Güncelleme Tarihi:
hurriyet.com.tr'ye konuşan Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Avukat Hitay Güner, "Hız arttıkça risk artar. Ölüm artar. Kazanın şiddeti artar. Buna karşın trafik sıkışıklığı da azalmaz" dedi. Haber üzerine Türkiye adeta ikiye bölündü. Bir kesim trafiği rahatlatacağı savıyla 90 km hızı desteklerken, karşı kesim '90 km rahatlama getirmez, ölümler artar' tezini savundu.
Karayolları Trafik Yönetmeliği, yerleşim yerlerindeki hız limitini 50 kilometre olarak belirliyor. Yönetmelikte, Ulaşım Koordinasyon Merkezleri (UKOME) ile il trafik komisyonlarına yerleşim yerleri içindeki hız limitlerini 20 kilometreye kadar artırma yetkisi veriliyor.
Birçok şehirde, hız sınırı 20 kilometre artırılarak 70 kilometreye çıkarmasına rağmen trafik sıkışıklığının önüne geçilemiyor. MOBESE kameralarını ya da radar ile hız denetimi yapan ekipleri gördüklerinde hızı düşüren sürücüler, denetimi geçtikten sonra tekrar hızlanıyorlar.
Bazı bölgelerde de yerleşim yerlerinin büyüyüp bağlantı yollarının şehir içinde kalması nedeniyle 70 kilometrelik hız sınırı uygulanması sürücüleri zorluyor.
Ceza 90 kilometreyi aşınca yazılacak
Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Dairesi Başkanlığı, trafik sıkışıklığını azaltmak amacıyla şehir içinde uygun standartlara sahip yollarda hız sınırının artırılmasına olanak sağlayan düzenleme hazırladı. Okulların açılmasıyla trafik yoğunluğu artacağı için düzenlemenin bu döneme yetiştirilmesi hedefleniyor. Trafik Dairesi Başkanlığı, ilgili bakanlıkların görüşüne sunduğu düzenlemeyi en geç Eylül sonunda uygulamaya sokmayı planlıyor.
Düzenlemenin yürürlüğe girmesiyle yönetmelikteki hız sınırları değiştirilecek ve UKOME ile il trafik komisyonlarının uygun bulduğu yollarda hız sınırı, polisin hız cezası yazarken tanıdığı yüzde 10'luk opsiyonla birlikte 90 kilometreye çıkarılacak.
TRAFİK AZALMAZ, ÖLÜM ARTAR
Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Avukat Hitay Güner, dernek olarak hızın artırılmasına kesinlikle karşı olduklarını belirterek, "Çünkü hız arttıkça risk artar. Ölüm artar. Kazanın şiddeti artar. Buna karşın trafik sıkışıklığı da azalmaz" dedi. Güner, dünyanın hız limitlerini düşürmeyi tartıştığı bir dönemde Türkiye'nin hız artırmasının büyük hata olduğunu vurguladı.
Güner, hız limitinin şehirlerde trafik sıkışıklığını azaltmak için yapılmak istendiğini ancak hız artışının trafik sorununu kesinlikle çözmediğini söyledi. Bu tür kararlar alınmadan önce trafik mühendisleri, şehir bilimciler ve akademisyenlerce konunun enine boyuna tartışılması gerektiğinin altını çizen Güner, "Dünya hız düşürmeyi ve şehir merkezlerindeki yerleşimleri araç trafiğine kapatmayı tartışırken, Türkiye'nin hız limitlerini artırması büyük yanlıştır" dedi.
Güner, Almanya'da otoyollarda hız limiti olmadığını, sadece kimi yerlerde "130 km hızla gitmeniz tavsiye edilir" tarzı tabelalar bulunduğunu belirterek, Almanya'nın şu anda hızı otoyollarda 130 ile sınırlamayı tartıştığını anlattı. Dünya genelinde 700 yerleşim yerine araçla girmenin yasak olduğunu ifade eden Güner, Viyana'da bazı merkezlere sadece orada ikamet eden kişilerin özel araçlarıyla girişine izin verildiğini; taksi ve otobüs dışında araçlara kapatıldığını söyledi.
ÇARPIŞMANIN ŞİDDETİ DE ÖLÜM DE ARTAR
AB ülkelerinde hız limitinin düşürülmesinin konuşulduğunu ifade eden Güner, "Oysa bizde tüm uyarılarımıza rağmen bölünmüş yollarda da hız limitini 110 km'ye çıkardılar. İstatistikler geldikçe bunun ne kadar yanlış bir karar olduğu ortaya çıkacak. Türkiye'de hem sürücüler hem de yayalar eğitimsiz. Hızın ne anlama geldiğini bilmiyorlar. Karşıdan karşıya geçmeyi bilmeyen yayalar var. Ve şehir içi trafik kazalarında kurbanlar genelde yayalardır. Bu nedenle hız artarsa, çarpışmanın şiddeti de ölümler de artar" dedi. Aysel ALP / ayalp@hurriyet.com.tr