Güncelleme Tarihi:
CHP Genel Başkan Yardımcısı Umut Oran, zemindeki çökme iddiaları ile 25 Ekim’deki deneme sürüşünde yaşanan kaza nedeniyle Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve TCDD Genel Müdürünün de aralarında bulunduğu bakanlık bürokratlarının yarım saat boyunca lokomotifte mahsur kalıp kalmadıklarını sordu.
Oran, Erdoğan’ın yanıtlaması istemiyle Meclis Başkanlığı’na verdiği soru önergesinde, “Marmaray’la ilgili olarak bana da farklı kanallardan çok tehlikeli durumları içeren uyarılar ulaşmaktadır” dedi. Önergesinde, Marmaray Projesi 12 yıllık Sinyalizasyon ve Haberleşme Sistemleri Uzman Baş Mühendisliği’nden 2008’de emekli olan Elektrik/Elektronik Yüksek Mühendisi Rıza Behçet Akcan’ın projeyle ilgili çok önemli hayati tehlikelere dikkat çektiğini anımsatan Oran’ın soruları şöyle:
BAKAN MAHSUR KALDI MI?
“Ulaştırma Bakanı, TCDD Genel Müdürü ve tüm üst düzey bakanlık bürokratlarının da katıldığı otomatik deneme sürüşü sırasında 25 Ekim 2013’te yaşanan bir kaza nedeniyle lokomotiflerden birisinin ıskartaya çıktığı doğru mudur? Raylardaki varile çarpma nedeniyle yaşanan bu kaza nedeniyle Sayın Bakan ve bürokratlarının yarım saat boyunca lokomotifte mahsur kaldığı doğru mudur?
ZEMİNDE ÇÖKME Mİ VAR?
Marmaray’ın bazı bölümlerinde zeminde çökme olduğu ancak 29 Ekim açılışına yetişmesi için geçici çözümle dolgu yapılarak bu durumun görmezden gelindiği doğru mudur? Reklamlarda 4 dakikada bir olacağı belirtilen seferlerin, sistem eksikliği nedeniyle 10 dakikada bir ancak yapılacağı doğru mudur?
OTOMATİK SİSTEMLER NİÇİN DEVRE DIŞI?
Açılışını yapacağınız Marmaray’da Otomatik Tren Koruma (ATP) ve Otomatik Tren İşletme (ATO), Otomatik Tren Denetim (ATS) gibi kontrol denetim sistemlerinin halen bulunmamasının gerekçesi nedir? Marmaray Projesinin aslında; Gebze’den Halkalı’ya bir bütün olduğu ve parçalar halinde açılmasının yolcular için hayati tehlike yaratacağı doğru mudur? Otomatik Tren Kumanda (ATC) sisteminin projede bu haliyle bulunmaması nedeniyle trenler nerede nasıl hangi hızda ilerlediği bilinemeyeceğinden acil bir durumun varlığı gerek görsel gerek işitsel olarak anında izlenemeyeceği bilgisi doğru mudur? Erken açılış nedeniyle var olan eksikliklerden dolayı yaşanacak bir kazanın sorumlusu kim olacaktır?
KURTARMA LOKOMOTİFLERİ NEREDE?
Özellikle tüp tünel içinde olmak üzere Anadolu yakasında 3, Avrupa yakasında ise yaklaşık 11 km olmak üzere toplam 14 km uzunluğundaki tünelde bir trenin arızalanmasının tam bir felaket olacağı, acil durumlar için Söğütlüçeşme ile Zeytinburnu banliyö istasyonlarında konuşlandırılacak Acil Durum Kurtarma Lokomotiflerinin de henüz gelmediği iddiası doğru mudur? Bu lokomotifler gelse bile Avrupa yakası hat boyunda bekletilebileceği istasyon bulunmadığından kurtarma işleminde kullanılamayacağı bilgisi doğru mudur? Marmaray’ı kullanacak tüm yolcular için, yaşanabilecek olası bir kazada doğabilecek tedavi ve tazminat bedellerinin karşılanması bakımından her türlü sigorta işlemi yapıldı mı? Sigortayı hangi şirket, hangi tarihler için, kaç TL bedelle hangi teminat limitleri kapsamında yaptı? Yüklenici Firmalar Grubunun sorumluluğunda bulunan Kurtarma Operasyon Planı (Rescue Operation Plan) senaryoları, parçalı açılış nedeniyle şu an kapsam dışı mı kalmıştır? bugün itibariyle acil durumda kimin ne zaman, nerede, neyi nasıl yapacağını gösteren plan var mıdır? Olası bir kaza durumunda tüm sorumluluk makinistin mi olacaktır? Marmaray’da kaç makinist çalışacak, bunları nasıl belirlediniz?
ACİL DURUM SENARYOSU VAR MI?
Tüp geçit elemanlarının uç bağlantılarındaki esnek ve sızdırmaz körüklerin yırtılması halinde tünel içini basacak yoğun suyun yaratacağı yolcuların boğulma tehlikesinin bertarafı için hangi senaryoları gerçekleştirdiniz, bunun için herhangi bir tatbikat yapıldı mı? Maltepe’de kurulacak olan TCDD İşletmesi artı Marmaray İşletmeleri için ayrı ayrı ve birbirinden bağımsız çalışan Merkezi Kumanda/Kontrol sistemi bugün itibariyle devreye girmiş midir? Maltepe Merkezi’nin uydusu olarak çalışacak olan Halkalı Sıcak Takip izleme - kumanda sistemi devreye niçin alınmadı? Üsküdar istasyonunda yapılması istenen Geçici Kumanda Merkezi için 10 milyon Euro ödeme yapıldığı bilgisi doğru mudur? Bu tesisat geçici olduğu için, sistemin tamamı devreye alındığında buraya yapılan yatırımın, cihazların akıbeti ne olacaktır, bu para boşa mı gidecek? Geçici Kumanda Merkezinin hiçbir güvencesinin olmadığı ve trenleri kesintisiz olarak izleyemeyeceğinden güvenlik açığı yarattığı doğru mudur?”