ABD'li yetkililer Türk uçağının misyonundan şüpheli

Güncelleme Tarihi:

ABDli yetkililer Türk uçağının misyonundan şüpheli
Oluşturulma Tarihi: Haziran 27, 2012 16:29

New York Times gazetesi ABD ve NATO yetkililerinin Suriye tarafından düşürülen RF-4 tipi Türk askeri uçağının "casusluk misyonunda" olabileceği konusunda kuşkularının olduğuna yer verdi. Daha önce Rus uzmanlar da bu yönde bir iddia bulunmuştu.

Haberin Devamı

Suriye'nin Türkiye'ye ait keşif uçağını düşürmesiyle ilgili ilk raporları ve istihbarat bilgilerini değerlendiren ABD ve NATO yetkilileri uçağın Türk hava savunma sisteminin test edilmesi gibi bir misyondan "fazlası" için havalandığını düşünüyorlar.

Türkiye Cuma günü yaşanan olayla ilgili olarak uçağın Türk hava savunma sisteminin test edilmesi gibi bir misyona sahip olduğunu açıklamıştı.

RUS UZMANLAR NATO'YA İŞARET ETMİŞTİ

"YANITLANMAYAN ÇOK SORU VAR"

Gazeteye konuşan yetkililer ise, iki ülke arasında gerilimin yüksek olduğu bir dönemde Türk uçağının neden Suriye hava sahasına yakın uçtuğu gibi bir çok sorunun yanıtsız kaldığını belirtiyorlar.

Ellerine ulaşan bilgilerin çelişkili ve bulanık olduğunu düşünen yetkililer radar kayıtları ve başka bazı ortaya çıkan bilgiler eşliğinde gerçekte ne olduğunu anlamaya çalışıyor.

Haberin Devamı

Gazete, ABD yönetiminin yaşanan olayla ilgili olarak Suriye'yi suçladığı bir dönemde, yetkililerin kamuoyu nezdinde bu açıklamalarla çelişecek adımlar atmaktan kaçındıklarına yer verdi.

"CASUSLUK YAPSA DA VURULMAZ"

Ancak yine de yetkililer uçağın bu tip bir görevi olması durumunda bile vurulmasının doğru olmadığını belirtiyorlar.

Bir yetkili "İki komşu ülke arasında bu olduğunda önce uyarı gönderirsiniz ve ardından da önleyici uçuş yaparsınız. Ateş açıp vurmazsınız" diyor.

İSTİHBARAT UÇUŞLARI SIRADAN

Öte yandan gazeteci David Cenciotti tarafından hazırlanan The Aviationist adlı havacılık bloğunda bir NATO pilotunun "İnsanlar, radar sistemini veya tepki süresini test etmek için hava sahasını ihlal etmeyi nadir görülecek bir olay olarak düşünse de, Türkiye ve Suriye için bu pek de nadir değil" görüşüne yer verdi.

NATO pilotunun daha önce 2. pilot olarak bir Türk F-16'sının arka koltuğunda uçtuğunu yazdı ve onun sözlerini şu şekilde aktardı:

"Birkaç yıl önce, bir Türk jetiyle Diyarbakır'dan ikinci pilot olarak havalanmıştık. Rotamız bizi Suriye sınırına getirdi ve kol uçuşu sırasında radyo iletişimimiz bir anda bozuldu. Radyo sinyalimizin bozulması, görevin bir parçası değildi ve muhtemelen Suriye Silahlı Kuvvetleri'nin direkt bir eylemiydi."

"SURİYE HAVA SAVUNMASIYLA İLGİLİ BİLGİ TOPLANIYORDU"

Haberin Devamı

Cenciotti'ye Suriye'nin açıklamalarını baz aldığı yazısında Türk uçağının Suriye hava savunmasıyla ilgili bilgi edinmeye çalıştığını ileri sürdü.

Türkiye'nin açıklamalarını da irdeleyen Cenciotti, "Türkiye'nin iddasına göre uçak 11.58'de, Suriye'den 13 kilometre uzakta ve 2255 metre yükseklikte vuruldu ancak Türk tarafı uçağın neyle vurulduğuna dair net bir açıklama yapmadı" dedi.

Deneyimli gazeteci, bu mesafeye yalnızca bir füzenin ulaşabileceğini ancak Suriye'nin uçağı uçaksavar atışıyla vurduğunu ileri sürdüğünü hatırlattı. Bu nedenle uçağın neyle vurulduğu sorusunun yanıtı, tarafların iddialarının sınanması açısından kritik bir öneme sahip.

"İHLALİN HATADAN KAYNAKLANDIĞINI DÜŞÜNMEK ZOR"

Cenciotti "Sürüş hatası ihtimali ihçbir zaman yanlışlanmayacak olsa da uçağın taşıdığı ekipmanlar, uçağın 2 pilot tarafından uçuurlduğu gerççeği ve tehlike bölgesi yakınıdda uçttuğunu göz önüne aldımızıdda uçaktaki iki pilotun pozisyonlarının gayet farkında olduklarına inanmamız için yeterli neden var. " dedi. Dahası uçağın pozitif radar kontrolünde olduğuna yönelik Türkiye'nin ileri sürdüğü argümanlara da yer veren Cenciotti'ye göre bu gibi durumlarda üs uçağa hava sahasını ihlal ettikten sonra değil, önce bilgi veriyor.

Türkiye NATO'ya yaptığı açıklamada uçağın Cuma günü saat 11.42'de Suriye hava sahasını yanlışlıkla ihlal ettiğini, 11.44'te merkezden uyarıldığını, 11.47'de Suriye hava sahasını terkettiğini, 11.50'de de üs ile irtibat kurarak aynı manevrayı tekrarlayacağını bildirdiğini açıklamıştı.

Haberin Devamı

Türkiye'ye göre uçak Suriye hava sahasının dışında saat 11.58'de vuruldu. Suriye yönetimi ise uçağın uçaksavar atışıyla, kıyıya bir kilometre uzakta vurulduğunu ileri sürüyor. Şam yönetimine göre uçak vurulduğunda yüksek bir hızla oldukça alçaktan uçuyordu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!