Zeynep ŞAFAK / ANKARA
Oluşturulma Tarihi: Nisan 28, 2009 21:27
Türkiye’nin ilk kadın otomobil yarışçısı ile ilgili belgeler 80 yıl kadar aradan sonra günyüzüne çıktı. Türkiye’nin ilk kadın rallicisinin ilk defa 1930 yılında yarışan Samiye Cahid Morkaya olduğu belgelerle ortaya konuldu.
Tarih araştırmacısı Burak Çetintaş, "Türkiye’nin ilk kadın otomobil yarışçısı" hakkında yaptığı çalışmayı Toplumsal Tarih dergisinin Nisan 2009 sayısında yayınladı. Çetintaş’ın imzasıyla yayınlanan yazıda, 1899 doğumlu Morkaya’nın, istanbul’da düzenlenen yarışlarda ilk defa 1930 yılında yarıştığı ve 1932’de karma kategoride erkeklerin arasından sıyrılarak birinciliğe yerleştiği yer aldı. Çetintaş, yazısında Morkaya’nın öyküsüyle ilgili şu bilgileri verdi: DONANIMLI BİR ŞEYH KIZIİlk otomobiller caddelerde 1883’te boy göstermeye başladıktan sonra, otomobiller arttıkça, bu araçların kullanılabilmesi için ehliyetleri veren kurumlarda birbiri ardına açılmaya başladı. Tam bu senelerde "otomobil sporu"na heves eden Samiye Hanım ehliyetini aldı. Gazeteci ve romancı kocası Burhan Cahid’in aldığı otomobil ile istanbul sokaklarında boy göstermeye başladı. Modern yetiştirilmiş bir şeyh kızı olan Samiye Hanım donanımlı bir genç kızdı.1922’DE YARIŞMAYA BAŞLADI1922 senesinden itibaren sadece araba kullanmakla yetinmeyen Samiye Hanım, üyesi olduğu Turing Klüp’ün her sene düzenlediği otomobil yarışlarına katılmaya başladı. 1930 ve 1931’deki yarışlarda dereceğe giren Samiye Hanım ilk birinciliğini, 1932’de, İstinye körüsü ile Zincirlikuyu arasındaki 9.5 kilometrelik parkurda düzenlenen rallide kazandı. Yarışta ikinci olan Vehbi Bey ise birinci ilan edilen yarışmacının bir kadın olması sebebiyle sonuçlara itiraz etti. Mahkemeye taşınan olayda, hakim "Bir kadın da otomobil yarışlarına katılabilir, birinci gelebilir" kararı verince, Samiye Hanımın birinciliği resmileşti. Ertesi yıl Turing tarafından düzenlenen yarışlarda tekrar birinci olan Samiye Hanım, 1934 yarışlarında aynı parkurda kaza yaptı ve takla atarak parçalanan Ford marka otomobilden son anda ağır yaralı olarak kurtarıldı. Kazanın üstüne bir daha yarışmamış olsada, 1972 yılında ölene kadar otomobil kullanmaktan hiç vazgeçmedi.