Güncelleme Tarihi:
Yine beton, yine beton!
Önce iki hafta önceki eski bir hikayeyle başlayayım konuya:
Moda sahiliyle ilgili İstanbul Büyükşehir Belediyesi Park ve Bahçeler Anadolu Yakası Müdürlüğü’nü arayıp bilgi almak istediğimde “Neyin peşinde olduğum” sorusuyla karşı karşıya kalmıştım.
Moda sahilinin düzenlenmesinde halkın ihtiyaçlarını göze alıp almadıklarını sorduğumda ise “Nerede görülmüş peyzaj düzenlemelerinde halktan fikir alınması?” cümlesiyle “fırça” yemiştim Halkla İlişkiler yetkilisinden.
Buradan öğreniyoruz ki, İstanbul Büyükşehir belediyesi ne halkı dinliyor, ne gazeteciyi dinliyor ne de “farklı ses”e tahammül ediyor.
ANITIN KALDIRILIP YERİNE BİNA DİKİLECEK OLMASINA SANATÇILARDAN TEPKİ |
Kadıköy Meydanı'nın yeni projesi ve Atatürk Heykeli’nin kaldırılıp yerine bina yapılacak olmasına Müjdat Gezen ve Edip Akbayram'dan sert tepki var. Müjdat Gezen: “Orası bir meydan ve ben oradaki İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda yıllarca hocalık yaptım. Sahil kesimi, oraya bina dikilmesi bence yanlış. Sabah okuduğumda evvela şaka zannettim. İnanılır bir şey değil ama zaten inanılır şeyler de yapmıyorlar. Zannedersem Kadıköy halkı böyle konularda çok birleşicidir, izin vermezler. Atatürk heykelini kaldırmaları bana doğal geliyor şu sistem içerisinde. Ne olacak? 19 Mayıs’ı kaldıran, çelenk koymayı yasaklayanlar Atatürk heykelini de kaldırabilir. Bana çok şaşırtıcı gelmiyor ama orası bir meydan. O meydana bina dikmek çok anlamsız.” Edip Akbayram: “Ben kırk yıldır Kadıköy’deyim ve Moda’da yaşıyorum. Oradan Atatürk anıtını kaldırmaya kimsenin gücünün yetmeyeceğine inanıyorum.” (Gülbahar Karakuş / İstanbul) |
Şimdi, Haydarpaşa Garı Çevre düzenlemesi ve Kadıköy Rıhtımı ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi, “halka fikir sormama” konusunda bir çığır açtı ve işi “yerel belediyeye fikir sormama” noktasına kadar götürdü. İlçenin halkını, dokusunu bilen ve tanıyan Kadıköy Belediyesi’nin görüşünü almadan bir proje hazırladı.
Haydarpaşa Garı yeni planda bütünüyle otel olarak tasarlanmış. “Ticaret alanı” olarak belirtilen binlerce kilometrekarelik alan, yine yeşilin değil, yapılaşmanın habercisi.
Haydarpaşa gar ve çevresi bir yana, tüm rıhtım da yeniden biçimlendiriliyor, planda yine dev ağaçsız beton alanlar var. İBB’nin tüm meydan düzenlemelerinde karşımıza çıkan “dev beton alanlar” bu planda da mevcut. Ağacı arayın ki bulasınız...
Meydandaki 1978 yılında halkın parasıyla yerel belediye tarafından yaptırılmış Atatürk heykeli de kaldırılıyor. Bu da ayrı bir soru işareti. O heykel niçin kaldırılıyor? Bu karar neye hizmet ediyor? Kaldırılan heykel ne yapılacak?
Şunu kabul etmek şart: Meydanın şimdiki hali “yeryüzünde cehennem” dediğimiz türden. Otobüsler, minibüsler, yayalar birbirinin içinde, akla hayale sığmayan bir keşmekeş...
“Düzeltilecek” dendiğinde hepimiz umutlandık ancak kimsenin hayalinde “kel” bir meydan ve “ticarileştirilmiş” bir gar yoktu.
Ne yazık ki İstanbul Büyükşehir Belediyesi, sadece vatandaşı dinlememekle kalmıyor, “halk için” yaptığı tüm projelere ticari açıdan yaklaşıyor. Boş alanları ya da yeniden tasarlanacak bölgelerin “para döndürme” özelliğini en başa koyuyor.
Kadıköy’deki eski salı pazarının yerindeki dev alan niçin güzel, yeşil bir park değil de bir otopark olan İspark?
Çünkü buraya da bir alışveriş merkezi projesi yapılmış. Kadıköy Belediyesi, bu planın iptali için dava açmış. Dava halen sürmekte. Sonuçlanıncaya kadar da “para döndürmeye” yani İspark olarak kalmaya devam edecek...
Haydarpaşa Garı da benzer biçimde, para döndürme potansiyeline sahip olduğu için gar özelliğini koruyamıyor ve bir otele dönüştürülüyor. Haydarpaşa Garı’nın arkası 105 bin metrekarelik alan, yine “yeşile” değil, imara açılıyor. Yeşile aç bir kentin orta yerine yine binalar dikilecek.
Kaldırılması tasarlanan Atatürk anıtının bulunduğu alan “panayır alanı” olarak geçiyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, birbirine benzeyen peyzaj çalışmaları ve “beton odaklı” düzenlemeleriyle İstanbul’un şansına münhasır tüm semtlerini birbirine benzetiyor. Tüm parklar, sahiller, meydanların “tek elden çıkma” artık. Haliç’in kenarıyla Moda sahilinin arasında bir fark yok.
Büyükşehir’in bu “en iyisini biz biliriz, projelerimiz konusunda yerel belediyeye ve halka danışmayız” halleri halkın ihtiyaçlarını karşılamaktan ziyade organize bir imza atma çabasının parçası olarak görünüyor. Hal böyle olunca, kendine has özellikleriye İstanbulluların zihninde yer etmiş ilçeler, semtler, mahalleler yavaş yavaş tarihe karışıyor.
Kadıköy’deki Haydarpaşa Garı ile Kadıköy Meydanı nazım imar planı Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylandı. Plan, 12 Aralık’a, yani bu çarşambaya kadar askıda. Kadıköy Belediyesi İmar Müdürlüğü, askıda olan bu projeye bir itiraz dilekçesi hazırladı.
Sosyal medyada esip gürlemek ne yazık ki yeterli değil, projeye itirazınız varsa, Kadıköy Belediyesi’ne gidip bu dilekçenin altına imzanızı atın.
Belediye imza için kapılarını Cumartesi 15.00’ten sonra ve Pazar tüm gün açık tutacak. Çarşambaya kadar dilekçeyi imzalamak için vaktiniz var...
Adres: Kadıköy Belediyesi İmar Müdürlüğü, Kadıköy Belediyesi, Hasanpaşa Mah., 34722, Kadıköy, Istanbul.
Telefon: 0216 542 50 00
İŞTE KADIKÖY'ÜN ŞİMDİKİ HALİ:
KADIKÖY YENİ HALİYLE BÖYLE OLACAK: