IATA: 3.5 trilyon dolarlık sivil havacılıkta alarm zilleri çalıyor

Güncelleme Tarihi:

IATA: 3.5 trilyon dolarlık sivil havacılıkta alarm zilleri çalıyor
Oluşturulma Tarihi: Haziran 04, 2008 00:00

Dünya sivil havacılık sektörünün en büyük örgütü Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA’nın Başkanı Giovanni Bisignani, yükselen petrol fiyatları ve haksız kararlar nedeniyle isyan ettiğini belirterek, "Havayolları için alarm zilleri çalıyor. Devletler çılgın vergilendirmeden vazgeçmeli, enerji maliyetleri gerçek fiyatlara çekilmeli. Bunu 32 milyon kişiye iş sağlayan sektör adına söylüyorum" dedi.

Haberin Devamı

İSTANBUL’da başlayan Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) Genel Kurulu’nda konuşan IATA Başkanı Giovanni Bisignani, hızla yükselen petrol fiyatları ve alınan haksız kararlar nedeniyle isyan ettiğini söyledi. Bu yılın çok zor geçtiğini ifade eden Bisignani "Maliyetler inanılmaz yükseliyor, bu yıl tüm havayolu sektörünün 2.6 milyar zarar etmesini bekliyoruz" dedi. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın açılış konuşmasıyla başlayan genel kurulda yakıt fiyatlarından artan maliyetlere havayolu sektörüyle ilgili önemli kararlar alınacak. Havayolu trafiğinin yüzde 94’ünü kontrol eden IATA üyesi şirketlerden gelen aralarında çok sayıda CEO’nun bulunduğu 800 üst düzey yöneticinin katıldığı toplantı 200 gazeteci tarafından takip ediliyor.

6 milyon yolcu

Türk Hava Yolları’nın (THY) ev sahipliğinde gerçekleştirilen toplantıda dünya havacılık sektörünün devlerini İstanbul’da görmekten çok memnun olduğunu söyleyen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, "Biz havacılığı çok önemsiyoruz. Türkiye son yıllarda havacılıkta inanılmaz gelişti. Filolar, taşınan yolcu ikiye katlandı. Türkiye’de 6 milyon insan ilk defa uçağa bindi. Bu trendin önümüzdeki yıllarda da artarak süreceğine inanıyoruz" diye konuştu.

Petrolün maliyeti

Geçen yıl ilk defa sektörün toplamda kar ettiğine dikkat çeken Başkan Bisignani "5.6 milyar dolarlık kárı petrol fiyatları 73 dolarken yapabildik. Şu an varil fiyatı 135 dolarda ve hızla çıkıyor. Petroldeki her bir dolarlık artışın bize maliyeti 1.6 milyar dolar. Buna karşı nasıl dayanacağız bilemiyorum" dedi. Krizlerin cesur değişiklikleri yönlendirmek için önemli bir fırsat olduğuna dikkat çeken Bisignani, aldıkları yeni önlemlerle 6.4 milyar dolar tasarruf ettiklerini söyledi. Bunu kutlayamadıklarına dikkat çeken Bisignani "Son 6 ayda 24 havayolu şirketi battı. Artan petrol fiyatları nedeniyle 99 milyar dolarlık ek fatura ile karşı karşıyayız" dedi.

Çılgın vergiler

Özgürlük Gündemi Zirvesi’nden önce devletlere, sektör ortaklarına ve çalışanlara deklarasyonda bulunmaları gerektiğine dikkat çeken Bisignani "Havayolları için alarm zilleri çalıyor. Devletler çılgın vergilendirmeden vazgeçmeli, tekeller etkili bir şekilde düzenlenmeli. Enerji maliyetleri gerçek fiyatlara çekilmeli, alt yapı düzenlenmeli. Oyunun kuralları yeniden belirlenmeli. Bunu ekonominin atar damarı olan, 3.5 trilyon dolarlık 32 milyon kişiye iş sağlayan bir sektör adına söylüyorum" dedi.

Moraller bozuk

THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin ise bir çok CEO ile görüşme imkanı buldukları ancak morallerin bozuk olduğuna dikkat çekti. Havayollarının ekonominin "motoru" olduğunu söyleyen Karlıtekin "Yakıt fiyatlarında inanılmaz bir şişkinlik var. Vergiler çok yüksek. Artık hükümetler bu konuya el atmalı. Ekonominin ana taşıyıcısı olarak havayolu şirketlerinin biraz fazla üzerine gidiliyor. Sektörde oluşabilecek büyük bir kırım tüm ekonomiyi etkiler" dedi. Genel Kurul’da yapılan oylamayla 2006’tan bu yana IATA Yönetim Kurulu Üyesi olan THY Genel Müdürü Temel Kotil yeniden seçildi. Kotil görevini 2010’a kadar sürdürecek.

IATA neler istedi

IATA Başkanı Başkan Giovanni Bisignani, yaptığı konuşmada başlıca şu konularda eleştiri yaptı:

GÜVENLİKTE İŞBİRLİĞİ: Güvenlik alt yapısı konusunda ülkeler iş birliği yapmalı. Bu konuda kimse liderlik yapmıyor, ceremesini yolcu çekiyor. 11 Eylül olaylarından bu yana havayolları güvenlik için 30 milyar dolar harcadı.

