Güncelleme Tarihi:
DÖRT yıldır ’pole’ pozisyonunu alanın yarışı kazandığı Türkiye Grand Prix’sinin bu geleneği Brawn GP pilotu Jenson Button tarafından bozuldu. Daha önceki 6 yarışın 5’inde birincilik kürsüsüne çıkan İngiliz sürücü, Sebastian Vettel’in ilk sırada başladığı İstanbul’da da finişi en önde geçen isim oldu. 58 tur üzerinden yapılan toplam 309.396 kilometrelik yarışı, 1 saat 26 dakika 24.848 saniyelik derecesiyle birinci bitiren Button’ı, Red Bull pilotları Mark Webber (1:26:31.562) ve Vettel (1:26:32.309) izledi.
Hava sıcaklığının 32, pist sıcaklığının ise 49 derece olarak ölçüldüğü yarışa az benzinle başlayan Sebastian Vettel’in 3 pitstop’la yarışma taktiği daha yarışın başında liderliği Jenson Button’a kaptırmasıyla bozuldu. Çok zorlamasına rağmen Button’a yetişemeyen Alman pilot, daha sonra kendi takım arkadaşı Mark Webber’e de geçildi. Button’ın ardından bu sezonun en başarılı ismi olan Brawn GP pilotu Rubens Barrichello ise, start anında kalkışta sorun yaşayınca üçüncülükten 12’nciliğe düştü. Daha sonra Heikki Kovalainen ve Adrian Sutil ile nefes kesen mücadeleler yapan Barrichello, bitime 10 tur kala otomobilinin ön kanadının kırılması sonucu yarışa veda etti. Button, Mark Webber ve Sebastian Vettel’in ilk 3 sırayı aldığı yarışta, Toyota’dan Jarno Trulli dördüncü, Williams’tan Nico Rosberg beşinci oldu. Son 3 yıldaki Türkiye Grand Prix’lerinin galibi olan Ferrari pilotu Felipe Massa ise altıncılıkla yetindi. Ferrari’den en iyi dereceyi yapan isim ise, dokuzunculuğu alan Kimi Raikkonen oldu.
Button'a kupayı Arınç verdi
Ä°stanbul Park'ta diziliÅŸ şöyle oldu:  Â
1-Button (Brawn GP)
2-Webber (Red Bull)
3-Vettel (Red Bull)
4-Trulli (Toyota)
5-Rosberg (Williams)
6-Massa (Ferrari)
7-Kubica (BMW Sauber)
8-Glock (Toyota)
9-Raikkonen (Ferrari)
10-Alonso (Renault)
11-Heidfeld (BMW Sauber)
12-Nakajima (Williams)
13-Hamilton (McLaren)
14-Kovalainen (McLaren)
15-Buemi (Toro Rosso)
16-Piquet (Renault)
17-Sutil (Force India)
18-Bourdais (Toro Rosso)Â
Not: Brawn GP pilotu Rubens Barrichello ve Force India pilotu Fisichella yarışı tamamlayamadı.
Tribünler boş beleştepe hoş
FORMULA 1 ING Türkiye Grand Prix’si için korkulan oldu. 130 bin seyirci kapasiteli İstanbul Park Pisti’ndeki yarışları ancak 32 bin kişi izledi. İstanbul Park Genel Müdürü Can Güçlü, 30 bin bilet satıldığını, VIP’ye gelenlerle birlikte seyirci sayısının 32 bini bulduğunu ifade etti. Güçlü, seyircilerin 3’te 1’inin de yabancı olduğunu sözlerine ekledi.
Yetkililer, boş kalan tribünlere brandalar çekerken, ’beleştepe’ diye tabir edilen, yarışların ücretsiz izlenebildiği yerlerde ilginç görüntüler yaşandı. Bazıları pisti görmek için elektrik direklerine tırmanırken, bazıları da bir yandan yarış seyrederken mangal yaptı. Seyirci sayısının azlığı yarış sonrası düzenlenen basın toplantısında da gündeme geldi. Red Bull’un sivri dilli pilotu Mark Webber bu durumdan İstanbul Park Pisti’nin işletmecisi olan Formula 1 Başkanı Bernie Ecclestone’u sorumlu tutarak, "Keşke dün herkese biletlerin ucuzlatıldığı hatta açık alanların bedava olacağı bildirilseydi. Böyle yapılsaydı İstanbul halkı ayaklarına kadar gelen bu muhteşem sporu tatma fırsatı bulurdu" dedi.
