Paylaş
- Bir ara işten atılanlara kapıyı yeniden açıyorsunuz gibi hava oluştu.
- Ben öyle bir hava vermedim. THY yönetimi olarak bizim böyle bir karar vermemiz mümkün değil.
- Neden?
- THY, yüzde 51’i halka açık özel bir şirket statüsünde. Yasa ve mevzuatımıza göre işten çıkardığımız 305 kişi ancak mahkeme kararı olursa işlerine geri dönebilir.
- Dönüşlerine yeşil ışık yakacağınız yönünde oluşan hava nedendi?
- Hava-İş Başkanı’yla yaptığım görüşmeyi anlattım, 305 kişiyi yeniden alacağımız şeklinde anlaşıldı.
- Neydi o görüşmenin içeriği?
- Hava-İş Başkanı’nı epeydir çay içmeye çağırıyordum. THY’de grev yasağıyla ilgili kanun çıkınca gelmeyi kabul etti. 305 kişinin işe dönüşüne izin vermemizi, sorunları çözmeyi kendisine bırakmamızı istedi.
- Ne yanıt verdiniz?
- 305 kişiyi yeniden işe döndüremeyeceğimizi söyledim. Israrla, “Yönetim kurulunda konuyu yeniden bir görüşün” talebinde bulundu.
- Yönetim kuruluna götürme talebini kabul ettiniz mi?
- Çok ısrar edince, “Ben kendi oyumun rengini belli etmeden yönetime götüreceğim. Ancak, bunu 305 kişiyi yeniden alacakmışız gibi yansıtmaya kalkmayın. Çünkü, yönetim kurulundan buna onay çıkacağını sanmıyorum” dedim.
- Sizin oyunuzun rengi neydi?
- Ben o 305 kişiyi asla işe döndürmem.
- Yönetim kurulunuz ne karar verdi?
- Ekseriyetle işe alınmamaları yönünde karar çıktı.
- Hiç işe dönmeleri için oy kullanan olmadı mı?
- Hayır...
Tam o sırada Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı ve THY Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Büyükekşi yanımıza geldi:
- Sorun bakalım Mehmet Bey ne yönde oy kullanmış...
- Mehmet Bey THY’yle ilgili bu tür konuları sizin kadar açıklıkla konuşmaz.
Büyükekşi yanıtladı:
- Hamdi Bey, yönetim kurulu başkanı. Onun konuşma hakkı var. Ancak, 305 kişiyle ilgili oyum olumsuzdu. Yani, onların işe dönmesine ben de karşı çıktım.
Hamdi Topçu’ya döndüm:
- 305 kişiyi nasıl belirlediniz? Hiç mi yanlış yapmadınız?
- Sendika gece yarısı THY’de tüm işleri aksatmaya dönük mesaj attıkça ben personeli uyardım. Bunu yapanların cezasız kalmayacağını vurguladım. Elimizde HD görüntüler var. Kendisi işi bırakan, çalışmak isteyenleri engelleyen, hepsi kamera görüntüleriyle net şekilde tespit edildi.
- 305 kişi arasında eyleme katılmadığı halde işten çıkardıklarınız da varmış.
Hamdi Topçu, “Hayır” derken Mehmet Büyükekşi farklı yanıt verdi:
- Kurunun yanında yanan yaşlar da olabilir...
Bunun üzerine Topçu da kabul etti:
- Belki de arada haksız şekilde işten çıkardığımız birkaç kişi vardır. Ancak, onların da işe dönmesi mahkeme kararına bağlı.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, 305 kişinin işe geri dönüşü konusunda kapıyı açık tutan mesajlar verirken, başta Hamdi Topçu olmak üzere THY yönetimi, “kapı duvar” tavrını benimsiyor.
305 kişinin işten çıkarılması süreci THY’nin imajını da olumsuz etkilemiş görünüyor...
Uçtuğumuz her yeni hat ihracatımızı artırıyor
THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, Afrika ülkelerine uçuşları giderek yoğunlaştırdıklarını vurguladı:
- Cuma günü 5 yeni hat daha başlattık. Uçtuğumuz her yeni hat ihracatı da doğrudan etkiliyor. Direk uçmaya yeni başladığımız ülkelerde bu daha iyi görülebiliyor.
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi onayladı:
- THY’nin uçmaya başlamasıyla ihracatımızın yüzde 300 arttığı Afrika ülkeleri var.
Topçu, yeni hat başlatmada ihracatçının etkisine dikkat çekti:
- Yeni hatları belirlerken ihracatçıların önerilerini de dikkate alıyoruz.
Bakan, ‘özel şirket’e talimat verebilir mi
THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu’ya Çalışma Bakanı Faruk Çelik’in işten çıkarılan 305 kişiyle ilgili açıklamalarını anımsattım:
- Çalışma Bakanı, “Talimat verdim, 305 kişinin durumuna yeniden bakacaklar” diyor. Madem yüzde 51’i halka açık ‘özel şirket’siniz, Bakan size nasıl talimat veriyor?
- Yüzde 49’luk kamu hissesi nedeniyle öyle konuşuyor.
THY’nin başarısında greve fren koymanın etkisi de var
BAŞBAKAN Yardımcısı Ali Babacan’ın aralarında akademisyenlerin de bulunduğu yazarlarla gerçekleştirdiği buluşmada Prof. Mehmet Altan, Türk Hava Yolları’yla (THY) ilgili şu yorumu yaptı:
- THY’de grevi yasaklayan yasayı bir gecede çıkarmanız Türkiye’ye yakışan bir tutum olmadı.
Babacan, önce bankaları örnek verdi:
- Bazı iş kollarında grevin yasak olması gerekir. Örneğin bir bankada 3 gün greve gidildiğini düşünün, anında batar.
- THY aynı değil. Dünyada da birçok havayolu şirketinde grevler yaşanıyor.
- THY’yi bugün başarıya taşıyan etkenler arasında greve fren koymamız da var. Nitekim bir yabancı dergide okuduğum makalede, “THY, Lufthansa’dan daha iyi, çünkü grev yok” yorumu vardı.
Babacan, THY’de grevi yasaklayan yasayı savundu:
- THY’nin durması sadece şirketi değil, ekonomimizi olumsuz etkiliyor. O yüzden önlem almak zorundaydık.
Bu konuyu noktalarken ücretlere değindi:
- THY’de ücretler şu anda Lufthansa’dan daha iyi...
THY’deki ücretler konusunda aynı tezi EGD’nin törenindeki sohbette Mehmet Büyükekşi de savundu:
- Özel havayolu şirketlerinde hostes maaşı 1000 liraya kadar iniyor. THY’de 4 bin lira dolayında.
Ardından pilotların durumuna dikkat çekti:
- Pilotların aylık geliri 15-25 bin lira arasında değişiyor. Avrupa’nın dev ülkesi Almanya’nın havayolu şirketi Lufthansa’da böyle ücretler yok.
Paylaş