LİMAN ÜCRETLERİ: Maliyetlerdeki artışın en önemli nedeni hızla artan havalimanı servis hizmetleri geliyor. Örneğin Londra Heathrow’da son 5 yılda artış yüzde 50 oldu. Gelecek 5 yılda ise artış oranı yüzde 86’yı bulacak.

ÇEVRE BASKISI: Havayolları karbon emisyonunun yüzde 2’sini oluşturuyor ancak en ağır çevre vergilerini ödüyor. Geçen yıl Avrupalı havayolları 6.4 milyar Euro ödediler. Ancak bu paralar ilgisiz yerlere harcanıyor.

ALTYAPI SORUNLARI: Havayolları verimliliği artırıp maliyetlerini düşürürken devletler üzerine düşen görevi yapmıyor. Hava Trafik Sistemini verimli hale getirecek çalışmalar hayata geçirilmiyor.

CEO’lar: Krizin asıl etkisi 6 ay sonra çıkar

IATA Genel Kurulu’nun en ilgi çeken konuşma havacılık sektörünün önde gelen CEO’larının katıldığı toplantı oldu. James McNerney (Boeing), Tom Enders (Airbus), Jean-Cyriel Spinetta (Air France), Tony Tyler (Cathay Pacific), Tim Clark (Emirates) ile dünyanın en büyük uçak finansal kiralama şirketinin CEO’su Steve Udvard-Hazy ile Deutsche Bank AG’nin CEO’su Josef Ackermann havacılık ve ekonominin geleceği hakkında konuştu. Petrolün gerçek fiyatının 130 değil 65-85 dolar arasında olduğuna inanan CEO’lar, Kuzey Amerika ve Avrupa’nın ekonomik krizde olmasına rağmen dünyanın diğer bölgelerinde işlerin iyi gittiğine ve büyümenin süreceğine olan inaçlarını belirttiler. Bu yaz için herkesin tatil planlarını yaptığını ve uçak biletlerini aldıklarını söyleyen CEO’lar ekonomik kriz etkilerinin önümüzdeki sonbahardan itibaren 6-12 ay içinde görülebileceğine dikkat çektiler.

Isparta mağdurlarından IATA antetli kağıtla korsan bülten

ISPARTA’da 30 Kasım’da meydana gelen World Focus Havayolları’na ait Atlasjet yolcularını taşıyan uçak kazasında hayatını kaybeden 57 yolcu ve mürettebat aileleri adına hazırlanan korsan basın bülteni, diğerleriyle birlikte organizasyona katılanlara dağıtıldı. IATA antetli kağıda basılan ve İngilizce hazırlanan bültende kazanın araştırılmasıyla ilgili bir gelişme olmadığı, IATA’nın olayın çözülmesi için baskı yapması istendi.

Kozlu’nun kitabı genel kurulda

THY eski Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Cem Kozlu, IATA Genel Kurulu’nda geçtiğimiz aylarda başkanlığına seçildiği Uluslararası Havayolları Eğitim Fonu’nun (IATF) çalışmalarına hız verdi. Gelişmekte olan ülkelerin havayolu çalışanlarına eğitim desteği veren fonun hedefleri hakkında bilgi veren Kozlu "Amacımız kalitenin yükselmesi için eğitimleri artırmak ve bu çalışmalara fon bulmak. Geçen yıl bin 500 kişiye eğitim verdik. Hedefimiz önümüzdeki 5 yılda bu sayıyı yıllık en az 3-4 kat artırabilmek" dedi. Kozlu’nun büyük ilgi çeken Bulutların Üstüne Tırmanırken/THY, Bir Dönüşüm Öyküsü kitabının İngilizce baskısı genel kurulda tanıtıldı. Kitap, Kozlu’nun THY’deki görevi sırasında yaşadıklarını ve alınan dersleri anlatıyor.

Haberin Devamı

CEO’lar: Krizin asıl etkisi 6 ay sonra çıkar

Haberin Devamı

IATA Genel Kurulu’nun en ilgi çeken konuşma havacılık sektörünün önde gelen CEO’larının katıldığı toplantı oldu. James McNerney (Boeing), Tom Enders (Airbus), Jean-Cyriel Spinetta (Air France), Tony Tyler (Cathay Pacific), Tim Clark (Emirates) ile dünyanın en büyük uçak finansal kiralama şirketinin CEO’su Steve Udvard-Hazy ile Deutsche Bank AG’nin CEO’su Josef Ackermann havacılık ve ekonominin geleceği hakkında konuştu. Petrolün gerçek fiyatının 130 değil 65-85 dolar arasında olduğuna inanan CEO’lar, Kuzey Amerika ve Avrupa’nın ekonomik krizde olmasına rağmen dünyanın diğer bölgelerinde işlerin iyi gittiğine ve büyümenin süreceğine olan inaçlarını belirttiler. Bu yaz için herkesin tatil planlarını yaptığını ve uçak biletlerini aldıklarını söyleyen CEO’lar ekonomik kriz etkilerinin önümüzdeki sonbahardan itibaren 6-12 ay içinde görülebileceğine dikkat çektiler.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!