Oluşturulma Tarihi: Eylül 15, 2007 00:00
Fransız otomotiv devi Renault’un Başkanı Carlos Gohsn, Oyak’la ortak üretim yaptıkları Bursa fabrikalarına övgüler yağdırdı.
Gohsn, "Renault’ta herkes ’Bursa malı araç isteriz’ diye bize bastırıyor. Çünkü, en kaliteli, en verimli, en düşük maliyetli, en rekabetçi üretim orada. Ancak, Bursa’daki kapasitemizin de bir sınırı var" dedi. Gohsn, Bursa için yeni modeller müjdesi verdi.
TÜRKİYE’de Oyak’la ortaklaşa üretim yapan Fransız otomotiv devi Renault’un Başkanı Carlos Gohsn, "Renault’un dünyadaki satıcıları, Renault’ta çalışanlar, ’Bursa ürünü otomobil isteriz’ diye yarışıyor. Bu talep, Bursa’daki üretimin kalitesi, verimliliği ve maliyetinin uygunluğundan kaynaklanıyor. Ancak, Bursa’daki kapasitemizin de bir sınırı var. Biz onlara ’Kusura bakmayın her aracı Bursa’dan alamazsınız’ yanıtı veriyoruz" dedi. Gohsn, Bursa’daki fabrikaya her yönüyle övgüler yağdırırken, "Türkiye bu gidişle bizden daha çok yatırım çeker. Renault, Türkiye’ye kesinlikle yeni modellerin üretimini verecek" diye konuştu.
BURSA DÜNYANIN EN İYİSİ: Frankfurt Otomobil Fuarı’nda soruları yanıtlayan Carlos Gohsn, Brezilya’nın kendileri açısından giderek "düşük maliyetli üretim" avantajını kaybetmeye başladığını, sadece "rekabetçi ürün" özelliği kaldığını vurguladı. Gohsn, Romanya’nın da Avrupa Birliği’ne (AB) tam üyelikle birlikte adım adım "düşük maliyet" avantajını yitirmeye başladığına işaret etti. "Düşük maliyetli üretim" açısından Slovenya, Fas ve Türkiye’nin avantajı koruduğunu ifade eden Gohsn, "Bursa’daki fabrika, Renault açısından dünyanın en iyisi konumunda" dedi.
TÜRKİYE’DEN ÇOK MEMNUNUZ: Sıkça Türkiye’ye yatırım yapmış olmaktan duydukları memnuniyeti belirten Carlos Gohsn, Bursa fabrikasının avantajlarını şöyle sıraladı:
Dünyada en kaliteli üretimi Bursa’da yapıyoruz.
Türkiye’deki çalışanlar, yani iş gücü birinci sınıf.
Yılda 6 bin saat üretim var, verimlilik çok yüksek.
Üretim maliyeti çok düşük.
Rekabet gücü en yüksek araçları Türkiye’de üretiyoruz.
YENİ MODELLER GELECEK: Gohsn, "Bursa’daki fabrikayı bu kadar çok övdüğünüze göre, Renault’un Türkiye’de yeni yeni modeller üretmesini bekleyebilir miyiz?" sorusunu şöyle yanıtladı: "Türkiye bu işgücü, bu düşük maliyet, bu kalite ve rekabetçi konumuyla daha çok fazla yatırım çeker. Türkiye’ye kesinlikle yeni modellerin üretimini yönlendireceğiz. Böyle devam ederse, yeni modellerin üretimi için Türkiye’deki kapasitemizi daha da artırırız."
GÜÇLÜ YTL’YE RAĞMEN: Carlos Gohsn, Brezilya Reali’nin değerlenmesinin, bu ülkede "düşük maliyetli üretim avantajı"nı ortadan kaldırmaya başladığını belirtirken, "Türkiye için de aynı şey söz konusu mu? Çünkü, Türk Lirası’nın da aşırı değerli olduğu yolunda saptamalar var" sorusuna şu yanıtı verdi: "Türkiye için durum farklı. Aşırı değerli TL’ye rağmen Bursa’daki fabrikamızda düşük maliyetli üretim yapmayı sürdürebiliyoruz. Bursa’da üretttiğimiz Renault otomobiller rekabetçi olmaya devam ediyor."
Eğer AB’ye tam üye olmazsanız otomotivde avantajınız sürer
RENAULT Başkanı Carlos Gohsn, Türk otomotiv sektörünün geleceğini değerlendirirken, "Her şey Avrupa Birliği’ne (AB) tam üye olup olmamanıza bağlı" dedi. Gohsn, "Aslında ikisi de kötü değil. İki durumun da kendine göre avantajları var" değerlendirmesini yaparak, şunları söyledi: "Eğer Türkiye AB’ye tam üye olursa, otomotiv sektörü için yine bazı avantajları koruyabilir ama düşük maliyetli üretim fırsatı ortadan kalkabilir. AB’ye tam üye olmamanız durumunda, bugün Bursa tesislerine müthiş farklı kılan tüm özellikler kendini korur. Bursa fabrikamız en rekabetçi, en düşük maliyetli, en verimli, en kaliteli gibi özellikleriyle çok daha öne çıkar."
Pazar kimsenin malı değil, iyi olan kazanır, öne çıkar
CARLOS Gohsn, dünya otomotiv pazarını hiç kimsenin kendi malı gibi göremeyeceğini belirterek, şu değerlendirmeyi yaptı: "Tüm şirketler, tüm markalar pazarın en iyisi olmak için çaba harcar. Bu bir yarıştır. Elindeki kozları iyi olan yarışı kazanır, pazardaki payını artırır. Hiçbir şirket, ’Ben pazarın en büyüğüyüm, kimse bana dokunamaz’ tavrı sergileyemez. Eğer böyle davranmaya kalkarsa kendisi kaybeder. Üstelik kimin daha iyi olduğuna da tüketiciler karar verir. Biz atak olacağız, ancak dikkati de elden bırakmayacağız."
Dünya ekonomisinin yeni motorları var, kriz korkum yok
RENAULT’un Başkanı Carlos Gohsn, "Siz Frankfurt Otomobil Fuarı’nda 10 yeni model tanıtıp, ’atağa geçiyoruz’ dediniz. Başka yeni modelleriniz de sırasıyla gündeme gelecek. Bu arada dünya ABD’de ortaya çıkan mortgage krizinin tedirginliğini yaşıyor. Sizin böyle bir tedirginliğiniz yok mu? Ya da B Planı’nız var mı?" sorusunu şöyle yanıtladı: "ABD pazarında muhafazakar tavır izliyorduk, bunu sürdürürüz. Ancak, onun dışında dünyada krize varabilecek bir gelişme beklemiyorum. her ne kadar ABD hálá dünyanın en büyük ekonomisi olsa da, artık dünya ekonomisinin tek motoru değil. Artık Çin, Hindistan, Rusya, Avrupa Birliği (AB) dünya ekonomisinin yeni motorları olarak ortaya çıkıyor. Bu ülkelerin dünya ekonomisinin yeni motorları olması, balans sağlıyor. ABD’den başlayan mortgage krizi de bu yüzden bütün dünyayı sarıp, sarsacak gibi görünmüyor. Kimse kesin bir tahminde bulunamaz ama dünya için kötü bir senaryo görmüyorum. Biz bu yüzden yeni ürünler çıkarmayı sürdürüp, pazardaki yerimizi büyütmeye çalışacağız."