OluÅŸturulma Tarihi: Mart 22, 2003 00:00
Hat deyince bugüne kadar aklınıza kıvrımlı Arapça yazılar gelirdi belki ama mimar Ali Toy, hat sanatını mimari bakış açısıyla yorumlayarak baÅŸka bir tarz çıkardı karşımıza.15 Mart'ta Ali Toy'un 15 eseri Almanya'da Münih'deki Garafelfing Sanat Galerisi'nde kaligrafi karma sergisinde sergilenmeye baÅŸladı. Bu sergi 30 Nisan'a kadar sürecek. 31 Mart'ta da Bursa Devlet Güzel Sanatlar Galerisi'nde 27'nci kiÅŸisel sergisini açacak.Ali Toy'un ‘modern hat’ adını verdiÄŸi stilde yazdığı ‘‘Allah’’ ‘‘Muhammed’’ ‘‘Allahuekber’’ kelimeleri görenleri ÅŸaşırtıyor. Çünkü düz çizgilerden oluÅŸan geometrik ÅŸekiller, üçgenler, kareler, daireler içinde yazılan yazıya aÅŸina deÄŸiliz.Prof. Dr. Ali Alparslan'dan hat eÄŸitimi alan Yüksek Mimar Ali Toy, mimarlıkta çok önemli olan temel geometrik form ve çizgileri hat sanatına taşıdı. 18 yıldır hatla uÄŸraÅŸan Toy, klasik hat tekniklerinin yanı sıra, 1993'ten beri modern hat çalışmalarını yürütüyor. Batılı turistler modern, Japon turistler klasik hatları beÄŸeniyor, Türk hatseverlerin yarısı modern, yarısı klasik hatlara talip oluyor. Ali Toy hat sanatının bugününü şöyle anlatıyor: ‘‘Elbette hatla kutsal yazılar da yazılır. Ama hat esas olarak kurallı yazı sanatıdır, kutsal yazı sanatı deÄŸil. Ayrıca klasik olarak bilinen hatlar Osmanlı icadıdır. DiÄŸer Ä°slam ülkelerinde yoktur. Hat sanatı sürekli yenilenir. Klasik hat sanatı da kendi içinde sürekli olarak geliÅŸiyor. Ben düz çizginin daha kuvvetli bir etkiye sahip olduÄŸuna inanıyorum. Modern hat, klasik yazının bozulmuÅŸ ya da geliÅŸtirilmiÅŸ hali deÄŸildir. Bu formlar tamamen yeni; hattın mimari tasarımlarıdır denebilir.’’ Â
button