Güncelleme Tarihi:
SAKARYA'nın Pamukova İlçesi'nde 22 Temmuz 2004 tarihinde meydana gelen, 39 kişinin ölümü, 89 kişinin de yaralanmasıyla sonuçlanan hızlı tren davasına bugün yapılan duruşmayla devam edildi. Duruşmada, Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Ulaştırma Ana Bilim Dalı'nda görevli Yrd. Doç. Dr. İsmail Şahin'in hazırladığı bilirkişi raporunun incelenmesine karar verildi. Yrd. Doç. Dr. Şahin'in raporunda, kazanın, hatalı tren işletmeciliğinden kaynaklanan hız aşımı nedeniyle meydana geldiği söyleniyor. Duruşmada ifade veren tren şefi Köksal Coşkun ise çok yıprandığını belirterek, “Bilirkişi raporlarıyla suçsuzluğum ortaya çıktı. Beraat etmek istiyorum” dedi.
Sakarya 2'nci Ağır Ceza Mahkemesi'ndeki duruşmaya, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ve makinistlerin avukatları, tren şefi Köksal Coşkun ve makinistler Fikret Karabulut ile Recep Sönmez katıldı. Duruşmada 3 ay önce tren kazasıyla ilgili hazırladığı raporu sunmak istediği bildirilen Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Anabilim Dalı'nda görevli Yrd. Doç.Dr. İsmail Şahin tarafından hazırlanan raporun geldiği belirtilerek, incelenmesine karar verildi. Duruşmada ifade veren tren makinisti Köksal Coşkun ise hazırlanan tüm bilirkişi raporlarında suçsuzluğunun anlaşıldığını belirterek, “Artık yoruldum. Beraatımı istiyorum” dedi.
Mahkeme heyeti, Yrd. Doç. Dr. İsmail Şahin tarafından hazırlanan raporun incelenmesine karar verirken, dava dosyasının da bilirkişi incelemesi için mahkeme tarafından belirlenecek olan üniversiteye gönderilmesine ve duruşmanın 23 Mart 2006 tarihine ertelenmesine karar verdi.
YDR. DOÇ. DR. İSMAİL ŞAHİN RAPORU
Davanın görüldüğü Sakarya 2'nci Ağır Ceza Mahkemesi'ne hazırladığı raporu sunan Yrd. Doç. Dr. İsmail Şahin, 24 Kasım 2005 tarihinde hazırladığı 10 sayfalık kaza raporunda kazanın nedeninin hız aşımı olduğunu bunun da sebebinin hatalı tren işletmeciliğinden kaynaklandığını öne sürüyor. Yrd. Doç. Dr. Şahin'in raporundaki kazayla ilgili yaptığı tespitler şöyle:
1- 110006 Yakup Kadri Ekspresi makinistinin kaza anında 132 km/saat hız uygulaması hatalı bir hız aşımı olarak kabul edilmiş ancak bu hız aşımının nedenleri incelenmemiştir.
Kazaya ilişkin olarak hazırlanan raporların tamamında Yakup Kadri Ekspresi’nin 132 km/saat hızı veri olarak kabul edilmiş, bu hızın raydan çıkma (yani kaza) nedeni olup olmayacağı incelenmemiştir. Halbuki bulgularda açıklanan nedenlerden dolayı Yakup Kadri Ekspresi’nin kaza anındaki 132 km/saat hızı hatalı tren işletmeciliğinin bir sonucudur.
2- Kazanın meydana geldiği 345 metre yarı çaplı dönemece girmeden önceki hat kesiminde hatalı hızlandırma yapılmıştır ve bu hatalı uygulama Yakup Kadri Ekspresi makinistinin kaza kesiminden olması gereken (80 km/saat) üzerinde 132 km hız yapmasıyla sonuçlanmıştır.
3- 80 km/saat sürekli hız kısıtlaması bulunan 345 metre yarı çaplı dönemece girişinden önce hat boyunca en az frenleme mesafesi kadar gerideki bir noktaya, makiniste frenlemeye başlaması gerektiğini bildiren bir ileri ihbar işareti, yürürlükteki yönetmeliğe aykırı olarak konulmamıştır.
4- Haydarpaşa ve kaza mahalli arasındaki Yakup Kadri Ekspresi'nin livresi ile diğer yolcu ekspreslerinin livreleri karşılaştırıldığında sadece Mekece ve kaza mahalli arasındaki livre bölümünde alışılmışın dışında temel bir farklılık bulunmaktadır.
5- İncelenen hız kontrol bantları trenlerin kaza kesiminden 80 km/saat hızla geçebildigini göstermektedir.
“SUÇ MAKİNİSTİN DEĞİL”
Makinist avukatı İsmail Gürses ise tanık olarak mahkemeye rapor sunan Yrd. Doç. Dr. İsmail Şahin’in raporunun dikkate alınacağını söyleyerek, “Bu rapor kazanın makinist değil hatalı hızlandırma yapılmasından kaynaklandığını bir kez daha göstermektedir” dedi.