Oluşturulma Tarihi: Eylül 15, 2007 00:00
Reklam sektörü, 2007’nin ilk yarısında yüzde 14 büyüyerek 1.4 milyar YTL’lik büyüklüğe ulaştı. Reklamcılar Derneği Başkanı Cem Topçuoğlu, ikinci altı ayda son çeyrekteki reklam harcamalarının artışıyla, büyümenin yüzde 15’leri bile aşabileceğini belirterek, seçimlerden sonra sektörde psikolojik olarak açılma olduğunu bunun da rakamlara yansıyacağını söyledi.
GEÇEN yılı 2.6 milyar dolarlık büyüklükle kapatan reklam sektöründe, 2007’nin ilk altı aylık verileri sektörün büyümeye devam ettiğini ve büyüme hızının yüzde 14’lerde olduğunu ortaya koydu. 2006’nın ilk altı ayında 1.2 milyar YTL olan reklam yatırımları, bu yılın aynı döneminde 1.4 milyar YTL’ye ulaştı. Televizyon, 2007’nin ilk yarısında reklamdan en büyük payı aldı. Radyo, açıkhava ve internet dikkate değer artış sağlayan mecralar oldu. Sektör, geçen beş yılda yüzde 20’leri aşan büyüme kaydetti.
İKİNCİ YARI HIZLANABİLİR: Reklamcılar Derneği Paylaşım Toplantıları-2’de konuşan Reklamcılar Derneği (RD) Başkanı Cem Topçuoğlu, bu yılın ilk altı ayında büyüme hedefi olan yüzde 14’ün yakalandığını belirterek, ikinci altı ayda son çeyrekteki reklam harcamalarının artışıyla, büyümenin yüzde 15’leri bile aşabileceğini kaydetti. Reklam sektöründe televizyonun hakimiyetinin hala sürdüğünü belirten Topçuoğlu, dünyanın dijitale doğru gittiğini internet reklamlarının sektördeki payının yüzde 1’in üzerine çıktığını, dijital ve interaktif ajansları da RD bünyesine kattıklarını aktardı.
REKLAMVEREN-AJANS İLİŞKİSİ: 2006’da reklamda medya harcamalarının 2.6 milyar dolar olduğu bilgisini veren Topçuoğlu, reklamveren ve reklam ajansı ilişkileri konusunda ise, "Paradan para kazanma dönemi geride bırakıldı. Krizden sonra reklamverenler markalarına yatırım yapmak zorunda olduklarını gördüler. Bu nedenle reklamveren ve reklam ajansı ilişkileri daha da önem kazandı. Bu ilişkilerin devam edebilmesi ve markaların büyümesi için bu ilişkinin sağlıklı başlaması ve devam etmesi gerekir" değerlendirmesini yaptı.
SEÇİMLERDEN SONRASI: Seçimlerden sonra sektörde psikolojik olarak açılma olduğunu bunun da rakamlara yansıdığını aktaran Topçuoğlu, "Önümüzdeki aylarda bunun etkisini daha net görürüz. Dünya piyasalarındaki finansal kriz artmazsa son çeyreğin iyi geçeceğini düşünüyorum. Önümüzdeki üç yılda da sektör yüzde 20’lik büyüme gösterecek" dedi.
AÇIK EKSİLTME YANLIŞ: Kamu kuruluşlarını reklam konkurlarındaki açık eksiltme uygulamasını da eleştiren Topçuoğlu, THY, Ziraat Bankası gibi kurumların ciddi şekilde açık eksiltmeyle ihale açtığını, bunun yanlış olduğunu bu ihalelere katılan ajansların da yanlış yaptığını iddia etti. Topçuoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: "Bu konuyda hükümet ve ilgili bakanlık nezdinde başvuruda bulunduk. Ajanslar bir ihale açıldığında bize danışsınlar. Dernek olarak bu sefer biraz daha aktif olmaya çalışacağız. Hatta daha da ileriye giderek üyelerimizi uyarma yoluna gideceğiz. Böyle bir konkura katılırsanız sonuçta intihar edersiniz. Bunları yapmak zorundayız. Yoksa bu işlerin başka türlü düzelecek yolu yok." Araştırmalara göre ajans komisyon bedelinin yüzde 8-15 arasında olduğunu dile getiren Topçuoğlu, iyi reklamverenin iyi ajansı yaratacağını, bu şekilde reklamverenin markasının da iyi yerlere geleceğini kaydetti.
Fikir taklitçiliğine karşı ’elektronik zaman damgası’
REKLAMCILAR Derneği (RD) Genel Sekreteri Ayşegül Molu ise, fikrin meta olmadığını ama kamu kuruluşlarının mal alma ihalelerini fikir üzerinde de uyguladığını kaydederek, şunları söyledi: "Her şey dönüp dolanıp fikrin önemine geliyor. Her şey taklit edilebilir ama farklılık fikirde yaratılır. Fikrin daha ucuzu yok ama karşılığını almak zor. Kimse iyi fikrin bedelini ödemek istemiyor. Toplumsal bilinçlenme olmadığı için de fikir sahipleri haklarını aramıyor. Fikrin takibi için de ’Elektronik Zaman Damgası’ uygulamaya konulacak. İnternet sayesinde bugün her yerdeki fikre ulaşılabiliyor. Bu uygulama fikirlerde kimin öncül olduğunu ortaya koyacak."
Rekabet koşulları işlerimizi düşürdü
CEM Topçuoğlu, reklam ajanslarının rekabet koşulları nedeniyle işlerinin düştüğünü aktararak, ancak kaliteden feragat edilince markaların başarıya ulaşamadığını vurguladı. Topçuoğlu, şöyle devam etti: "Medyaya 3-5 milyon dolar harcayan bazı reklamverenler, ajans komisyonunu nasıl düşürürüm diye bakıyor. Bu da ajansları yaşama noktasının altına getiriyor. Reklamverenler doğru ajansla çalışmalı. Ajanslar markanın nereye gittiğini araştırmalı. Sektördeki rekabet koşulları zor ama daha uzun vade devam edemez. Ajanslar bu şartlarda ya iş modellerini değiştirecekler ya da birleşecekler. Paradan para kazanma dönemi bitti gerçek pazarlama dönemi başladı. Bunu bilerek ve düşünerek fiyatlar oluşturulmalı."
Yabancıların gelmesi sektörü olumlu etkiler
CEM Topçuoğlu, yabancıların medya sektörüne olan ilgisinin reklamcılığı nasıl etkileyeceği konusundaki soruyu da, "Medyada son dönemde rekabet azaldı. Yabancıların gelmesi iyi etkileyecek. Gerçek rekabet ortaı ve dengelerin oluşması açısından, kalite açısından bu çok önemli" şeklinde yanıtladı.