Formula 1’i elden kaçırmayalım
DEVLET Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç, Türkiye’nin tanıtımına büyük katkı yapan Formula 1 yarışlarının devam etmesi için ne gerekirse yapacaklarını söyledi. Formula 1 Türkiye Grand Prix’sini izleyen Arınç, yarış öncesi gezdiği İstanbul Park Pisti’nin mükemmel bir tesis olduğunu belirterek şunları söyledi:
"Formula 1, Türkiye’nin tanıtımında müthiş etkili. Sadece Yunanistan’dan 500’e yakın otobüs geldi. Herkes büyük bir heyecanla takip etti. Organizasyon önümüzdeki yıllarda devam etmeli. Asgari bir milyara yakın insan bu yarışları izliyor. İstanbul Park mükemmel bir tesis. Bunu daha iyi kullanmamız lazım. Devlet Bakanı Faruk Özak ve Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan ile en kısa zamanda görüşeceğiz. Konuyu ehillerine soracağız. Dış tanıtıma milyonlarca dolar yatırıyoruz. Elimizde böyle bir imkan var. Formula 1 dışında da bu tesisleri kullanmamız gerekiyor. Bunun üzerinde ayrıca çalışıyoruz. Bakanlar Kurulu toplantısında neler yapabileceğimizi konuşacağız. Mükemmel tanıtımı, mükemmel tesisi, yüksek heyecanlı bu yarışları Türkiye’nin kaçırmaması lazım."
Kovalainen uçtu
YARIŞTA en yüksek hıza, 14. olan Vodafone McLaren Mercedes pilotu Heikki Kovalainen ulaştı. Fin sürücü, 312.8 kilometre ile en yüksek hıza çıkarken, Williams’tan Kazuki Nakajima 312.1 ile ikinci, McLaren Mercedes’ten Lewis Hamilton ise 311.6 ile üçüncü oldu.
Yarış öncesi benzin yükleriyle birlikte en hafif araç Fernando Alonso’da (644.5 kilo), en ağırı ise Sebastien Bourdais’deydi (701 kilo).
58 turluk yarışta en iyi tur zamanına Jenson Button imza attı. İngiliz pilot, 40. turdaki 1.27.579’luk derecesiyle yarışın en hızlı turunun da sahibi oldu.
Son dünya şampiyonu Lewis Hamilton, yarışı 13. sırada tamamlayarak büyük hayal kırıklığı yaşadı.
Pilotlar kazan kaldırdı
FORMULA 1 ING Türkiye Grand Prix’si tarihi bir isyanın çıkış noktası oldu... Yarış öncesi Ä°stanbul Park Pisti’nde bazı takım yöneticileri ile toplantı yapan pilotlar, FIA’nın (Uluslararası Otomobil Federasyonu), 2010 sezonundan itibaren uygulamayı düşündüğü ’Formula 1 takımlarına bütçe sınırlaması’ kuralına karşı olduklarını duyurdu. Toplantı sonrası pilotlar adına açıklama yapan Jarno Trulli, "Formula 1’in dünyanın en büyük ve teknolojik sporu olarak kalması isteniyorsa bütçe sınırlaması projesinden vazgeçilmesi gerekiyor. FIA’ya cuma gününe kadar süre veriyoruz. EÄŸer takım sahipleri ile ortak bir noktada buluÅŸamazlarsa, bu projeye baÅŸtan karşı olan takımlarla beraber hareket edip, bu sporda büyük bir ayrılığa yol açmaya kararlıyız" dedi. BilindiÄŸi üzere FIA, yeni takımların da Formula 1’e kazandırılması amacıyla bütçe sınırlaması getirmeye kararlı olduÄŸunu açıklamış; baÅŸta Ferrari olmak üzere 8 takım buna ÅŸiddetle karşı çıkmıştı. Konuyu mahkemeye taşılan Ferrari, istediÄŸi sonucu alamazken, 10’a yakın küçük takım Formula 1’de yarışmak için FIA’ya baÅŸvurmuÅŸtu.   Â
Â
YARIÅžTAN NOTLAR
*BUTTON DAMALI BAYRAĞI İLK GÖREN PİLOT OLUYOR VE İSTANBUL PARK'TA ZİRVEYE ÇIKIYOR...
