Paylaş
“KARANLIĞI LANETLEMEKTENSE BİR MUM YAKMAK DAHA İYİDİR”
Uluslararası Af Örgütü’nün (Amnesty International) kuruluş öyküsü, internet sitesinde (amnesty.org.tr) şöyle yer alıyor: “Özgürlüğe kadeh kaldıran iki Portekizli öğrencinin tutuklandığını öğrenmesinin ardından İngiliz hukukçu Peter Benenson, İngiltere’de Observer gazetesinde yayınlanan ‘Unutulmuş Mahkumlar’ adlı makalesiyle beraber ‘1961 Af için Çağrı’ adıyla dünya çapında bir kampanya başlattı. Bu çağrısı dünya genelinde yeniden basıldı ve akabinde Uluslararası Af Örgütü’nün kuruluşu gerçekleşti.”
Her insanın İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi tarafından kabul edilen insan haklarına ve diğer tüm uluslararası insan hakları standartlarına erişebilmesini sağlamak amacını taşıyan Uluslararası Af Örgütü’nün, Türkiye’de 2002’de açılan şubesi dahil 80’den fazla ülkede ofisi ve dünya genelinde üç milyonu aşkın üyesi ve destekçisi var.
Örgütün dikenli tel sarılı yanan mumdan oluşan logosu, eski bir Çin atasözünden esinlenilmiş: “Karanlığı lanetlemektense bir mum yakmak daha iyidir.” Uluslararası Af Örgütü, reklamın kamuoyunu bilgilendirme gücüne sıkça başvuruyor. Savunduğu ilkeleri ve faaliyetlerini duyurmak, kampanyalarına destekçi bulmak ve üye sayısını artırmak için yoğun iletişimde bulunan örgütün yaratıcı reklam kampanyalarından örnekleri aşağıda görebilirsiniz.
1. GÜÇ
“Güç, imzanızda.”
Reklam Ajansı: TBWA\Paris, Fransa (2008)
2. BURUN
Liderlere şaşı baktıran örgüt.
Reklam Ajansı: Contrapunto, Madrid, İspanya (2008)
3. IRKÇILIK
“Onun hiçbir suçu yok. Sadece, Af Örgütü’nün telefon numarasını tutuyor.He's done nothing.
Irkçılık insanlık dışıdır. Karşı durun.”
Reklam Ajansı: McCann Erickson, Portekiz
4. HERKES HERKESE KARŞI
“Herkes herkese karşı. Biri yanlarında olmalı.”
Reklam Ajansı: Leo Burnett, Lizbon, Portekiz (2208)
5. DEMİR PARMAKLIKLAR
“Silah masum insanları demir parmaklıkların arkasına koyar.”
Reklam Ajansı: JWT, Venezuela
6. PEKİN OLİMPİYATLARI
“İnsan hakları mücadelesi Olimpiyat Oyunları’ndan sonra devam etmeli.”
Reklam Ajansı: TBWA\Paris, Fransa (2008)
7. GÖRMEMİZ ENGELLENEMEZ
“Kimse görmemizi engelleyemez.”
Reklam Ajansı: Air Brussels, Belçika (2008)
8. KUTLAMA
“Kutlamaktan daha fazlasını yapabilirsin. Evrensel insan hakları beyannamesinin 60. yılı.”
Reklam Ajansı: DDB İspanya ve DDB Macaristan (2008)
9. TANIK
“Tek şahit konuşmuyor. Şiddete maruz kalan kadınların yardımınıza ihtiyaçları var.”
Reklam Ajansı: DDB İspanya ve DDB Macaristan (2008)
10. ALEV
“Af Örgütü’nün alevi bütün dünyada tehlikede. Onu savunun. Bir mum alın veya bağışta bulunun.”
Reklam Ajansı: Air Brussels Belçika (2009)
11. ŞİDDET
“Aile içi şiddet hâlâ moda”
Reklam Ajansı: TBWA\Paris, Fransa (2010)
“Zorla sınırı dışı etme hâlâ moda.”
