OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 06, 2005 00:00
ESKÄ° Wal-Mart yöneticisi Michael Bergdahl, ‘Yakın dönemde Wal-Mart’ın Türkiye’ye geleceÄŸini sanmıyorum’ dedi. Wal-Mart’ın kurucusu Sam Walton’un da kiÅŸisel dostu olarak bilinen Bergdahl, grubun dört aÅŸamalı büyüme programında Türkiye’nin ön sıralarda olmadığını söyledi.DÃœNYANIN en büyük perakende zinciri olan Wal-Mart’ın eski yöneticisi Michael Bergdahl, ÅŸirketin bugünkü stratejisi gereÄŸi Türkiye’ye yatırım yapmayacağını savundu. Uzun yıllar üst düzey yöneticilik yaptığı Wal-Mart’ın kurucusu Sam Walton’un da kiÅŸisel dostu olarak bilinen Michael Bergdahl, ‘Yakın dönemde Wal-Mart’ın Türkiye’le geleceÄŸini sanmıyorum’ dedi.4 AYAKLI STRATEJÄ°SÄ° VAR: Wal-Mart kurucusu Sam Walton’la yaÅŸadığı deneyimi, ‘Sam Walton’dan Öğrendiklerim’ adlı kitapta toplayan ve Akbank’ın davetlisi olarak geldiÄŸi Ä°stanbul’da Axess müşterilerine süpermarketlerle rekabet etmenin yollarını anlatan Bergdahl, Wal-Mart ile ilgili soruları da yanıtladı. Wal-Mart’ın 4 ayaklı bir büyüme stratejisi olduÄŸunu belirten Bergdahl, şöyle konuÅŸtu: ‘Bu büyüme planına göre, Wal-Mart öncelikle Kuzey Amerika’da büyüyecek. Åžirket ikinci adımı Güney Amarika’da, üçüncü adımı Asya’da atmayı ve daha sonra Avrupa pazarına girmeyi planlıyor. Bu nedenle Wal-Mart’ın yakın dönemde Türkiye’ye geleceÄŸini sanmıyorum.’FARKLILIK YARATIN: Küçük dükkan sahiplerine farklılık yaratmalarını öneren Bergdahl, Wal-Mart gibi dev perakende zincirleriyle küçük ÅŸirketlerin fiyata dayanan bir rekabete giremeyeceÄŸini vurguladı. ‘Rekabeti farklılık yaratarak, yaratıcılığınız ve bireysel iliÅŸkilerdeki gücünüz ile kazanın’ diyen Bergdahl, 7 kelimeden oluÅŸan bir de formül sundu. Bergdahl, formülünü; fiyat, uygulama, kültür, promosyon, harcamalar, yetenek ve hizmet kavramlarının Ä°ngilizce baÅŸ harflerinden oluÅŸan ‘POCKET’ kelimesi ile açıkladı.KÄ°TLENÄ° BELÄ°RLE: Müşterilerin ‘gelir, yaÅŸ, cinsiyet ve kültür’ durumlarına göre farklılık göstereceÄŸini hatırlatan Bergdahl, her perakendeciye uygun müşteri kitlesinin bulunacağını, önemli olanın bu müşteri kitlesinin tespiti ve kitleye yönelik satış çalışması olduÄŸunu söyledi. ABD’de büyük süpermarketlerin genellikle düşük orta ve düşük gelirli kiÅŸilere hizmet verdiÄŸini belirten Bergdahl, özellikle gıdanın dışındaki alanlarda faaliyet gösteren küçük perakendicilerin orta ve yüksek gelir grubuna hitap ederek kazanç saÄŸlayabileceÄŸini söyledi. Bush, Irak’ta Wal-Mart yöntemi uyguluyorWal-Mart üzerine yazdığı kitapla tanınan yönetim ve pazarlama gurusu Michael Berghdal, Bush yönetiminin Irak operasyonu sırasında ABD ordusunun ihtiyaçlarını karşılamak için Wal-Mart tedarik zincirini incelediÄŸini ve Irak’ta benzer bir yöntemin kullanıldığını söyledi. Wal-Mart tedarik zincirinin basit ve etkili olduÄŸunu belirten Berghdal, şöyle konuÅŸtu: ‘Benim Wal-Mart’ta çalıştığım yıllarda kurulan bir tedarik zinciri var. Bu zincir bilgisayar sistemi üzerinden çalışır ve tedarikçileri biribiriyle yarıştırır. Bildirimler tedarikçiye otomatik olarak yapılır. Böylece çok fazla mal depolamak gerekmez.Markalar kazanıyor market dönemi bitiyorBERGDAHL’in dikkat çektiÄŸi noktalardan biri de ‘süpermarket döneminin bitmeye, küçük markalar döneminin ise giderek ivme kazanmaya’ baÅŸladığı yönünde oldu. Müşterinin süpermarketlerden bıkmaya baÅŸladığını dile getiren Bergdahl, özgün ürünler, etkili servis, kiÅŸisel iletiÅŸim ile müşteri baÄŸlılığı yaratan markaların güç kazandığına dikkat çekti. Küçük perakendecilerin müşteri ile iliÅŸkilerinin büyük markalara göre daha doÄŸrudan olduÄŸunu hatırlatan Bergdahl, bu iliÅŸki biçimini de çok önemli bir avantaj olarak gösterdi.Lakabı kuÅŸ avcısıAKBANK Axess müşterilerine dev süpermarketlerle nasıl rekabet edileceÄŸini anlatan Michael Bergdahl’in lakabı ‘KuÅŸ avcısı’. Bergdahl’ın söyleniÅŸi, Ä°ngilizce’de kuÅŸ avcısı anlamına gelen ‘Bird Dawg’ terimine çok yakın olduÄŸu için Wal-Mart kurucusu Sam Walton tarafından Michael Bergdahl’e ‘Bird Dawg’ lakabı verildi. Bergdahl, Wal-Mart’la iliÅŸkisini kesmesine raÄŸmen hálá Bird Dawg lakabı ile tanınıyor.Wal-Mart’ın sırrı sürümden kazanmakKÜÇÜK dükkan sahiplerine ucuzluÄŸun tek başına yeterli olmayacağını anlatan Michael Bergdahl, Wal-Mart’ın baÅŸarısını ise ucuzluÄŸuna baÄŸladı. ‘Wal-Mart düşük kár marjıyla çok satış yaptı ve sürünmden kazandı. Wal-Mart’ın sırrı budur’ diyen Bergdahl, Wal-Mart’ın hikayesini şöyle aktardı: ‘1962 yılında Wal-Mart’ta Sam Walton, herkesin 1.20 dolara sattığı ürünü 1 dolara satarak devrim yaptı. Sam Walton ilk iÅŸinde 80 cent’e aldığı ürünleri 1 dolara satınca herkes Walton’a ‘Bu adam deli, bu kár marjıyla yaÅŸayamaz ve batar’ dedi. Ancak Walton düşük kár marjıyla sürümden kazandı. ’ Â
button