A.A
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 28, 2012 12:21
AB'den alınan 370 bin avroluk hibeyle oluşturulan proje kapsamında Türkiye'de yaya önceliğinin uygulanacağı ilk caddenin açılışı eylül ayında yapılacak.
Antalya Valiliği AB Projeleri Koordinasyon Merkezi tarafından Antalya Emniyet Müdürlüğü adına 28 Şubat 2011'de “Antalya'da Yaya Önceliğini ve Güvenliğini Sağlamak için Yaşam Boyu Öğrenme” projesi hazırlandı.
Antalya'nın yayalara saygılı ve trafikte yayaya öncelik verilen bir kente dönüştürülmesini amaçlayan proje Ulusal Ajans tarafından uygun görülerek 375 bin avro hibe almaya hak kazandı.
Büyükşehir Belediyesi, Milli Eğitim Müdürlüğü, Akdeniz Üniversitesi ve Özel Sürücü Kursları Derneği'nin desteğinin alındığı projede Kaleiçi, Akdeniz Üniversitesi Kampüsü ve Konyaltı Caddesi pilot bölge olarak seçildi.
Proje ile emniyet, milli eğitim ve sürücü kurslarından seçilen 50 kişilik eğitim kadrosu, projenin uygulanacağı bölgelerdeki yayalar, sürücüler, ilköğretim öğrencileri ve sürücü adaylarına kentte yaya önceliği kültürünün gelişmesi için eğitim verecek.
Proje kapsamında Türkiye'de ilk kez Muratpaşa ilçesi Konyaaltı Caddesi'ndeki yaklaşık 2 kilometrelik yolda,
trafik sinyalizasyonu bulunmayan 4 yaya geçidinde yaya önceliği uygulanmasına başlanacak.
Eylül ayı içerisinde başlanacak uygulamada Emniyet Müdürlüğü Trafik Şube Müdürlüğüne bağlı ekipler mesai saatleri içerisine denetim yapacak, yaya önceliğine uymayan sürücüler uyarılacak, yayalara bilgi verilecek. Bir yıl boyunca devam edecek uygulamada ayrıca proje kapsamında belirlenen maskotlar, pandomim hareketleri ile yayalara bilgi verecek.
Cezalandırarak değil özümsetilerek benimsetilecek
Antalya Valiliği AB Projeleri Koordinasyon Merkezi Genel Koordinatörü Baki Karaçay, projenin aslında bir mesleki eğitimin güçlendirilmesi projesi olduğunu, buna rağmen kendilerinin projeyi bu aşamada bırakmadıklarını söyledi.
Projenin pratikte uygulanması için pilot bölgeler belirlediklerini ifade eden Karaçay, bu kapsamda Türkiye'de ilk kez bütün kurumların desteğini alarak bir disiplin içinde yaya önceliği uygulamasını bir caddede gerçekleştirmeye karar verdiklerini belirtti.
Seçilen Konyaaltı Caddesi'nde bu kapsamda düzenlemelerin yapıldığını dile getiren Karaçay, konu ile ilgili eğitim alan 50 kişilik eğitimcinin, bu bölgede belirlenen hedef kitlelere eğitim vereceğini vurguladı.
Karayolları Trafik Kanunu'nun 74. maddesinde 'sürücülerin yayalara öncelik vermesi gerektiğinin' bildirildiğine dikkati çeken Karaçay, “Projede amaçladığımız bir bakış açısı değişikliği yaratmak olduğu için kanunda belirtilmesine rağmen cezai müeyyide uygulanmasını istemedik. Cezalandırarak değil, vatandaşın özümseyerek benimsemesi yolunda bir metodoloji geliştirdik” diye konuştu.
Türkiye'de yaya önceliğinin proje olarak değil temenni şeklinde uygulandığını vurgulayan Karaçay, şöyle devam etti:
“Türkiye'de ilk kez bütün kurumlar yaya önceliğinin disiplin içerisinde uygulanması için iş birliği içinde. Daha önce uygulanmış tüm faaliyetleriyle bir model geliştirecek şekilde böyle bir proje yok. Diğer kentlerde yaya önceliği sadece bir temenniden ibaret, ancak biz bunu çok disiplinli şekilde gerçekleştireceğiz. Eylül ayında bu uygulamayı başlatacağız. Uygulama bir yıl boyunca devam edecek.”
Motorlu araçlara değil, insana saygı
AB'ye adaylık sürecindeki en önemli kazanımlardan birisinin yerelde uygulanan bu tür projelerle AB standartlarının yakalanması olduğunu dile getiren Karaçay, şunları kaydetti:
“Bu proje tamamen bu amaca hizmet eden bir projedir. Antalya'nın hepimizin özendiği, insana saygı duyulduğu, kentlilik bilincinin daha fazla olduğu bir kente dönüşmesini istiyoruz. Avrupa ülkelerinden gelen vatandaşlarımız orada insana değer verildiğinden bahsediyor. Aslında bu proje o çorbada bir tuzdur. Aslında özümüzde, batıda dahi olmayan güzel değerler var. Bu değerlerin ortaya çıkması lazım. Bunun da zamanı gelmiş bir fikir olduğunu düşünüyoruz. İnsanların motorlu araçlara değil insana saygı duyduğu, önceliğin insan olduğu bir trafik kültürünün yaygınlaşmasını istiyoruz. Yapacağımız uygulamalarla nerede eksiğimiz var, neler faydalı onları göreceğiz. Uygulamanın sonunda yapılacak anketle bu uygulamayı genişletmeyi hedefliyoruz.
Antalya'da bunu gerçekleştirtikten sonra Türkiye genelinde de bu uygulamanın yer almasını istiyoruz. İngiltere'de yayalar gözü kapalı yaya geçidinden geçebiliyor, bizim ülkemizde yayalar 'gözünü dört açmak' zorunda kalıyor. Bu proje ile bunun önüne geçmek istiyoruz.”