*Ve son tura ÅŸampiyona lideri ve Brawn GP pilotu Jenson Button lider giriyor...
*Son 4 turdayız ve ilk üçte bir değişiklik yok... Button yarışı ilk sırada bitirirse Massa'nın İstanbul'daki üstünlüğüne son vermenin yanı sıra 7. yarışında 6. kez zirveye çıkarak 'sezona en iyi başlanma' rekorunu da kırmış olacak...
*Son 6 tur... Şampiyona lideri Button, ikinci cepte başladığı İstanbul Park'ta zirveye çıkmaya çok yakın... İkinci sırada yer alan Webber'le olan fark tam 20.9 saniye...
*Türkiye Grand Prix'sinde son 10 tura giriyoruz ve yarışı ikinci sırada götüren Red Bull pilotu Vettel 3. kez pite girdi... Alman pilot yarışa takım arkadaşı Webber'in ardından 3. sırada dönüyor...Â
*Button yarışın bitmesine 14 tur kala McLaren pilotu Kovalainen'e tur bindiriyor... Önceki turlarda da geçtiÄŸimiz sezonun ÅŸampiyonu ve McLaren pilotu Hamilton'a tur bindirmiÅŸti Brawn GP pilotu Button...      Â
*Ve lider 2. kez pite giriyor... Bu arada yarışı ikinci sırada sürdüren Webber de 2. kez pit stop yapıyor... Brawn GP pilotu Jenson Button 7.3 saniyede kaldı pitte ve yarışa tekrar lider olarak dönüyor... Red Bull pilotu Webber de yarışa döndü... 7.1 saniye kaldı pitte... Ä°kinci sırada Vettel, üçüncü sırada Weber var...  Â
*42. turu geçiyoruz ve yarışın lideri Button hala 1 pit stopla yarışı sürdürüyor... Bu arada Massa pite girdi... 3 yıldır Türkiye GP'sini kazanan Brezilyalı pilotun yarışı kazanması için bir mucizeye ihtiyacı var...
*38. turu geçiyoruz... Yarışı önde götüren pilotlar arasında bir değişiklik yok... Son sıralardaki dizilişle ilgili olarak şunu söylememiz gerekiyor... 3. cepte başlayan Brawn GP pilotu Barrichello 14. sırada mücadelesini sürdürüyor... Geçtiğimiz sezonun şampiyonu McLaren pilotu Hamilton ise 17. sırada... Fisichello teknik sorunlar nedeniyle yarıştan çekilmek zorunda kalmıştı... Yani Hamilton tam bir hayal kırıklığı yaşıyor... İngiliz pilotun gerisinde ise Force İndia pilotu Sutil ve Toro Rosso pilotu Bourdais var...
*36. turdayız ve ilk 10 sıradaki diziliş şöyle: 1. Button (Brawn GP), 2. Webber (Red Bull), 3. Vettel (Red Bull), 4. Rosberg (Williams), 5. Trulli (Toyota), 6. Massa (Ferrari), 7. Nakajima (Williams), 8. Kubica (BMW Sauber), 9. Alonso (Ranault), 10.Glock (Toyota).
*32. turu geride bırakıyoruz... Son 26 tur... Brawn GP pilotu ve şampiyona lideri Jenson Button'ın liderliği sürüyor... İkinci sırada yer alan Red Bull pilotu Webber'le arasındaki fark 16.3 saniye... Üçüncü sırada yer alan ve yarışa ilk cepte başlayan Red Bull pilotu Vettel ile lider arasındaki fark ise 23.7 saniye... Fakat Alman pilot 2 kez pite girdi... İlk iki sıradaki Button ve Webber 1 kez pit stop yaptı...
