Güncelleme Tarihi:
ABD’de Tennessee Üniversitesi’nde Türk eğitim sistemiyle ilgili araştırmalar yapan Doç. Dr. Mehmet Aydeniz’in, ‘Eğitim Sistemimiz ve 21. Yüzyıl Hayalimiz’ başlıklı raporuna Nobel ödüllü bilim insanı Prof. Dr. Aziz Sancar, önsöz yazarak destek verdi. Sancar, Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) “Çocuklarımızın ülkemize ekonomik bir mucize yaşatmasını istiyorsak, STEM müfredatımızı 21’inci yüzyıl bilgi, beceri ve yetkinliğiyle zenginleştirmek zorundayız” mesajını verirken gençlere hayal kurmalarını, merak etmelerini, siyasi tartışmalarla zaman kaybetmek yerine bol bol kitap okumalarını tavsiye etti. “Modern dünya, kendisini STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) alanlarında yetiştirmiş insanlara inanılmaz fırsatlar sunuyor. Bu fırsatlardan yararlanmak istiyorsanız, kendinizi okulun size sunduğu eğitimle sınırlandırmayın. Merak ettiğiniz konularla ilgili her türlü bilgiye, kaynağa ve uzmanlara ulaşma imkânınız var. Unutmayın, çalışan için hiçbir şey imkânsız değil” dedi. Rapordaki Türk eğitim sisteminde uygulanması gereken 10 öneri ise özetle şöyle:
1- Türkiye’de STEM’in eğitim sistemine uyarlanması için üniversiteler ve ilgili tüm paydaşlar acil toplanarak çalışmalı.
2- Kodlama ilkokuldan başlayarak temel zorunlu ders olmalı.
3- Okul-sanayi işbirliği kurumsallaşmalı. Sadece çıraklık eğitimine yatırımla, yüksek teknolojiye dayalı, global piyasada yarışabilecek ürünler geliştirilemez.
4- Acil olarak Türkiye’de yükseköğretim STEM alanlarında müfredatın yenilenmesi için komiteler oluşturulup, müfredatın günümüz bilimsel gelişmeleriyle ve 21’inci yüzyıl ekonomisiyle ne kadar uyumlu olduğunu, bunun için atılması gerekli adımları inceleyen araştırma grupları kurulmalı.
5- Fen ve matematik bölümlerinde okuyanlar, uygulama odaklı en az iki kodlama dersini haftada en az üç saat almalı.
6- Dezavantajlı bölgelere atanacak yeni mezun öğretmenler için en iyi, en donanımlı okullarda, en tecrübeli öğretmenlerin mentörlük yapacağı iki yıl staj uygulaması zorunlu olmalı.
7- Öğretmenlerin performansını ölçmek için çeşitli formüller üzerinde çalışılmalı. Dezavantajlı ve başarısız öğrencilerin başarılarını yükseltmek amacıyla uygulanacak modeller için öğretmenler arasında ağ kurulmalı.
8- Fen liseleri gibi üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin küçük yaşlarda keşfedilmeleri için bu okulların eğitimi STEM müfredatıyla yenilenmeli. Bu okullarda görev yapan öğretmenlerde en az yüksek lisans mezunu olma şartı aranmalı.
9- Fen liselerinde öğrencilerin gerçek potansiyellerini gerçekleştirmeleri için müfredata kodlama, bilişim, girişimcilik gibi dersler mutlaka konulmalı.
10- TÜBİTAK bünyesinde yüksek lisans ve doktora eğitiminde STEM odaklı programların kapasite artırımı ve kalite gelişimi için zenginleştirilmiş programlar geliştirilmeli.