Mazda’nın dünyaca ünlü tasarımcısı bir İzmirli

Dünyaca ünlü Türk otomotiv tasarımcısı Hasip Girgin’in İzmirli olduğunu biliyor muydunuz?

Haberin Devamı

Doğduktan kısa süre sonra Almanya’ya yerleşen ve Pforzheim Üniversitesi’nde tasarım eğitimi alan ve bir süre Ford’da çalışan Girgin, bugün Mazda Avrupa Tasarım Şefi. Mazda’nın MX5 gibi prestijli projelerine imza atan Girgin işine, “Bana yarın dünya batıyor deseniz, hemen oturup daha güzel bir şey çizmeye çalışırım” diyecek kadar tutkun. Pforzheim Üniversitesi’nde doçent olarak ders veren Girgin son dönemde ‘ilk aşkım’ dediği resme de ağırlık vermiş. Yağlıboya eserlerinde kadın vücuduyla ürünleri birleştirmeyi sevdiğini anlatan Hasip Girgin ile tatile geldiği Çeşme’de sohbet ettik.

Üniversite bitiminde Mazda ve Ford’dan teklif geldi

? Tasarım eğitimini nerede aldınız?
? Almanya’da Pforzheim Üniversitesi’nde tasarım okudum. 13–14 yıldır oradayım, şu anda da doçent olarak ders veriyorum. Bizim üniversitenin en büyük avantajı tasarımın yanısıra sanat dersleri görmemiz.
? Tasarımda sanatın önemi nedir?
? Tasarım gerçek dünyayla sanatın karışımı olduğundan ve zevke hitap eden bir ürün yaratıldığından estetik dallar da önem taşıyor. Benim okulumda yağlıboya, heykel, nü karakalem çalışmalar da yapılıyor.
? Üniversiteyi bitirir bitirmez hem Mazda, hem de Ford’dan teklif aldığınıza göre sizi öğrenciyken de takip etmişler.
? Evet, ettiler.
? Siz neden ilk Ford’u tercih ettiniz?
? Çünkü Mazda’da müdür olan bir arkadaşım bunu önerdi.
? Nasıl yani, ‘Bize gelme, onlara git’ mi dedi?
? Ford’da daha çok şey öğrenebileceğimi düşünüyordu. Onlar gençlere daha çok yatırım yapıyor, kurslara gönderiyordu. Dijital dizayn dalında daha tecrübeliler diye düşünüyordu ve bana, ‘İleride mutlaka görüşeceğiz’ dedi. Zaten ben sonra Mazda’ya geçtim ve görüştük.
? Japonlarla çalışmak nasıl? Avrupalılara göre daha kolay yakınlık kurabildiniz mi?
? Kesinlikle onlara göre ben daha avantajlıyım. Çünkü Japon kültürü, Asya kültürü demek. Türk kültüründe de Asya kültürü var. Büyüklere saygı, insan ilişkileri Avrupa’dan farklı. Avrupa’da 20 yaşında biri patron olup 50 yaşında birine istediği gibi davranabilir ama Japonya’da bu daha farklı. Saygı var, hayır diyemiyorlar. Ama bizim kültürümüz Japon kültürüne daha yakın.

Haberin Devamı

Kadın vücudu ile ürünleri birleştiriyorum

Haberin Devamı

? Resim yapmaya ne zaman başladınız?
? Okulda çok resim yaptım. O zaman birkaç resmim amatörce galerilerde sergilenmişti ve tanınmamama rağmen satılmıştı. Meslek hayatıma başladığımda anne-babamın bana öğrettiği gibi, sadece tek şeye odaklandım ve tasarım alanında kariyer yaptım. O nedenle yılda sadece 1-2 kez resim yapabiliyordum. 16 yıldır tasarım dalında çok şey öğrendim. Kendi çizdiğim arabaların tadını çıkardım. Sanırım artık ilk aşkım olan resme dönebilirim.
? Daha çok ne üzerine resimler yapıyorsunuz?
? Kadın vücudu, üzerinde leke, ben, çizik de olsa bence erkek vücudundan daha estetik. Bunu çalışıyorum ama tasarım dünyasından geldiğimden ürünlerin de kendine göre bir estetiği olduğunu düşünüyorum ve bu ikisini birleştiriyorum. Mesela parfümleri seçtiğim bir çalışmam var.

