Güncelleme Tarihi:
Sabit bilgisayarlar veya mobil cihazlardan itusozluk.com/atlas adresinden ulaşılabilen projede, sözlük yazarlarının girdileri aracılığıyla civardaki mekanlar, olaylar, etkinlikler hakkında bilgiler, olumlu ya da olumsuz yorumlar görülebiliyor.
İTÜ Sözlük ve ATLAS projelerinin yaratıcısı Hive Cluster İcra Kurulu Başkanı Emre Dirağ, Atlas hakkındaki sorularımızı yanıtladı.
3- Projenin belli bir hedef kitlesi var mı?
Elbette projemizin bir hedef kitlesi var: Proje keşfetmeyi seven, etrafını daha iyi tanıma arzusunda olan ve teknolojiyi etkin bir şekilde kullanan kişileri hedefliyor.
İstanbul’a gelip Sultanahmet’te sıkışıp kalan ve başka hiçbir şey görmeden dönen, yalnızca rehberi takip eden turistler gibi İstanbul'un dünyanın en harika şehirlerinden birisi olduğunu anlayacak ve onca güzelliği görmeden geri dönmek istemeyecek kişileri hedefliyoruz.
Bu olay dünyadaki pek çok yer için geçerli. Atlas’ın görevi, keşfetme arzusunu taşıyanlar için klişelerden fazlasını verebilmek olacak. İstanbul’da Sultanahmet’den, Paris’de Champs Elysees’den daha fazlası var.
4- İTÜ Atlas projesinin en önemli kaynağı sözlük kullanıcılarının paylaştığı bilgiler olacak. Sözlük yazarları bir konu hakkındaki girdiyi paylaştıktan sonra bu girdiler Atlas’a nasıl aktarılıyor? Farklı kategorilere mi ayrılıyor? Bunun için ayrı bir ekip mi kuruldu?
Aynen öyle, şu an için Atlas’ın en önemli veri kaynağı İTÜ Sözlük’te yer alan bilgiler.
Atlas’a iki şekilde veri aktarmak mümkün. Birinci yöntem mevcut başlıkları dünya üzerindeki koordinatları ile eşleştirmek, veya bir koordinat üzerinde başlık yaratıp oraya içerik eklemek.
Sistem, kullanıcıyı yaptığı işaretlemeyi takiben otomatik olarak kategorize etmeye yönlendiriyor. Bu da ileri vadede istenilen bilgiye ulaşmakta bir kat daha hız kazandıracak.
Örneklersek, İstiklal Caddesi gibi yüzlerce pinlemenin yapıldığı bir bölgede kurumsal bir firmaya ait bilgileri aramak normalde samanlıkta iğne aramaktan farksız olacakken, kategorizasyon bu süreyi yalnızca 2 saniyeye düşürüyor.
5- Projenin Android ve İOS için uygulamaları geliştirilecek mi? Uygulama ne zaman marketlere gelecek? Ücreti ne olacak?
Atlas’ın ilk fazları İTÜ Sözlük altında, tabiri caizse kuluçkada devam edecek. Şu an web ve mobil web de aktif olarak kullanılabiliyor. Mayıs ayının sonunda Android ve iOS uygulamalarımız Atlas entegrasyonu yapılmış bir şekilde yenilenecekler. Uygulamalar ücretsiz olacaklar.
6- Şu an bu projeye en yakın uygulama Fousquare gibi gözüküyor. Foursquare’de belli yerlerle anlaşma yapılarak kampanyalar yapılıyor. Bu projenin bu gibi ticari kaygısı olacak mı yoksa sadece bilgi amaçlı bir site mi olacak?
Proje genellikle Foursquare ile kıyaslanıyor. Ancak Atlas “ben buradayım” demekten çok, “ben neredeyim” sorusuna cevap bulabilmek için üretildi. Bu bağlamda Foursquare’den çok, lokasyon bazlı çalışan Lonely Planet gücünde bir mecra yaratmak için çalıştığımızı söylemek doğru olur.
Atlas’ı gerçek bir geliştirme projesi olarak ele alıyoruz. Bu doğrultuda hem içerik, hem de teknolojimizi geliştirmemize yardımcı olacak nitelikte sponsorluk anlaşmaları yapmamız gündemde. Şimdiden bazı büyük firmalar projeye ilgi göstermiş durumda. Bunun dışında yorumlara müdahale edecek veya belli bir mekanı diğerinin üstünde çıkarmaya yönelik bir gelir modelimiz yok. Bu anlamda bu tür bir ticari kaygı bulunmuyor.
7- İTÜ sözlük üyesi olanlar ile olmayanlar arasında uygulamayı kullanım açısından bir fark olacak mı? Bir başka deyişle uygulamada sadece İTÜ sözlük üyelerinin ulaşabildiği alanlar bulunacak mı?
Şu an böyle bir alan yok. Atlas’a yalnızca İTÜ Sözlük yazarları içerik ekleyebiliyor. Proje geliştikçe bilgiye ulaşma anlamında olmasa da kullanıcılar arası iletişim bazında yazarlar ve okurlar arasında belli farklılıklar ortaya çıkabilir. Genel olarak içeriğin mümkün olduğunca çok kişi tarafından erişilebilir kalması konusunda gayret göstereceğiz.