*29 tur kala Vettel ikinci kez pite girdi ve 8.6 saniye kaldı... Üçüncü sırada yarışa dönüyor Alman pilot... ilk sırada Brawn GP pilotu Button, ikinci sırada Red Bull pilotu Webber var...      Â
*Son 30 tura girdik ve zirvede bir deÄŸiÅŸme yok... Button kaçıyor, Vettel kovalıyor...    Â
*25. turda Button ile Vettel arasındaki fark 0.360 saniyeye kadar indi... Red Bull pilotu Vettel, yarışın başında kaptırdığı liderliÄŸi Brawn GP pilotu Button'dan almak için yükleniyor... Â
*Button ile Vettel arasında kıyasıya bir mücadele var... Ä°lk sırada yer alan Button ile Vettel arasındaki fark 24. turda 0.634 saniyeye kadar indi...   Â
*21. turu geçiyoruz... Brawn GP pilotu Button lider durumda... Red Bull pilotu Vettel ikinci ve takım arkadaşı Webber üçüncü ÅŸu anda... Üç pilot da 1 pit stop yaptı... Bu arada arka sıralarda da büyük bir çekiÅŸme var... McLaren pilotu ve geçtiÄŸimiz sezonun ÅŸampiyonu Hamilton, Ferrari pilotu Raikkonen'i geçerek 13. sıraya yükseldi...  Â
*Button pite girince Red Bull pilotu Webber almıştı liderliÄŸi... Ama o da pite giriyor... Yeni lider Williams pilotu Rosberg oluyor... Ve Rosberg de pit stop yapıyor... Button yeniden liderliÄŸi aldı...   Â
* 17. turda yarışın lideri Button pite girdi ve 9.3 saniye pitte kaldı Brawn GP pilotu...  Â
*Yarışın ilk 5'i 15 tur sonunda ÅŸu ÅŸekilde; 1. Button (Brawn GP), 2. Webber (Red Bull), 3. Trulli (Toyota), 4. Rosberg (Williams), 5. Massa (Ferrari)...   Â
*Vettel de 15. turda pite giriyor...   Â
*Fisichella zorunlu olarak pite girmiÅŸti... Teknik sorun yaÅŸamadan pite giren ilk pilot 13. turda Barrichello oluyor... 11 saniye pitte kaldı Brezilyalı Brawn GP pilotu...Â
* 12. turu geride bıraktık ve Brawn GP pilotu Jenson Button, 1.27.799'la en iyi tur zamanını geliÅŸtirdi... Ä°kinci sırada yer alan Red Bull pilotu Vettel'le olan fark da 5.02 saniyeye çıktı...  Â
*Türkiye Grand Prix’sini 3 yıldır üst üste kazanan Ferrari pilotu ve bu sene yarışa 7. sırada baÅŸlayan Ferrari pilotu Felipe Massa'yla yarışın lideri Jenson Button arasında 16 saniyelik bir fark oldu... 9. turu geride bıraktık... Â
*Yarışa 3. sırada baÅŸlayan Brawn GP pilato Barrichhello iyice geriye düştü... 7. turda Kovalainen'e geçilen Brezilyalı pilot, bir sonraki turda da spin attı...   Â
*6. turda Fisichella teknik bir sorundan dolayı yarıştan çekiliyor...  Â
*5. turda Brawn GP pilotu ve yarışın lideri Jenson Button, ikinci sıradaki Vettel'le olan farkı 2.05 saniyeye çıkarttı...
*Fisichella pite girdi... Otomobilinde bir sorun var... Zorunlu bir pit stop...  Â
*4 turu geride bıraktık ve Button 1.28.694'le en hızlı tur zamanını yaptı...
*Geçen senenin şampiyonu Hamilton ise şu anda 17 sırada...
*Bu arada yarışa 5. sırada başlayan Trulli, 3. sırada başlayan Rubens Barrichello'yu geçerek Mark Webber'i n ardından 4. sıraya yerleşti...
*Yarışa ilk cepte Red Bull pilotu Vettel çıkışta ilk sıradaki yerini korumasına rağmen ilk tur sonunda ikinci cepte başlayan ve şampiyona lideri olan Brawn GP pilotu Jenson Button, Alman pilotu geçerek liderliğe yükseldi...