Bilen Şoför Kazanıyor

Ülkenin en önemli sorunlarından birine odaklanan kampanya, ayrıca Türk reklam tarihine damgasını vurur.

Haberin Devamı


UNIROYAL SAYIN HALKIMIZA “BİLEN ŞOFÖR”Ü TAKDİM EDİYOR!

US Royal Lastikleri’nin reklam geçmişi 1950’lere kadar gidiyor. Hürriyet’te Ağustos 1953’te yayınlanan bir ilan markayı, “Dünyanın en mükemmel kamyon lastikleri” olarak sunar. Markanın Ekim 1956 tarihli ilanının içeriği ise binek otomobil lastiğidir. Bu ilanların ikisinde de bir diğer ilginç detay ise, US Royal Lastikleri’nin Türkiye temsilcisinin Motör Ltd. Şti olduğu ancak Ankara ve Eskişehir’de satışının Koç Ticaret T.A.Ş. tarafından yapıldığının yer almasıdır.

Haberin Devamı

Bilen Şoför KazanıyorBilen Şoför Kazanıyor


Aradan 10 yıl geçtikten sonra aynı markanın bu sefer Royal Lastikleri Tevzi A.Ş. imzalı reklamları gazetelerde yer almaya başlar. Hürriyet’te Nisan 1963’te yayınlanan ilan, ürünün üstün bir teknoloji içerdiğini duyurmaktadır ve Türkiye distribütörü olarak Royal Lastikleri Tevzi A.Ş. imzası vardır. İlanı hazırlayan ise, çağdaş Türk reklamcılığının kurucularından Eli Acıman’ın ilk reklam ajansı olan Faal Ajans’tır.

Bilen Şoför Kazanıyor


Royal Lastikleri Tevzi A.Ş., Vehbi Koç tarafından 1963 yılınında Ankara’da kurulmuştur. İlk yönetim kurulunda Vehbi Koç, Rahmi Koç, Bernar Nahum, Kenan İnal ve Can Kıraç yer alır. Genel müdürlük görevini de üstlenen Bernar Nahum’un tüm Ford bayilerinin aynı zamanda Uniroyal bayi olduğunu açıklamasıyla şirket, resmen faaliyete geçer. İlk bayi teşkilatı 130 bayiden oluşur.

Haberin Devamı

Kuruluştan birkaç ay sonra İstanbul’a taşınma kararı alınır ve Royal Lastikleri ile Ford, birlikte Mecidiyeköy’deki (İstanbul) binaya taşınırlar. Yeni binada 30 Aralık 1963’den itibaren faaliyete geçileceğini duyuran ilan yine Faal Ajans imzalıdır.

Bilen Şoför Kazanıyor

Faal Ajans’ın hizmet vermeye devam ettiği Royal Lastikleri, teknolojik üstünlüğünü vurgulayan ve özellikle yapıştırılma aşamasında kullanılan kimyasal maddeyi öne çıkaran reklamlara devam eder.

Bilen Şoför Kazanıyor

Bilen Şoför Kazanıyor


Şirket başarıyla yoluna devam eder. O derece ki bayilere ürün yetiştirilemez. Firmanın 1965 ve 1966’da bayilerine hitaben yayınladığı yeni yıl kutlama mesajlarında yeterince ürün gönderilemediği için özür dilenir. İlanlardan 1965 tarihlisinde şöyle denir:

Haberin Devamı

“Sizlerle sıkı işbirliği yaparak parlak neticeler aldığımız 1965 yılı sona ermek üzeridir. U. S. Royal lâstiklerine memleket sathında gösterilen büyük rağbet dolayı-siyle istediğiniz miktarda mal gönderememenin üzüntüsünü daima hissettik.

Bu bakımdan gayretli çalışmalarınız kadar gösterdiğiniz anlayışa da müteşekkiriz. U. S. Royal lâstik fabrikası şimdi tevsi edilmekte olduğundan, 1966 yılında taleplerinizi daha rahat karşılıyabileceğimize kuvvetle inanıyoruz.

Yeni yılınızı, en samimi dileklerimizle candan kutlarız.”

Bu arada Eli Acıman, ilk şirketi Faal Ajans’ı kapatmış ve bugüne kadar gelen Manajans’ı kurmuştur. Bayilerin yeni yılını kutlayan ilanlar, genç Manajans imzasıyla yayınlanır.

Haberin Devamı

Bilen Şoför KazanıyorBilen Şoför Kazanıyor

BİLEN ŞOFÖR KAZANIYOR


US Royal markası 1967’ye gelindiğinde yerini Uniroyal’e bırakır. Uniroyal, dönemin en etkili mecralarından radyoyu bu yıl kullanmaya başlar. Uniroyal “Bilen Şoför Kazanıyor” programı İstanbul, Ankara, Çukurova, İzmir ve Erzurum radyolarında 18:00’den sonra reklam kuşağı içinde yayınlanır.

