Güncelleme Tarihi:
NEŞE HACISALİHOĞLU'NUN DİĞER YAZILARI İÇİN TIKLAYIN....
KAMPANYADA DÃœN VE BUGÃœN.....TIKLAYIN
AİLE İÇİ ŞİDDETE SON KAMPANYASI TAM GAZ...TIKLAYIN...
Eğitimcilerimiz de şiddet görüyorlar, gösteriyorlar…
Okul yöneticileri ve öğretmenlerle yaptığımız oturumlarda çok az katılımcı kendi yaşadığı şiddetten söz etti. Mağdurları daha çok mimiklerinde ya da ankete verdikleri yanıtlarda gördük… Genellikle yakın çevrelerindeki şiddetten söz ettiler. Kendi yaşamlarında ve çevrelerinde daha çok sosyal ve duygusal şiddet olaylarının yaşandığını belirttiler. Ama en çok okulda öğrenciler arasında yaşanan şiddetten yakındılar ve bu konuda çözüm önerileri istediler. Bir kısmı ise çaresizlik içinde kendi uyguladığı şiddetten söz etti; İşte raporlara yansıyanlar;
"Şiddet konusunda ailelere yardımcı olmak ve onları yönlendirmek açısından endişe duyuyoruz, çünkü bunun bize olumsuz yansımaları olabileceğini düşünüyoruz."
"İki kadın öğretmen eşlerinden bir zamanlar şiddet gördüklerini, 4320 sayılı yasa ile işlemlerini yürüttüklerini ve sonunda boşandıklarını anlattılar."
"Rehber öğretmenler, okullarında sıkça şiddet vaka'ları ile karşılaştıklarını söylüyorlar. Biri Van'da görev yaparken öğrencisine yardımcı olduğu için kendisi de şiddet görmüş, tehdit almış."
" Bir başka rehber de bir öğrencisinin sürekli bir yerinin yanmış ya da morluklar içine olduğunu fark ediyor, çocukla konuşunca aile içinde şiddete maruz kaldığını öğreniyor. Hemen Sosyal hizmetleri arıyor, ancak çocuğa koruma tedbiri çıkartılmıyor ve sosyal hizmetler aile yanında kalmasına karar veriyor. Bu karardan bir süre sonra çocuğun şiddet görmesi sonucu kolu kırılıyor. Rehber kendisini çok çaresiz hissediyor."
"Öğretmenler çoğunlukla sorunlu bölgelerde şiddete maruz kalan bir çocuk hakkında bildirimde bulunduklarında sorunlu velilerin şiddeti ile yüz yüze kaldıklarını, hedef durumuna düştüklerini, polis tarafından ihbar eden olarak kimliklerinin açıklandığını ya da ifadeleri hakkında ailelere bilgi verildiğini söylediler."
"Bazı rehber öğretmenler şiddet mağdurlarını nereye ne şekilde yönlendirecekleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları için kendilerine gelen müracaatlara aktif destek sunamadıklarından yakındılar."
"Öğretmenlerden biri geçmiÅŸte çocukların ÅŸiddet olaylarına daha az karıştıklarına dikkat çekerek yazılı ve görsel medyanın çocuklara yönelik ihmal ve istismarı veriÅŸ tarzı ile medyanın günlük tüketim malzemelerinin( diziler,reklamlar,klipler) çocukların ÅŸiddete yönelmesini desteklediÄŸini söyledi."                                         Â
"Bazıları farklı bir yöntem geliştiremediklerini ve çaresizlik sonucu şiddet kullandıklarını ifade ettiler"
"Okulun bahçesine girdiğimde ortaokul öğrencilerinin sopalarla birbirlerine saldırdığını gördüm. Müdür araya girerek kavgayı bitirdi, ancak bir işlem yapılmadı çocuklara. Sanki günlük sıradan olan bir şeymiş gibi karşılandı. Müdür ve öğretmenler odasının kapısının çelik ve üzerinde birçok kasa kilidinin olması da bana çok ilginç geldi."
"Bazı öğretmenler ihtiyaç olduğu zaman şiddet uyguladıklarını da itiraf ettiler."
"Özellikle bazı bayan öğretmenler ,bir kısım meslektaşlarının dayağı ve cezalandırmayı disiplin aracı olarak kullanmalarından duydukları rahatsızlığı dile getirdiler."
"Katılımcılardan biri  öğrencilerine  şiddet uyguladığını ,  bunu kabul ettiğini ve ayrıca bunun farkında olduğunu söyleyerek bu konuyu gruba getirmiştir. Daha  sonra   bu  kişi  müdürün öğretmen olarak kendilerini fırçalaması durumunda sınıfa giderek en zayıf bir çocuğu gözüne kestirdiğini ve onu azarlayarak tahtaya kaldırdığını, bir soru sorduğunu soruyu bilememesi durumunda çocuğun kulağını çektiğini söylemiştir. Kendisinin herhangi bir şekilde şiddete maruz
kalması durumunda aynı şekilde kendisinden zayıf bir kişiye yaşadığı şiddeti yansıttığını ifade etmiştir.."
Â
Ne tür çalışmalara ihtiyaç duyuyorlar?
