TALPA yetkililerinden açıklama

Güncelleme Tarihi:

TALPA yetkililerinden açıklama
Oluşturulma Tarihi: Mart 04, 2009 16:41

TALPA Başkanı Ali Ziya Yılmaz, düşen THY uçağıyla ilgili açıklamalarda bulunuyor.

Haberin Devamı

- Bugün Hollanda’da ön araştırma raporu açıklandı. Bu resmi yazıyı elde edemedik.

- Bu bir sonuç raporu değil, ön bilgileri yapılmış bir ön araştırma ve incelemelerin devamı var. Sonuç raporu da açıklanacak.

- Amsterdam’da geçen Çarşamba günü kazaya uğrayan THY’nin 1951 numaralı uçuş numaralı uçuşuyla ilgili olarak kazanın ilk sonuç raporu yayınlanmıştır.

- Eldeki bulgulara göre, uçuş Amsterdam üzerinde alçal irtifaya kadar normal devam etmiştir. Uçağın yere yaklaşmasında 1950 feetlik bir irtifa verilmelidir. Sol taraftaki yükseklik ölçme aleti hatalı değer vermeye başlamıştır. Uçaktaki sistemler birbirleriyle bilgi alışverişi yaparlar. Alınan yanlış bilgiler sonucunda uçakta motor gücü azalmış, sürat düşmüş ve uçak yükseklik kaybına başlamıştır.

Haberin Devamı

- Bunu fark eden pilotlar motor gücünü artırmaya çalışmışlardır. Ancak bütün çabalara rağmen uçak yere temas etmiştir.

- Bu değerlendirme televizyonda dinlediğimizi ilk değerlendirme raporuna göre yapılmıştır.

- Bu ilk değerlendirme devam edecek. Farklı bulgular bulunulmaz, yapılacak ayrıntılı açıklamalardan sonra kazanın asıl sonuç raporu yayınlanacaktır.

- Hollandalı yetkililer Boeing firması ile ilgili çalışma başlattığını, Beoeing’in bazı konuları gözden geçirmesi gerektiğini söylediler.

SORU&CEVAP

- Aynı aletin daha önce 8 defa arıza yaptığını söylediler?
Şu an sadece açıklanan bölüm kara kutunun çözümlerini açıkladılar. Daha önce 8 defa arıza yaptığını söylediler.

-  Pilotların otomatik pilot kullandıklarını öğrendik? Uçağın yüksekliğini başka türlü kontrol edebilirler mi?
Devamlı sürat düşürerek geldikleri için bunu algılayamamış olabilirler. Ama bütün airline uçaklarda sol taraftaki sistemler ana sistemlerdir. Dolayısıyla bu tür sistemler sol tarafrtaki bilgileri alırlar ve değerlendirirler. Normalinde iki ayrı sistem var sağ ve sol. Zaten aksi takdirde uçakların yolcu taşımasına müsaade edilmez. Sol taraf çalışıyor gibi gözüktüğü için, fakat -8 gibi bir değeri kabul ederek harekete geçmiş. Boeing’in uyarılmasının sebebi de bu.

Haberin Devamı

-  Sağ tarafa bakmadılar mı?
Bu konuda bu kadar ayrıntıya girmemiz doğru olmayabilir.

-  Daha önce görüş mesafesinin 4 km olduğu havanın normal olduğu söylenmişti. Bu sistem arızasından dolayı alçalırken, pilotların bunu fark etmesi gerekmez miydi? Çıplak gözle görülemez miydi?
Aşağıda bulut tabakaları olduğu için pist görülmüyor. Gözle değerlendirmek sınırlı. Birden fazla faktör var. Uçağın içindeki ve dışındaki sistemler.

-   Havaalanında 6 pist var ve her pistin kendisine ait kule var. Kule uçakla göz teması sağladığında, kule anormal bir iniş olduğunu görmemiş midir?
Uçak devamlı hız düşürerek geliyor. Alçalma hattında geliyor. Sürat düşmeye başladığı için görse bile normal hatta yaklaşan uçak. Kulenin görüpte müdahale etmesi çok zor.

Haberin Devamı

-  Sizin için tatminkar mıydı açıklama?
Normalde bu açıklama yapılmaz. Bu spekülasyonları yok etmek için ilk bulguları açıkladılar. Şimdi neden böyle olduğu araştırılacak. Daha detaya bundan sonra iniliyor. Ön bulgunun amacı da hep merak ediyoruz dolayısıyla bu yanlış yorumlara sebep olmasın diye yapılan bir açıklama.

-  Kurtarma konusunda eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Yolcular zaten normal çıkardılar. Fakat kokpite girilemediği konusunda bir sizlerden aldığımız görgü şahitlerinin ifadeleri vardı. Kaptanımızın yaşadığı ve müdahale edilmediği konusunda. Onlar kapı açıktı, normal girdik diyor. Kaza inceleme heyeti bulguları aldıktan sonra onları aldık dedi. Bu onların kendi kanunları gereği yapıldığını söyledi inceleme heyeti. Fakat oraya doktorların zamanında girdiğini açıkladı.

Haberin Devamı

-  Türk pilotları göstergeleri dikkate almadığı iddiası vardı?
Almadıkları değil algılayamadıkları gibi bir şey var demiştim. Bu olayı biz bir tercümanın çevirisiyle dinledik. O kelimelerin tam doğru olup olmadığı belli değil. Biraz daha hassas olmamız lazım. Metin elimize geldiğinde daha doğru açıklama yapabiliriz.

- Bu uçakta siz olsaydınız ne düşünürdünüz?
Ben olsam başkası da olsa o anki durum önemli. Oradan ahkam kesmek çok güzel. Öyle ahkam kesmek biraz fazla. Ben olsaydım yapardım diyemiyorum. Çok fazla bir süre değil 30 saniyede olan olaylar. Bunu şimdi çıkıpta ben olsam bunu yapardım diyenleri ben kaale almıyorum zaten. Bu sistemde arıza oluyor. Arıza o an olduğu için, yüksek irtifada olduğu için, onu göremiyorlar. Fakat fark etmediklerinde de alçak irtifaya girmiş oluyorlar.

Haberin Devamı

-  Ön rapor değil, belirli bir tutarlılık içinde mi görüyorsunuz?
Zaten kendisi de açıkladı. Çevreden açıklanan olayların tutarsız olduğunu. Yakıttı diyer söylemlerdi. Bunların doğru olmadığını, kaza inceleme heyeti başkanı da bunu söyledi.

Bu konuda da detay sorulduğunda da inceleyeceğiz dendi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!