Güncelleme Tarihi:
Devlet Bakanı Mehmet Şimşek ve Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, Maliye Bakanlığı'nda düzenledikleri ortak basın toplantısı ile 2008-2012 dönemini kapsayan orta vadeli mali çerçeveyi açıkladılar.
Bakan Unakıtan toplantıda yaptığı konuşmada, 2008-2012 dönemine ilişkin orta vadeli mali çerçevenin 2007 Aralık ayında AB'ye sunulmuş olan katılım öncesi ekonomik program çerçevesinde ortaya konulduğunu hatırlatarak, ancak bu tarihten sonra milli gelir hesaplarında ciddi bir revizyon gerçekleştiğini, orta vadeli küresel ekonomik ve finansal görünümün değiştiğini, ayrıca istihdam paketi ve GAP yatırımları gibi Türkiye'nin orta ve uzun vadeli rekabet gücünü artıracak yapısal adımların orta vadeli mali çerçeveye yansıtılması gereğinin ortaya çıktığını kaydetti.
Söz konusu gelişmeleri yansıtan, kamuoyuna orta vadeli bir perspektif sunan, borç hedefi, faiz dışı fazla hedefi ve harcama öngörülerinin
birbiriyle tutarlı olduğu yeni bir orta vadeli mali çerçevenin ortaya
konulması ihtiyacı doğduğuna dikkat çeken Bakan Unakıtan, 2008-2012 dönemini kapsayan orta vadeli mali çerçevenin temel hedefinin kamu borç stokunun GSMH'ya oranının dönem sonunda yüzde 30'a düşürülmesi ve bu hedef ile tutarlı bir faiz dışı fazla politikasının oluşturulması olduğunu söyledi.
FAİZ DIŞI FAZLA HEDEFİ YÜZDE 3,5
“2008 yılı için başlangıçta öngördüğümüz yüzde 4,2 düzeyindeki toplan kamu kesimi faiz dışı fazla hedefi yüzde 3,5 olarak revize edildi” diyen Bakan Unakıtan, daha önce yüzde 6,5 olarak açıkladıkları faiz dışı fazlayı sonradan yüzde 5,5 olarak gösterdiklerini hatırlatarak, yeni seri GSMH hesaplamasına göre de bu yüzde 5,5'un yüzde 4,2'ye tekabül ettiğini anlattı.
Unakıtan, yüzde 3,4 olan merkezi yönetim bütçesi faiz dışı fazla hedefinin de yüzde 2,7 olarak revize edildiğini belirterek, “Merkezi yönetim bütçe açığının da GSYH'ya oranına ilişkin yüzde 1,9 olan hedefimiz, yüzde 1,4'e düşürüldü” dedi.
“Faiz dışı fazla düştü, mali disiplinde gevşeme oldu” şeklinde basit yorumlara gidilebileceğine dikkat çeken Unakıtan, burada yanlışa düşüldüğünü, esas mali disiplinin bozulup bozulmadığını görmek için bütçe açığına bakmak gerektiğini, Maastrich kriterlerinde de esas kriterin bütçe açığı olduğunu kaydetti.