"Velilerinin genelde problemli , adli olaylara bulaşmış oluşu ve aile içi şiddet çok fazla kanıksamış olmaları nedeniyle her konuda bir yılgınlık yaşadıklarını ve desteklenmeye ihtiyaçları olduğunu ifade ettiler."
"Katılımcılar, öğrencilerin akranlarına yönelik şiddet davranışlarını örnekleyerek kendilerini dinlemeyen sürekli sorun çıkaran sınıf içi huzuru bozan öğrenciler ile çalışmaktan mutsuzluk duyduklarını,uyarılarının dinlenilmediği durumlarda öfkelendiklerini ifade ederek bu duruma özel, sorun giderici açıklamalar yapmamı istediler.Ben de konunun grupta tartışılmasını sağladım.Ve gruptan gelen paylaşımlara ek bilgiler ekleyerek açıklamalarda bulundum. Eğitim meslek gruplarına yönelik olarak yeniden planlanırsa bu konu eğitimde özellikle yer almalı.Sınıf kontrolü ve barışı.."
"Katılımcıların paylaşımları şiddeti daha çok okul bazında konuşmak istedikleri yönde idi. Okullarında yaşadıkları fiziksel şiddetten ziyade öğrencilerin zorbalığı, olumsuz davranış sergileyen gruplarda yer almaları, disiplin sorunları, duygusal ve sosyal şiddet ile taciz olaylarını daha çok paylaştılar. Çözüm önerileri almak istediler."
 "Rehber Öğretmen grubu konuyla mesleki anlamda ilgili, okullardaki şiddetle baş etmek için kendilerini destekleyecek materyale ihtiyaç duyduklarını belirttiler."
"Rehber öğretmenler bu eğitimi kendileri de okullarinda velilere verebilmek için sunum örneğini istediler. kendi okullarindaki velilere de bizim tarafimizdan ya da kendileri bu eğitimi verebilmek için nasil bir organizyon yapilacağini sordular."
Â
"Okulda bir gün öncesinde, bir öğretmenin bir 8. sınıf öğrencisi ve okul dışından gelen arkadaşları tarafından dövülerek hastanelik edilmesi nedeniyle, öğretmenler gergin, zaman zaman ajite bir görünüm sergiliyorlardı. çoğunlukla örnekleri buraya (okulda şiddet) gelip dayanmaktaydı.Sık sık çeşitli endişelerini; yine şiddeti önlemek adına daha geniş çaplı çalışmaların yapılmasının gerekliliğine yönelik düşüncelerini dile getirdiler."
"Bir katılımcı, şiddet görene yardımcı olma yöntemleri konuşulurken " özel hayat değil mi? karışamayız ama!! " diye tepki verdiğinde , ensest örneği verilerek, onunda aile içinde yaşanan bir şey olduğu söylendi. özel hayatla ilgili ne zaman, nasıl bir yaklaşımla, ne yapılması gerektiği konuşuldu."
"Katılımcılar bu konuyla ilgili çalışmalara katıldıklarını, ama çözüm bulmada devletin hiçbir çalışması olmadığı için tıkandıklarını dile getirdiler."
"Oturumun sonunda eğitimin kendilerine yararlı olduğunu ifade eden beden öğretmeni, sporun rekabet üzerine kurulduğunu ve aslında yanlış verildiği taktirde çocukların bu rekabetten olumsuz etkilendiklerini bu eğitimden sonra fark ettiğini, bu konu üzerinde düşüneceğini söyledi."
"Sınıf öğretmeni bir erkek öğretmen, eğitimin kendisine çok şey kattığını, bu nedenle sürekli not tuttuğunu ve eğitimcilerin bu tarz eğitimlere büyük ihtiyaçları olmasına rağmen 'biz her şeyi biliyoruz' yaklaşımlarını anlamakta zorlandığını söyledi."
"Okul müdürü bu bölgede eğitime çok ihtiyaç olduğunu, bölgede yaşayanların genel olarak sosyo-ekonomik ve eğitim durumlarının düşük olduğu ve genel olarak bölgelerindeki ebeveyn-çocuk ve öğrenciler arasında şiddet gözlemlediklerini söyledi."
"Bir kadın öğretmen,sığınma evlerinin sayısının artmasını ve bu yasanın uygulanması için bu evlere ihtiyaç olduğunu belirtti"
"Branş öğretmenleri ve rehber öğretmenler, bu konuda veli ve öğrenci başvurularının, mağdurun yönlendirilmesi gereken merkezleri ve onları koruyan yasaları bilmemeleri(4320 ve C.Y.) nedeniyle örtme ve öteleme şeklinde yöntemlerle istemeden sonuçsuz kalmasına neden olduklarını belirttiler."
"Kriz durumları ile ilgili bilgi eksikliklerimiz olduğunu fark ettim. Bize bu konularda da eğitim verilebilir mi?"
"Okul müdürleri, özellikle çocuk ve ergenlerdeki şiddeti normalmiş gibi yaşamalarının eğitimde aksamalara yol açtığını, dolayısıyla yeni yaklaşımlara ihtiyaç duyduklarını ifade ettiler."
"Bu tür eğitimleri sık sık aldıklarını ancak toplumda değişen fazla bir şeyin olmadığını, çözüm yollarının üzerinde çok durulmadığını ifade ettiler."