Oluşturulma Tarihi: Temmuz 24, 2004 01:52
Teknik inceleme yapılmadan tren enkazının kaldırılması, İstanbul Barosu Başkanı Kazım Kolcuoğlu tarafından ‘delilleri karartmak’ olarak değerlendirildi. Kolcuoğlu, başta Başbakan olmak üzere, kazadan sorumlu tüm yetkililer hakkında ‘birden fazla kişinin ölümüne sebebiyet vermekten’ dava açılması gerektiğini de söyledi.
İSTANBUL Barosu Başkanı Avukat Kazım Kolcuoğlu, tren kazasının ardından enkazın, bilirkişiler tarafından teknik inceleme yapılmadan kaldırılması talimatının verilmesini, ‘delilleri karartmak’ olarak değerlendirdi. Bu davranışın yasaya aykırı olduğunu belirten Kazım Kolcuoğlu, ‘Enkazın incelenmeden kaldırılmasını engellemek için, Sakarya ve Pamukova Savcılıkları’na, ‘Bu kararı durdurun. Delilleri karartamazsınız’ diye telgraf çektik’ dedi. Başta Başbakan Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere, kazadan sorumlu tüm yetkililer hakkında kamu davası açılması gerektiğini de ifade eden Kazım Kolcuoğlu, ‘Dikkatsizlik ve tedbirsizlik sonucu birden fazla kişinin ölümüne sebebiyet vermekten, TCK’nın 455/2’nci maddesi uygulanarak dava açılmalı. Hatta bu kaza göz göre göre olduğu için 4-10 yıl arası hapsi gerektiren bu maddeye yeni eklenen ve hapis cezasını 1/3 oranında arttıran ‘bilinçli taksir’ unsuru da uygulanmalı’ diye konuştu. İstanbul Barosu Başkan Yardımcısı Avukat Cafer Kaya ise ‘Deliller karartılırsa, sorumlular cezalandırılamaz’ dedi.
BU BİR ÖRTBAS
Makine Mühendisleri Odası Başkanı Emin Karamaz, kaza enkazının Devlet Demiryolları ekipleri tarafından çok çabuk kaldırılmasının ‘birçok soruyu akla getirdiğini’ savundu. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası, TMMOB İnşaat, Makine ve Elektrik Mühendisleri odaları yaptığı basın açıklaması sırasında Karamaz, ‘Kaza enkazını demiryolları ekipleri çok çabuk kaldırdı. Acaba bir örtbas sözkonusu olabilir mi?’ sorusuna, ‘Evet’ yanıtını verdi. Karamaz, ‘Kaza enkazının yeterli inceleme yapılmadan toplanması, ne yazık ki birçok soruyu akla getirmiştir’ dedi.
AVRUPA KALDIRMIYOR
Tren kazasının ardından yetkililerin apar topar enkazı kaldırmaları şaşkınlık yarattı. Oysa başka ülkelerde bu tür, özellikle de tartışmalı kazaların ardından olayın nedeni çözülene kadar enkaza dokunulmuyor. Almanya’nın Hannover kenti yakınlarındaki Eschede kentinde 3 Haziran 1998 tarihinde meydana gelen hızlı tren (ICE) kazasında 101 yolcu ölmüştü. Kaza sonrası oluşturulan komisyon günlerce tren enkazında inceleme yaparak kaza nedenini araştırdı. Kaza yeri kordon altına alındıktan sonra delillerin yok olmaması için enkaza dokunulmadı. Günler süren incelemelerin sonunda enkaz kaldırma çalışmaları başlatıldı. Kaza nedeni olarak ‘demir yorgunluğu’ yani tren tekerleklerinin birinde meydana gelen kırık gösterilmişti.