kuruluşlardan oluşan isim sponsorlarına sahip.
Örneğin New York’takinin isim sponsoru ING Bank, Berlin’dekinin BMW, Chicago’dakinin Bank of America, Londra’dakinin Virgin.
***
İsim sponsoru Vodafone olan İstanbul Maratonu, bu 6 ana maratondan sonra geliyor ve “Altın Marka” olarak sınıflandırılan 20 maraton arasında bulunuyor.
***
Şehir maratonlarında sivil toplum kuruluşlarınca toplanan bağışlar da maratonun şehir ve ülke halkı tarafından ne kadar benimsendiğinin bir göstergesi.
Aynı zamanda sivil inisiyatiflerin toplumsal yaşama katılımı adına da gelişmişliğin bir ölçütü.
Ana maratonlar arasına girme konusunda ise önemli bir kriter daha var.
6 ana maratonda toplanan bağış miktarının kümülatif olarak yılda en az 150 milyon dolar dolayında olduğunu hesaplayabiliriz.
New York’takine 50 bine yakın sporcu katılıyor. 300’den fazla STK bağış topluyor. 2011’de 7 bin 400 atlet 200 civarında yardım kuruluşu için 34 milyon dolar bağış topladı. 2012 maratonu Sandy Fırtınası dolayısıyla iptal edilmişti.
Londra’da 2013’te toplanan bağış miktarı rekor seviyede, 80 milyon dolar civarında. Bu, tek bir etkinlikte toplanan bağış anlamında bir dünya rekoru.
Boston’dakine 30 bin sporcu katılıyor. Yıllık toplanan bağış miktarı 16 milyon dolar.
***
Vodafone İstanbul Maratonu’nda geçen yıl 550 bin TL bağış toplandı. Bu yıl toplanması hedeflenen bağış miktarı 1 milyon TL üzerinde.
Bu yıl maratonu koşan sporcu sayısının 20 bini bulması öngörülüyor. Geçen yıl bu rakam 13 bin idi. Bağış karşılığı katılımın ise geçen yıl 2 bin iken bu yıl 3 bin 600’e yükseleceği tahmin ediliyor.
***
Bağış toplamanın mobil teknolojiler ile kolay bir yolu da geliştirildi.
VMaraton adlı bir mobil uygulama var.
Bu uygulama sayesinde 50’ye yakın STK’ya kolayca bağış yapılabiliyor. Ayrıca bireysel olarak da bu uygulamaya kayıt yaparak dernek ve vakıflar adına bağış toplamak mümkün.
Haberiniz olsun.
Paylaş