“Polis şiddeti hâlâ moda.”
12. UMURSAMA
“Bizi umursama, insan haklarını umursama.”
Reklam Ajansı: Colenso BBDO, Auckland, Yeni Zelanda (2010)
13. İDAM CEZASINA ÖLÜM
“İdam cezasına ölüm. İdam cezası 139 ülkede kaldırıldı. Geriye ikna edilmesi gereken 58 ülke kaldı.” Bu kampanya Epica’da (2010) ödül kazanmıştı.
Reklam Ajansı: TBWA\Paris, Fransa
14. FOTOĞRAFLAR
Bu fotoğraflar siyasi polis sayesinde var (üstteki yazı).
Bu fotoğraflar Af Örgütü sayesinde var.
Bu kampanya Cannes Lions (2011) ve CLIO’da (2012) ödül kazanmıştı.
Reklam Ajansı: Fuel, Lizbon, Portekiz ve EuroRSCG, Portekiz
15. BİRLİĞİN GÜCÜ
Bu kampanya Cannes Lions (2011) ve Epica’da (2011) ödül kazanmıştı.
Reklam Ajansı: Contrapunto BBDO, İspanya
16. FİKİR ÖZGÜRLÜĞÜ
“Aklındakini söyleyebildiğin bir dünya için”
Reklam Ajansı: Grey, İstanbul, Türkiye
17. MEKTUP MARATONU
Uluslararası Af Örgütü’nün Puerto Rico’da her aralıkta düzenlenen “Mektup Yazma Maratonu” etkinliğini duyuran kampanyası. Pullardaki şiddet görselleri mektubun açılma yırtığı ile engellenmiş. Bu kampanya CLIO’da (2012) ödül kazanmıştı.
Reklam Ajansı: DDB Latina ve Guaynabo, Puerto Rico
18. UNUTMADIK
Arjantin, Şili ve Uruguay’da askeri dikta rejimi altında zulme uğramış, işkence görmüş, faili meçhul cinayete kurban gitmiş kişilerin anısına hazırlanmış bir kampanya. Bölgede demokrasinin yerleşmesinin 40 yıldönümünde yayınlanan bu kampanya, Cannes Lions’da (2012) ödül kazanmıştı.
Reklam Ajansı: Lowe Ginkgo, Uruguay
19. SİZİN SÖZÜNÜZ
“Yasa dışı gözaltına almalar sizin sözünüzle durur.”
Reklam Ajansı: Grey, Istanbul, Türkiye
20. SİLAH TİCARETİ
“Silah ticareti kontrolden çıktı. Silah ticareti anlaşmasını desteklemek için bize facebook.com/amnestyarmes’de katılın.”
Reklam Ajansı: TBWA\Paris, Fransa
21. ALEVİ KÖRÜKLEYİN
“Alevi körükleyin.”
Reklam Ajansı: Ogilvy & Mather, Birleşik Krallık
22. ÇOCUK ASKERLER
“300.000 çocuk asker, sadece çocuk olmayı hayal ediyor.”
Reklam Ajansı: TBWA\Paris, Fransa (2008)
23. GERÇEK PARAYLA SAKLANAMAZ
“Paranın gerçeği gizlemesine asla izin vermeyeceğiz.
Biz çokuluslu kuruluşlardan veya hükümetlerden para kabul etmiyoruz. Bizim çalışmalarımız sizin bağışlarınızla destekleniyor.”
Reklam Ajansı: TBWA\Paris, Fransa
Yazarın son yazıları |
#1 Eylül 2013 89 yıllık bankanın yıldönümü ilanları
#28 Ağustos 2013 “Merhaba çocuklar”
#25 Ağustos 2013 Türkiye'yi makarna ile tanıştıran marka
#21 Ağustos 2013 En yaratıcı 40 Lego reklamı
#18 Ağustos 2013 Arçelik markasının doğuşu
#14 Ağustos 2013 En yaratıcı McDonald’s reklamları
Paylaş