30 derecelik sapma Türbetepe’ye çaktı

Güncelleme Tarihi:

30 derecelik sapma Türbetepe’ye çaktı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 12, 2007 00:00

Türbetepe’ye çakılan uçakla ilgili ilk incelemeler, kazaya 30 derecelik bir sapmanın yol açtığını ortaya çıkardı. Buna göre alçalmada fazladan 30 derecelik hatayla dönen uçak, Burdur Gölü yerine dağlara yöneldi. İniş irtifasında gelen ’Çarpma sinyali’ üzerine pilotlar motorlara tam güç verse de, uçak ve yolcuları kurtulamadı.

Haberin Devamı



Tolga Özbek yazıyor

ISPARTA’da düşen, World Focus Havayolları’nın AtlasJet’e kiraladığı uçağın kara kutu kayıtlarında yapılan ilk inceleme, uçağın 30 derecelik bir hatayla yanlış yöne döndüğü ve Burdur Gölü yerine Türbetepe’ye yöneldiğini ortaya çıkardı. Çarpma sinyali üzerine son anda levyeye asılan Kaptan Pilot Serhat Özdemir ve İkinci Pilot, emekli Tuğgeneral Tahir Aksoy’un kıçtaki motorlara güç vermesiyle alçalan kuyruk dikmesinin yere çarptığı anlaşıldı. Bu arada, uçağın kara kutu olarak bilinen ve iki ayrı kayıt sisteminden oluşan CVR (Cockpit Voice Recorder-Kokpit Ses Kayıt Cihazı) ile tüm uçuş verilerini dijital olarak kaydeden FDR (Flight Data Recorder-Uçuş Veri Kayıt Cihazı), kaza kırım heyetince Almanya’ya götürüldü. Federal Uçak Kaza Araştırma Bürosu’nda yapılan ilk incelemede, kara kutu kayıtlarında her hangi bir bozukluğa rastlanmadı.

GÖL ÜZERİNDEYİZ SANDILAR

Devlet Hava Meydanları İşletmesi radar kayıtlarından oluşturulan bilgilere göre, MD83 tipi uçak, Isparta’ya inmek üzere yaklaşma haritalarına uygun olarak 8 bin feet (2 bin 600 metre) yüksekliğe alçaldı. Önce Isparta meydanındaki VOR üzerine gelen uçak, yaklaşma planına göre pistin üzerinden geçerek Burdur Gölü istikametine 12 mil uzaklaşıp

/images/100/0x0/55eb28f2f018fbb8f8af31fd
geri dönecek ve piste inecekti. Ancak, bunun için VOR üzerinden 223 dereceye dönmesi gereken uçak, fazladan 30 derece daha sağa dönüp 12 mil ilerledi. Bu açı da uçağı göl değil dağların üzerine getirdi. Göl üzerinde olduklarını sanarak yaklaşma haritasını takip eden pilotlar tekrar sağa döndüler ve uçağın yönünü piste çevirdiklerini düşünerek devam ettiler. Plana göre 43 derece başla 05 numaralı piste yaklaşacak pilotlar, ilk dönüşteki 30 derecelik kaymanın üzerine, ikinci dönüşte de açılarını geniş tuttular. Bu da uçağı olması gereken uçuş hattından tam 50 derece saptırdı. Böylece 43 derece yerine 93 derece ile piste doğru uçan MD-83, dağların üzerinde alçalıyordu. Mehtap olması, görüşün gece şartlarına rağmen 10 kilometre ve üzerinde olması pilotları psikolojik açıdan rahatlatmıştı.

’PULL UP’ İKAZI YETMEDİ

Pilotlar, daha sonra uçuş planına göre piste 9 bin 250 metre kala, irtifalarını 1500 metreye indirmek için alçalmaya
/images/100/0x0/55eb28f2f018fbb8f8af31ff
başladı. Bu irtifada pisti karşılayacaklarını sanan pilotlar, 1951 metre yüksekliğindeki Türbetepe’ye yaklaşırken Kara Yakınlığı Uyarı Sistemi (GPWS) ’Çarpma uyarısı’ vermeye başladı. Önce ’mania’ diye pilotları uyarın sistem, ardından sesli ’pull-up (lövyeyi çek)’ ikazı vermeye başladı. Kaptan Pilot Özdemir yere birkaç metre kala gaz açarak yükselmek için lövyeyi kendine doğru çekti. Ancak MD83’lerin motorları kuyrukta olduğu için, gazla birlikte uçağın kıç tarafı aşağı çöktü. Kuyruğu yere değen uçak, Türbetepe’ye çarptı. Uzmanlar, kesin değerlendirmenin FDR kayıtlarının analizinden sonra bulunacağına dikkat çekerek sorunun pilotaj mı yoksa uçuş göstergeleri arızası kaynaklımı olduğunun belirleneceğine dikkat çektiler.

Enkaz kaldırıldı

Isparta’da, 30 Kasım Cuma sabaha karşı, 7’si mürettebat 57 kişinin hayatını kaybetmesiyle sonuçlanan kazada düşen uçağın enkazını kaldırma çalışmaları tamamlandı. Enkaz parçaları Isparta Organize Sanayi Bölgesi’nde kiralanan bir depoya götürüldü.

Haberin Devamı

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!