Bir tür bilgi yarışması olan “Bilen Şoför Kazanıyor” programını Halit Kıvanç ve Altan Erbulak birlikte sunarlar. Yarışmacılara soruları Halit Kıvanç sorar, Altan Erbulak yarışmacıların moral hocası rolünü üstlenir.

Uniroyal’in bilinirliğine önemli katkısı olan “Bilen Şoför” konsepti, 1969 yılında farklı bir misyon üstlenir. Otomotiv endüstrisinin henüz gelişmekte olduğu Türkiye’de trafik kazaları çok önemli bir sorundur. Uniroyal, bir toplumsal sorumluluk projesi olarak “Bilen Şoför” konsepti çerçevesinde kamuoyunu bilinçlendirme kampanyasına başlar.

Haberin Devamı

Kampanyanın ilk adımı, Türkiye’de trafik kazalarında ölen ve yararlanan insan sayısıyla Kurtuluş Savaşı’nda şehit ve gazi olanların sayısıyla karşılaştıran ilanla atılır.

Bilen Şoför Kazanıyor

Hürriyet’te 9 Mayıs 1969 günü tam sayfa yayınlanan ilanın metni, Bilen Şoför kampanyasının misyonunu da tarif eder niteliktedir. İlanda şunlar söylenir:

“İstiklâl Harbinde (4yıl):
9.167 şehit, 31.173 yaralı
Trafik kazalarında (son 4 yıl):
10.646 ölü,60.088yaralı...

Yok mu bunun çaresi?
Olması lâzım.
Bugün Türkiye'deki motorlu vasıtaların sayısı henüz yarım milyonu bile bulmamıştır. (Ortalama 700 kişiye bir vasıta.) Konya vilâyetimiz kadar olan Hollanda'daki motorlu taşıt sayısı 2 milyonun üstündedir. Fransa'da her 5 kişiye bir otomobil düşmektedir. Ve bu ülkelerdeki trafik kazalarının oranı Türkiye’dekinin çok altındadır. . .
Kuruluş halindeki otomobil sanayimiz, 1971'den itibaren her yıl on binlerce otomobili trafiğe çıkarttığında durum ne olacaktır?
Başlığımızda verdiğimiz rakamlar yalnızca, değerleri hiçbir zaman ölçülemeyecek, insan kaybını göstermektedir. Ya mal kaybı? Trafik kazaları her yıl kaç milyon millî servete malolmaktadır?
Evet!.. Yok mu bunun çaresi? Olması lâzım.
Bu çareyi bulmak, yaratmak lâzım. Bu konuda hepimize sorumluluk düşüyor. Çünkü bugün trafik davası ulusal bir davadır. Biz, lâstik imal eden ve satan Uniroyal'ciler olarak iki yıldan beri, radyolarda haftada bir "Bilen Şoför" adlı programımızı tamamiyle trafik konusuna ayırdık.
Bu yıl, konunun önemini ve Uniroyal lâstiklerimize karşı gösterilen eşsiz ilgiyi göz önünde tutarak, basın ilânlarımıza ayrılan tahsisatımızın tümünü, bütün imkânlarımızla trafik davası uğrunda kullanmaya karar vermiş bulunuyoruz.
Çabalarımız, bir tek kaza olsun önleyebilir, biricik insan hayatını olsun kurtarmayı başarabilirse, kendimizi mutlu sayacağız.”

Türkiye’nin en önemli sorunlarından birine dikkat çeken bu ilandan 10 gün sonra, 19 Mayıs 1969 günü yine bir tam sayfa ilanla “Bilen Şoför” kampanyası başlar.

Bilen Şoför Kazanıyor


Manajans imzalı kampanyanın açılış ilanını, her biri farklı bir güvenli araç kullanma kuralını içeren ilanlar takip eder ve kampanya 1969 sonuna kadar sürer.

Bilen Şoför Kazanıyor

Bilen Şoför KazanıyorBilen Şoför Kazanıyor

Bilen Şoför KazanıyorBilen Şoför Kazanıyor

Bilen Şoför Kazanıyor

DEVAM KAMPANYASI
Uniroyal Bilen Şoför kampanyası, ilanların boyutları küçülerek ve formatları değişerek 1970 yılında da sürdürülür.

Bilen Şoför Kazanıyor

Bilen Şoför Kazanıyor Bilen Şoför Kazanıyor

Bilen Şoför Kazanıyor Bilen Şoför Kazanıyor


Yazarın son yazıları

#24 Temmuz 2013 Flört oyununda öne geçmek için
#21 Temmuz 2013 Bir markanın doğuş öyküsü
#17 Temmuz 2013 Sigarayı bıraktıran reklamlar
#14 Temmuz 2013 Türk reklamcılığının dönüm noktası bir kampanya
#10 Temmuz 2013 En yaratıcı basın reklamları
#7 Temmuz 2013 İlk yerli otomobil lansmanı



YAZARIN TÜM YAZILARI İÇİN >>

Yazarın Tüm Yazıları