Güncelleme Tarihi:
YILIN ilk 7 ayında köprü ve otoyollardan 235 milyon araç geçerken gelir 504 milyon TL’yi buldu. Gelirin 376 milyonu otoyollardan, 128 milyonu ise köprülerden geçen araçlardan geldi. Köprülerden geçen araç sayısı azalırken, otoyol geçişleri arttı. Hem Avrupa’ya çıkış noktası olan hem de son yıllarda dev gayrimenkul projelerinin geçiş güzergahında bulunan Mahmutbey gişeleri kullanan araç sayısındaki tırmanış ise sürüyor. Araç geçişi bakımından Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerini geride bıraktığı tahmin edilen Mahmutbey’de, gişe ve gişeye çıkan yollardaki trafik bu hattı kullananları canından bezdirmiş durumda.
ALTIN YUMURTLAYAN TAVUK
Karayolları Genel Müdürlüğü ise Mahmutbey’deki gişelerden vazgeçmiyor. Çünkü bu gişeler devlet için adeta altın yumurtlayan tavuk. Gişelerden sonra yapılan konut projeleri bölge nüfusunu her geçen gün arttırıyor. Ancak bölgeye alternatif bir yol ya da metro gibi toplu taşıma bulunmuyor. Böylece gişelerin geliri artarken trafikte bu yolu kullananları canından bezdiriyor. Geliri 2011’de Boğaçiçi Köprüsü’nü geçen Kınalı-Mahmutbey Otoyolu devletin kasasını dolduruyor. Köprü ve otoyol ihalesi sürecinde şartnamede yer alan bilgiye göre 2011 yılında 58.5 milyon aracın geçtiği Kınalı-Mahmutbey Otoyolu’ndan elde edilen gelir 128.7 milyon lira düzeyindeydi. Aynı yıl Boğaziçi Köprüsü’nden elde edilen gelir ise 114.9 milyon liraydı. Bu rakamlar son 4 yılda katlanarak arttı. Karayolları Genel Müdürlüğü gişe bazında resmi rakamları açıklamazken Mahmutbey’den geçen araç sayısının Boğaz Köprüsü’nün yanısıra Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü de geçtiği tahmin ediliyor.
KÖPRÜLERE TOPLU TAŞIMA
Bu durum toplu taşımanın her geçen gün arttığı Anadolu-Avrupa yakalarını birbirine bağlayan iki köprüde biraz daha farklı. Köprülerin geliri Metrobüs ve Marmaray’la azalıyor. Marmaray, günde ortalama 160 bin yolcu taşırken, metrobüs ile köprüyü geçenlerin sayısının 150 bin olduğu tahmin ediliyor. Bu iki toplu taşıma aracı hem Boğaziçi Köprüsü hem de Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden (FSM) geçen araç sayısını azalttı.
3 YILDA YÜZDE 21.6 ARTTI
2011 yılında köprülerin geliri 283 milyon lira iken bu rakam 2014’te 296 milyon liraya çıktı. Artış oranı yüzde 4.5’ta kaldı. Ancak aynı dönemde otoyolların geliri yüzde 21.6 oranında arttı. Mahmutbey gişelerin de etkisiyle devletin otoyol geliri 2011’de 609 milyon lira iken, 2014’te 741 milyon liraya çıktı.
Temmuz bereketi
KARAYOLLARI Genel Müdürlüğü verilerine göre, temmuz ayında köprü ve otoyollardan 37 milyon 815 bin 173 araç geçişi oldu. Söz konusu geçişlerden elde edilen gelir 72 milyon 818 bin 983 lirayı buldu. Araçların 26 milyon 268 bin 981'i otoyolları kullandı ve bu araçlardan 55 milyon 811 bin 973 lira gelir sağlandı. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinden söz konusu ayda geçen 11 milyon 546 bin 192 araçtan da 17 milyon 7 bin 10 lira ücret alındı.
Mahmutbey’de gişeler kalkmadı
FATİH Sultan Mehmet Köprüsü’nde (FSM) kurulan ‘Serbest Geçiş Ücret Toplama Sistemi’, İstanbul’da yoğun trafiğin olduğu kritik geçiş noktalarına yaygınlaştırılacaktı. Şubat ayında yapılan açıklamada sistemin Mahmutbey gişelerine de kurulması planlanıyordu. Ancak aradan geçen 6 aylık dönemde henüz bir çalışma yapılmadı. Trafik çilesi katlanarak sürüyor. Sistem sayesinde otomatik (OGS) ve hızlı geçiş (HGS) şerit farklılıkları ortadan kaldırılıp; trafik akışını olumsuz etkileyen genişleme ve daralmaların yaşanmaması planlanıyordu.
10 yılda köprü ve otoyol gelirleri nasıl değişti
KÖPRÜLER
Yıl Gelir (milyon TL) Araç sayısı
-------------------------------------------
2004 180 134
2005 197 136
2006 212 139
2007 253 147
2008 210 146
2009 199 144
2010 276 148
2011 283 151
2012 280 149
2013 285 152
2014 296 150
* 2015 128 82
OTOYOL
Yıl Gelir (milyon TL) Araç sayısı
-------------------------------------------
2004 204 108
2005 236 120
2006 293 141
2007 387 155
2008 392 163
2009 404 170
2010 565 181
2011 609 197
2012 695 210
2013 675 231
2014 741 249
* 2015 376 152
* İLK 7 AYLIK RAKAMLAR