Güncelleme Tarihi:
İLK fikir 2009 yılında ortaya atıldı. Yani 2011 yılı başında dönemin Başbakanı olan Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın işadamlarından istediği ‘Yerli otomobil’den yaklaşık 2 yıl önce. Haziran 2013’te onaylandı ve 2014 yılı sonunda 520 milyon
6 yılda toplam 580 bin adet üretilip, en az 200 bin adedi tüm dünyaya ihraç edilecek. ‘Al ya da öde’ anlaşması olduğu için ihracatı garanti altına alınacak. Bu da Türkiye’ye en az 2 milyar Euro ihracat geliri kazandıracak. Cari açığa önemli katkısı olacak.
Avrupa’dan Afrika’ya Amerika’dan Ortadoğu’ya kadar bir çok noktada yollara çıkacak.
520 milyon dolarlık kumarı kazandık
TARİHİNİN en büyük yatırım hamlesine kalkan Tofaş, Ege (Aegea) projesinde büyük risk alarak başarıya ulaştı. 1 milyar dolarlık dev yatırımla sedan, hatchback ve station wagon olmak üzere 3 yeni Yerli otomobil üretmeye hazırlanan şirketin adeta 1 koyup 3 aldığı ortaya çıktı. Sedan otomobil projesini 2009 yılında Fiat Başkanı Sergio Marchionne ve Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç’un yer aldığı Tofaş Yönetim Kurulu toplantısında konuşmaya başladıklarını söyleyen Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, şunları kaydetti: “1 milyar dolarlık 3 modelin çıkış noktası sedandır. Diğerleri sonradan eklendi. Sedan yatırımı planlarken aklımızda yeni ve farklı ne üretebiliriz vardı. Sadece Türkiye pazarına yönelik sadece sedan üretmek çok riskli olduğu için diğer sedan pazarlarını da kapsama aldık. 520 milyon dolarlık yatırımı sedan için planladık. Aldığımız iki risk şu oldu: Bir tanesi modüler yepyeni bir platform kurduk. Modüler olması, bizim esnek olmamızı sağladı. İkinci yatırımımız gövde hatlarının flex line (esnek hat) olması. Böylelikle yeni ürün devreye alma sürecinde hatları durdurmamıza gerek kalmayacaktı. Yola çıktığımız zaman bazı avantajlar yakaladık. Bravo’nun ömrünün sonuna gelmesi, sedan yatırımının yeni bir hatchback yatırımında maliyetleri düşürecek olması ve zaman tasarrufu avantajlarımızdı. Biz de Fiat’ı yeni modeller için zorlamaya başladık. Fiat Chrysler Automobiles CEO’su Sergio Marchionne, sedan otomobili çok beğendi. Maliyet anlamında da daha avantajlı olması, ‘Dünya Klasında Üretim Programı’nda Tofaş’ın Altın Fabrika seviyesine yükselmesi ve bugüne kadar ürettiğimiz araçların kalitesi sayesinde hatchback ve station wagon projesini de almamızı sağladı. Sedandan 1 yıl sonra 2 yeni ürün de onaylandı. Fiat için başka ülkede tek bir araç üretiminin yatırım tutarı yaklaşık 750 milyon Euro. Biz 3 otomobili 1 milyar dolara, yani yarı fiyatına üretmiş olacağız. Ciddi bir risk aldık. Sedan potansiyeli hatchback’e göre daha az. 600 bin araçla yola çıktık, 1 milyon 280 bine ulaştık. 2023’e kadar sedandan 580 bin adet, HB ile SW’den 700 bin adet üreteceğiz. Kumar oynadık, kazandık. 1 koyup 3 aldık. Alamasaydık zarar etmezdik ama kârlı da olamazdık.”
Fiat’ı dünyada ‘Ege’ büyütecek
TOFAŞ CEO’su Cengiz Eroldu, Fiat’ın özellikle Avrupa’da büyümeyi tekrar Türkiye ile yakalayacağını belirterek, “1999 yılında Bursa’da üretilen Doblo’nun piyasaya çıkmasıyla Fiat çok önemli bir ivme kazanmıştı. Şimdi Panda ile birlikte en çok satan otomobil ailesini Türkiye üretecek. Fonksiyonel ürün tedariğinde Panda’da sonra Ege (Aegea) gelecek. Yani Fiat’ın bizsiz büyümesi mümkün değil. Bu, Fiat için Tofaş’la birlikte ikinci büyüme dönemi olacak” dedi.
Tüm aile sahneye Cenevre’de çıkacak
CENGİZ Eroldu, Ege (Aegea) ailesinin sedan modelinin dünya tanıtımını İstanbul Autoshow 2015’te yaptıklarını hatırlatarak, “Hatchback ve station wagon modellerinin tanıtımı önünüzdeki yıl Cenevre Otomobil Fuarı’nda gerçekleşecek. Sedanla birlikte tüm aileyi sergileyerek, daha etkili olmak istiyoruz” dedi. Eroldu, proje kullanılan Ege’nin (Aegea) çok güzel ve anlamlı bir isim olduğunu belirterek, “İsmin değişmesi konuşuluyor. Tam netlik kazanmadı, ürünün lansmanında belli olacak. Ama biz sedanda Ege (Aegea) isminin kalmasını istiyoruz” dedi.
Üretim 2017’de 400 bine çıkıyor
TOFAŞ, 2016 yılında sedanın ardından 2017 yılının ilk yarısında devreye girecek hatchback ve station wagon modelleriyle tam kapasiteye ulaşacak. Yani 2017’de yıllık üretimi 3 vardiyayla birlikte 400 bin adede ulaşacak.
Tüm dünya radarımızda
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, Ege (Aegea) sedanın ilk kez ‘Big 5’ olarak bilinen Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya ve İspanya’ya da ihraç edileceğini belirterek, “Ancak biz Avrupa’yı etkileyen 2009’daki krizden sonra bir ders aldık. Avrupa dışında başka pazarlarda olduğunu gördük. Krizde riski dağıtmanın yollarını aradık. Doblo’yla bunu başardık. Amerika kıtasına bile araç satıyoruz. Şimdi sedan modeliyle de bunu otomobilde tekrarlamak istiyoruz. Avrupa dışında Afrika, Ortadoğu hatta Amerika’ya bile sedan otomobil satma planımız var. Sonuçta biz devşirme bir model yapmadık, tamamen sıfırdan geliştirilen bir araç geliştirdik. Bu aracı sedan pazarı olmayan Avrupa’da bile 5 büyük ülkeye ihraç etmeyi planlarken, dünyanın diğer sedan ülkelerine niye satmayalım” dedi.
eozpeynirci@hurriyet.com.tr