Güncelleme Tarihi:
Tiyatro Adam 10’ncu yılında Nazım Hikmet’in 1954’te Moskova’da kaleme aldığı ve Sovyet bürokrasisinin halktan kopuşunu eleştirirken bir yandan insanı, özünde saklı kibir üzerinden iğneleyen ‘İvan İvanoviç Var mıydı Yok muydu’ ile karşılıyor seyircisini.
Bir Sovyet kasabasının mütevazi, çalışkan, çalışanlarıyla da halkla da arası son derece iyi, Petrof isimli mülki amirini takip ediyor oyun. Etrafındaki toplumun farklı kesimlerinden karakterler eşliğinde önce Petrof’un kendi halini görüyoruz. Ardından ona ‘en büyük kötülüğü’ yapmak isteyen İvan İvanoviç’in, Petrof’un hayatını kurcalamaya başladıktan sonraki halini. Bu erdemli ve dürüst amire biraz ‘otorite’ ve ‘hava’ kazandırmak için hayatında rötuşlar yapacaktır Ivanoviç. Gerisi zaten kendinden gelecektir...
Peki kim bu adam? Bir düşman mı? Belki de Petrof’un (belki de hepimizin) içinde gizli olan diğer yarısı. Mühim olan kim olduğundan çok nasıl da herkesi ikna edip Petrof gibi bir adamı kibir abidesine dönüştürebildiği…
Tiyatro Adam, Nazım Hikmet’in bu güncel ve berrak metnini küçük kısaltmalarla aslına sadık kalarak sahneliyor. Rüştünü, bilhassa kalabalık prodüksiyonların üstesinden zekice gelebildiklerini gösterek, defalarca kez ispatlamış bir ekip olarak, şaşırtmıyor Tiyatro Adam. Sahne üstü koreografileri, ekip içi uyum, oyunculuklar arasındaki denge, dekorun işlevsel kullanımı, oyunun baş kişisi dışındaki oyuncuları birden fazla oyun kişisini canlandırması ve oyuna kattıkları mizah ile yine tertemiz bir iş çıkarıyorlar.
5 üzerinden 3.5 yıldız
Beni genel atmosferden koparan tek şey, Petrof’un değişim anlarını bir kadehin üzerinde gezinen parmak sesiyle verilmesi ve o geçiş anlarında sahnede estirilen mistik hava oldu. Petrof’u canlandıran Fatih Koyunoğlu’nun iyice otoriterleştiği andaki nutuk sahnesi ise oyunu güncele bağlayarak seyirciyi mest edecek, şüphesiz...
Emrah Eren’in rejisi son sahnede bir sonraki ‘kurbanı’ da işaret ederek
Petrof’ların ‘tek’ olmadığını, tıpkı Tiyatro Adam’ın ‘Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’nda vurgulandığı gibi “kişilerin bir önemi olmadığını, dönemi var edenin çerçeveler’ olduğunu gösteriyor. Ki bizimki gibi toplumlarda o çerçeve ülkenin tamamını sarmış durumda!
Tiyatro Adam 10 yılda özgün kimliğini yarattı, bu güzel çabanın daha çok uzun yıllar sürmesi dileğiyle.
İVAN İVANOVİÇ VAR MIYDI YOK MUYDU?
Yazan: Nazım Hikmet
Yöneten: Emrah Eren
Oyuncular: Aşkın Şenol, Baransel Gürsoy, Berk Yaygın, Deniz Özmen, Fatih Koyunoğlu, Gökhan Azlağ, Pınar Tuncegil
Süre: 120 dk.
Bilet fiyatı: Öğrenci 46, Tam 66 TL.
Ne zaman, nerede: 28 Aralık Çarşamba 20.30’da Massk Sahne İstanbul’da.