Oluşturulma Tarihi: Eylül 30, 2007 00:00
Kendi modalarını yaratan Müslümanların, 96 milyar dolarlık bir endüstri oluşturdukları tahmin ediliyor.
Dünyada 1.6 milyar Müslüman’dan yüzde 50’sinin, inançları paralelinde oluşan kıyafetlere yılda 120 dolar harcadığı farz edilirken, bu pazardaki pek çok üretici ve perakendeciyi harekete geçiriyor.
MÜSLÜMAN değerlerine göre giyinmek ama modayı da izlemek isteyenlerin yarattığı pazar, tüm dünyadaki girişimcilerinin ilgisini çekerken, tahminler daha şimdiden 96 milyar dolarlık bir endrüstrinin oluştuğu yönünde. Amerikan gazetesi International Herald Tribune, niş bir alan (gereksinimi tam olarak karşılanmayan müşteri grubuna hitap eden, özel ilgi alanlarına yönelik pazar) olarak görülen Müslüman moda endüstrisini mercek altına aldı. "Kendi modalarını yaratan genç Müslüman girişimciler, dışarıdaki stereotiplere (diğer insanları içine yerleştirdiğimiz kategoriyi anlatan bir kavram) olduğu kadar kendi toplumlarındaki statükoya da meydan okuyorlar"diyen gazete, "En kısa etekleri ve podyumları ilahlaştıran etkili pop kültüründe, Sidney’den Suudi Arabistan’a kadar modayı seven bütün Müslümanlar modayı kendi ellerine alıyor" değerlendirmesi yaptı.
KİŞİ BAŞINA 120 BİN DOLAR: Dünyanın değişik yerlerinden Müslüman moda endüstrisinin temsilcileriyle görüşen gazete, bu tür kıyafetlere yılda ortalama 120 dolar harcayan Müslümanların, pek çok üretici ve perakendecinin ilgisini çektiğine vurgu yaptı.
1.6 MİLYAR MÜSLÜMAN’IN YARISI: Gazetede görüşlerine yer verilen kişilerden biri Malezya merkezli iki ayda bir yayınlanan Halal Journal’ın yönetici editörü Kamarul Aznam. Bütün dünyada helal modadan, ilaca kadar her şeyi izleyen Aznam, "Ticari bilgi ya da resmi istatistik yok ama genelde kullandığımız tahminler var. Dünyada 1.6 milyar müslümandan yüzde 50’sinin bu tarz kıyafetlere yılda 120 dolar harcadığı farz ediliyor" dedi. Küresel pazarda bunun değerinin yılda en az 96 milyar dolar olduğunu tahmin edildiğini belirten Aznam, "İslam ülkesi olmayan İngiltere, Fransa gibi yüksek alım gücü olan ve kıyafetlerin daha pahalı olduğu ülkelerde bu daha yüksek. Buralarda yılda 600 dolara kadar harcanıyor. 1.5 milyon Müslüman’ın bulunduğu İngiltere’yi tek başına ele alırsak, bu pazarın büyüklüğü yılda 90-450 milyon dolar olabilir" diye konuştu.
POTANSİYEL BÜYÜK: ABD’de 10 yıl önce yayınlanmaya başlayan ve genç kadınların yaşam tarzı dergisi olan Muslim Girl’nin Editörü Ausma Khan ise, bu sektöre hitap eden markaların çoğunun Müslüman tüketici için ek çekiciliğe sahip olabileceğine inanıyor. Khan’ın değerlendirmeleri şöyle: "Potansiyel çok büyük. Çağdaş ve popüler modada, satış yerlerinde görülen çoğu şeyi Müslüman kadınlar satın alıp yaratıcı bir şekilde boşlukları dolduruyor. Fakat onlar kesinlikle aynı kıyafetlerin daha yüksek yaka biçimli, etek boyu daha yüksek olanlarını satın alırlardı."
Müslüman moda dünyasında neler oluyor
Uzman moda evleri ve şirketler, ’hijab’a (bir çeşit başörtüsü) uyan ve moda bilinci olan kadınları hedef alan farklı alanlara yöneliyor.
Leicester, Berlin, Atlanta gibi değişik yerlerde, moda şovları düzenleniyor. Girişimci Raja Rezza Shah ise, İslami Moda Festivali’nin Direktörü olarak bunu küresel konsepte taşımaya çalışıyor.
Pakistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Lübnan, Mısır, Türkiye ve diğer liberal eğilimli ülkelerdeki moda fuarları dışında başka yerlerde de değişim var.
İran’da bile, din polisi bu tarz olayları geçmişte yakından takip etse de İslami giyimi geliştirmek için Tahran Moda Haftası düzenlenmeye başlandı.
İngiliz tasarımcı Sophia Kara, Leicester’da geçen yıl Imaan Collections’ı tanıtırken, baştan ayağa vücudu saran siyah elbise olan abaya’ya getirdiği farklı bakış açısıyla dikkatleri üzerine çekti. Kara, bir model kukuletalı abaya’yı ona uyan peçeyle, pembe şalvarın üzerine veya düşük pantolonla giydi.
Bikini ile burka birleşti, ortaya ’Burqini’ çıktı
AVUSTRALYA’da Ahiida’yı kuran Aheda Zanetti, tasarımını Burqini olarak kaydettirdi. Bikini ile burkayı birleştirerek, iki parçalı bir yüzme giysisi oluşturdu. International Heral Tribune’de yer alan haberde Türkiye’den haşema da, spor ve aktif Müslüman giysilerine örnek olarak gösteriliyor.
Pazar giderek patlama yapacak
ABD merkezli Müslüman okurlar için stil ve trendleri araştıran internet sitesi Modest Flair’in editörü Gülşen Aydemir, şöyle konuştu: "İslami moda pazarı gelecek yıllarda patlama yapacak. Şu anda bunun işaretleri var. Müslüman kadının kıyafeti konfor ve stil açısından sıçrama yaptı, kalın, nazik, polyester sıkmabaş olmaktan çıkıyor. Bu tarz sıcak havalarda rahat değil ve deriye karşı da zorlayıcı. Şu anda Müslüman giysilerini her renkte ve modaya uygun olarak bulmak mümkün. Ama inancımızın isteklerine uygunlar. Bu zorlu bir niş alan ama ne yaptığınızı biliyorsanız, limit yok."
Oyuncaklar da ’helal sektör’ün parçası oldu
HERALD Tribune’ün değerlendirmesine göre, Fulla bebek gibi oyuncaklar ya da kapalı Barbie türleri, İslami süper kahramanların olduğu The 99 gibi komik kitaplar da, geleneksel sahalar olan İslami finans ve helal veya caiz gıdalar kadar bu sektörün bir parçası haline getirildi.
’İslami dolar’ avı başladı giyim ’helal’e sıkışamaz
MALEZYALI pazarlama şirketi olan ve küresel helal sektöre odaklanan Imarat Consultants’ın analisti Abdalhamid Evans, perakende değer zincirindeki bu oluşum için "İslami dolar" terimini kullanarak, şu değerlendirmeyi yaptı: "İslami dolar için av şimdi ısınmaya başlıyor. Fakat bunun tam olarak paraya çevrilmesine kadar gidecek çok yolu var. Giyimi, helal pazarın geniş konseptine sıkıştıramazsınız. Giyim, helal gıda yiyen ve İslami finans hizmetlerini kullanan aynı tüketici tabanına bir öneridir."