Haberin Devamı

Tasarladığım arabaları görünce ilk çizimlerimi hatırlıyorum

? Peki kendi çizdiğiniz arabalara binmek nasıl bir duygu? Hele erkeklerin arabaya çok meraklı olduğu düşünülürse...
? Çocuğunuzu kucağınıza aldığınızda ne hissediyorsanız ben de onu hissediyorum. - O derece mi?
? Ne zaman caddede bir Mazda-3 görsem ilk çizimleri hatırlıyorum. Belki yüksek bilgi, teknik bilgi gerekiyor ama ilk başta bir çocuk gibi çalışıyorum.
? Geçen yıl ‘Superlight versiyon’ denen özel bir çalışmanız oldu. Teknolojinin gideceği yön bu mu?
? Mazda-MX5’in üzerine çalıştığım bir projeydi. Çeşitli mesajlarımız vardı. Birincisi Mazda’nın felsefesi arabayı hafifleterek daha az benzin harcanması, çevreye katkı. İkincisi ise MX5’in geçen sene 20. yılını kutlaması nedeniyle özel bir çalışma yapmaktı.

Haberin Devamı

Her tasarımcı çizim içeren her sanatı yapamaz

? Resime ilginiz baştan beri var mıydı, sonradan mı oluştu?
? Resim benim ilk aşkımdı. Çok daha önce hayatımda vardı. Tasarım yaparken resim yeteneği bir gereklilik. Ama tasarımda hayal gücü ve yaratıcılık da olmalı. Çocukken ayırt edemiyorsunuz belki ama mesela benim resimlerimde daha çok araba vardı. Büyüdükçe fark belirginleşiyor, daha çok ürünler üzerinde çalışmaya başlıyorsunuz.
? Peki her tasarımcı resim yapabilir mi?
? Her tasarımcı çizim içeren her sanatı yapamaz. Çünkü çizimin de çeşitli disiplinleri var. Mesela benim bir arkadaşım çok iyi karikatür çiziyor, ama ben çizemiyorum. Da vinci gibi sanatçılar her sanatı icra edebilir belki ama normal bir tasarımcı yetenekli olsa da çizimle ilgili her sanatı yapamaz.

Haberin Devamı

Çok iyi eğitim görmüş bir işçi ailesi çocuğuyum

? Sizce Türkiye’de yetişmiş olsaydınız, bugün bu noktada olur muydunuz?
? Bu kadar röportaj yaptım inanır mısınız bana ilk kez bu soruluyor. Açıkça söylemeliyim ki ben çok iyi eğitim görmüş olan bir işçi ailesi çocuğuyum. Küçükken sanata yeteneğim vardı ama öyle sanat müzesi ziyareti, sanatla içiçe olma gibi bir durum yoktu. Belki Türkiye’de de aynı eforu gösterirdim, kendi kendimi eğitebilirdim ama kariyerimde önem taşıyan birkaç kişiyle tanışmam mümkün olmazdı. Ayrıca Türkiye’nin en büyük dezavantajı ne kadar, ‘Küresel bir dünyada yaşıyoruz’ desek de en basitinden vize problemi gibi birçok yıldırıcı sorunları olması.
? Türk otomotiv sektörü ve Türk tasarımcılarla ilgili ne düşünüyorsunuz?
? Türkiye’nin en büyük ümidi ticarette oynadığı büyük rol bence. Çin piyasası nedeniyle Türkiye’nin öneminin giderek artacağını düşünüyorum. Türkiye ileride sadece otomobil üretiminde değil, tasarımında da rol oynayabilir. Gençlere tek önerim yetenekleri, hırsları varsa hayalleri için mücadele etmeleri.

Türk kökenli birinin Avrupa basınına yansımasından mutluyum

? Siz yurtdışında büyük başarı kazanmış Türklerle biz gurur duyuyoruz. Gerçi bizim sizin gelişiminizde pek bir rolümüz olmamış...
? İzmirliyim ama çok küçük yaşta Almanya’ya gitmişiz ailemle. Milliyetçilik değil, Almanya ya da Avrupa basınında Türk kökenli birinin olumlu bir yansıması olması beni de mutlu ediyor.
? Bundan sonrası için neler yapmayı düşünüyorsunuz?
Mazda için destekleyici ürünler olarak gözlükten çantaya kaleme kadar birçok ürün tasarlamıştık. Şimdi hayalimde olan bazı ürünleri tasarlamak istiyorum. Hatta oğlum Uzay ile uzay gemisi şeklinde bir çocuk evi yapmak istiyorum. Kafamda bayağı oluşturdum.

 

 

 


 

Yazarın Tüm Yazıları