Güncelleme Tarihi:
EKONOMİK krizin yanı sıra dijital müzik platformlarına ilginin artmasıyla fiziki satışlarında ciro kaybına uğrayan müzik endüstrisinin, 2009 yılında çıkardığı albüm sayısı 1461’e indi. 200 bin dolara kadar yükselen albüm maliyetleri ve satışların azalması nedeniyle albüm çıkarırken seçici davranan müzik yapımcıları, tek şarkılık ‘single’ albümlere yöneldi. Bunda da single albümlerin maliyetinin 5 bin lira ile 30 bin lira arasında değişmesi ve bu albümlerin kısa zamanda hazırlanması etkili oldu. Geçtiğimiz yıl sektörde yaklaşık 230 bin single albüm satılırken, bu rakamın bu yıl 250 bini aşması hedefleniyor.
Albüm maliyeti aynı kaldı
DMC Genel Koordinatörü Samsun Demir, sektörde iyi söz yazarı, besteci ve aranjör sayısının azaldığı için ekonomik krizde de albüm yapım maliyetlerinin aynı kaldığını belirterek, şunları söyledi: “İyi söz yazarı ve besteciler telif toplayamadıkları için mecburen yapım şirketlerinden yüksek rakamlar almaya çalışıyor. Bütün albümleri hemen hemen 10 kişi aranje ediyor. Onlar da fiyatlarını düşürmüyor. Bu da, prodüksiyon maliyetlerini artırıyor. Tamamen tanınmayan söz yazarı ve bestecilerinden oluşan bir albümü 50 bin liraya da yapabilirsiniz. Bilindik söz yazarı ve aranjörün olduğu albümü 100-200 bin dolara yapabilirsiniz. Single albümlerde de maliyet söz yazarı, besteci ve aranjöre göre değişiyor. Bir single’ın bütün maliyeti bazen 5 bin lira olurken, Ajda Pekkan’a Serdar Ortaç bestesiyle yaptığımız Resim’in maliyeti 30 bin lira oldu.”
Dijitale ilgi var
Avrupa Müzik Genel Müdürü Deniz Erdem, Türkiye’nin single albümlere alışkın bir ülke olmadığını belirterek, şöyle konuştu: “Bu durum yalnızca fiziki satışlarda böyle. Kimse tek şarkılık albüme para vermek istemiyor. Ancak dijital satışlarda durum tam tersine gelişiyor. Dijital alanda single şarkılara yoğun bir talep var. Single albümleri, fiziki satışların yüzde 2’sini oluştururken, dijital satışlarda da payı yüzde 15’lere kadar ulaşıyor. Ancak single şarkıların müzik sektörüne ekonomik olarak hiçbir katkısı olmadığını düşünüyoruz. Avrupa Müzik olarak single albümlere karşı olan bir şirketiz.”
CD basılmadan albüm
Sony Music Türkiye Genel Müdürü Şemsettin Göktaş da, krizde satış adetleri düştüğü için daha az albüm çıkarıldığını belirterek, “ABD ve Avrupa pazarında single uygulaması yaygın. Dijital single uygulamaları da yaygın hale geliyor. CD gibi fiziki satış söz konusu olmuyor” dedi.
Klipler 30 bin liraya çekiliyor
Single albüm maliyeti 5-30 bin lira arasında değişiyor.
Single satış fiyatları da 10 liraya çıkıyor.
Albüm maliyetleri ise, 50 bin dolardan başlayıp, 200 bin dolara çıkabiliyor. Bunda, söz yazarı, besteci ve aranjörün etkisi bulunuyor.
Şarkıların fiyatları bin liradan başlıyor ve ortalama 20 bin liraya yükseliyor. Ancak bazı sanatçılar şarkıları için 100 bin dolar talep edebiliyor.
Şarkıların klip maliyetleri de 30 bin liradan başlıyor.
Single albüm sayısı artıyor yeni albümler hazırlanıyor
TÜRKİYE’de son dönemde single albüme yönelen sanatçılar arasında Sertap Erener, Ajda Pekkan, Mustafa Ceceli, Murat Dalkılıç, Ziynet Sali, Soner Sarıkabadayı ve Rober Hatemo gibi isimler yer alıyor. ABD’de de son olarak Rihanna, ‘Rude Boy’ adlı single albümünü piyasalara sürüyor. 2010’da ise DMC, Ajda Pekkan, Sertap Erener, Ferhat Göçer, Nazan Öncel ve Gökhan Özen albümlerini çıkaracak.Avrupa Müzik, Gripin, Göksel, Tan, Teoman, Kibariye, Ebru Yaşar ve Bengü albümlerini hedeflerken Sony Music ise, Emre Aydın, Pin-Up, Sıla, Aslı Güngör, Murat Dalkılıç gibi isimlerin albümlerini çıkarmaya hazırlanıyor.
Bir şarkı için 100 bin dolar isteniyor
AVRUPA Müzik Genel Müdürü Deniz Erdem, “Şarkı fiyatları genelde 1000 liradan başlıyor. Artık sonunun nereye gittiğini bilemiyoruz. Bir şarkı için 100 bin dolar istendiğini de duyuyoruz.” diye konuştu. Sektörde ortalama şarkı maliyetleri ise 20 bin lirayı buluyor.
En çok Beyonce satılıyor
SONY Music Türkiye Genel Müdürü Şemsettin Göktaş, yabancı albümleri de piyasaya sunduklarını hatırlatarak, “2009’da 100 adet yabancı albüm yayınladık. En çok satanlar Beyonce, Britney Spears ve Whitney Houston oldu” dedi.
İnternete single yanıtı
SAMSUN Demir, “Müzikte 3 ayrı pazar oluştu. Bu mecralara uygun ürün üretmek lazım. Bir sanatçı albüm çıkarmak için iki yıl beklerse internet ve cep telefonu müşterisi boş kalıyor. Bunun için sektörde single işi başladı” diye konuştu.