Paylaş
BİR ZAMANLAR SHELL, MANAJANS VE BİRİLERİ...
Avrupa 1960’ların sonunda öğrenci hareketleriyle çalkalanır. Bu çalkantı Türkiye’ye de yansır, ABD ve Batı karşıtı bir hareket başlar. Batı kapitalismini temsil eder göründüğü için tepkilerin hedefi olan Shell 1970’in sonuna doğru, Türkiye’de sadece yüzde 100 yerli üretim petrol kullandıklarını vurgulayan imaj kampanyası yapmak ister. Kampanyanın ayrıca Shell’in Türkiye dışına tek bir dolar bile transfer etmediği ile Türkiye’de petrol sondajına milyonlarca dolarlık yatırım yaptığı mesajları da verilmek istenir.
Shell Ajans Moran’la (bugünkü Ogilvy) çalışmaktadır fakat şirket yöneticileri büyük gizlilik içersinde dönemin en büyük ajanslarından bir diğeri olan Manajans (bugünkü JWT) ile temasa geçer ve kampanyayı onlardan ister.
O tarihte Manajans’ta reklam yazarı olarak çalışan Ege Ernart (1937-2002), Marketing Türkiye dergisindeki bir söyleşide, Shell’in vermek istediği mesajların Türkiye’deki hassas konjonktür nedeniyle doğrudan söylenemeyeceğini ve dolaylı bir yol seçtiklerinin anlatır. “Benzin satarmış gibi bir kampanya yapmaya karar verdik.”
İçerdiği bir ilan nedeniyle “Posbıyık Shell” olarak bilinen, 9 farklı uygulaması olan bu kampanya 1970’in son aylarında yayınlanır ve çok başarılı olur. Sonrasında yapılan kamuoyu araştırmasında Shell’in imaj algısında yüzde 30’un üzerinde olumlu değişiklik tespit edilir.
Çağdaş Türk reklamcılığının evriminde üç kampanya önemli dönüm noktaları oalarak kabul edilir: Shell Posbıyık kampanyası, Uniroyal Bilen Şoför kampanyası ve Murat 124 lansman kampanyası. Bunlardan Shell kampanyası, 20 yıl sonra Marketing Türkiye dergisi tarafından, yaratıldığı dönemde hem işin başında olan reklamveren temsilcileri hem de Manajans’ın yaratıcı ekibinden temsilcilerle bir toplantıda masaya yatırılır.
(Soldan sağa) Attila M. Öğüd, Sadi Pektaş, Ege Ernart, Fevzi Katırcıoğlu ve Jeffi Medina
Toplantıya, Shell kampanyasının yaratıcı ekibinde yer almış Ege Ernart ve Sadi Pektaş; kampanya sırasında Shell’in reklam müdürü olan Fevzi Muhtar Katırcıoğlu ve reklam müdür yardımcısı Attila M. Öğüd(1939-2000) ile Manajans’ı temsilen Jeffi Medina katılır.
Shell’den ayrıldıktan sonra kendi reklam ajansını kuran Attila M. Öğüd aynı zamanda 1991-2001 arasında yayınlanan Marketing Türkiye dergisinin kurucusudur.
Marketing Türkiye dergisinin 1 Ağustos 1991 tarihli sayında işlediği Shell kampanyası haberinin tamamı http://tmblr.co/ZN5BJwESYCAb adresinde görülebilir. Kampanyada yer alan ilanlar ise aşağıda yer alıyor:
“POSBIYIK SHELL” KAMPANYASINDAN SONRA 1971 YAYINLANAN İLANLAR
Yazarın son yazıları
#10 Temmuz 2013 En yaratıcı basın reklamları
#7 Temmuz 2013 İlk yerli otomobil lansmanı
#3 Temmuz 2013 Açık hava reklamlarının en iyileri
#30 Haziran 2013 Gay Reklamlar
#26 Haziran 2013 Logoların dünyası
#23 Haziran 2013 Türkiye ünlü bir markayla nasıl tanıştı?
Paylaş