Şehriban OĞHAN - Ayşegül AKYARLI
Oluşturulma Tarihi: Haziran 28, 2007 00:00
Sanayi Bakanlığı Reklam Kurulu, "İçince Aysun öpmedi" şikáyetine neden olan Pepsi Max reklamı için inceleme başlattı. Bu reklamla ilgili 8 başvuru alan kurul, reklamın yasaklanması ya da reklamı veren şirkete ceza verilip verilmemesine ağustos ayında yapacağı toplantıda karar verecek.
ÜNLÜ manken ve oyuncu Aysun Kayacı’nın oynadığı Pepsi Max reklamı hakkında, Sanayi Bakanlığı Reklam Kurulu inceleme başlattı. "Reklamdaki vaade inandım, ürünü satın aldım. Ancak içince beni hiç bir kadın öpmedi" şikayetlerine neden olan reklamı inceleme altına aldıklarını açıklayan Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü ve Reklam Kurulu Başkanı Özcan Pektaş,
8 BAŞVURU VAR:
Bu reklam hakkında bugüne kadar kendilerine 8 başvuru yapıldığını belirten Özcan Pektaş, "Konuyla ilgili inceleme başlattık. Firmadan görüntülerle birlikte savunma isteyeceğiz. Reklamın cinsel istismar içerip içermediğine, pornografik görüntülere yer verip vermediğine, ahlaka aykırı ve aldatıcı bir reklam olup olmadığına kurul karar verecek" dedi.
KARAR AĞUSTOSTA:
İlk toplantılarının 10 Temmuz’da yapılacağını belirten Pektaş, dosyanın bu toplantıya yetişmesinin mümkün olmadığını ifade ederek, "Ağustos ayının ikinci haftası yapacağımız toplantıya yetişirse ele alınabilir" dedi. Reklamı kendisinin de bir kez izlediğini anlatan Pektaş, kurul kararını yönlendirebileceği endişesiyle kişisel değerlendirme yapmak istemedi. Pektaş, "Başvuruları henüz tam olarak incelemedik. Bu konuda yorum yapmam yanlış olur. İncelemeler sonucunda kararı ben değil, Reklam Kurulu verecek" diye konuştu.
AYSUN ÖPECEK VAADİ VERMEDİK:
Bu arada Pepsi Türkiye yetkilileri ise erkeklerin kolası olmayı hedefledikleri Pepsi Max’n reklam reklam filminde, "Pepsi Max’n tadını alan, Aysun Kayacı’yı öpmüş kadar olur" duygusunu esprili bir hikaye ile ulaştırmak istediklerini belirterek, "Pepsi Max reklamı, tüketiciye doğrudan, hiçbir şekilde Max içecek kişilerin reklam yıldızı Aysun Kayacı tarafından öpüleceği vaadini vermiyor" savunması yaptı.
HAYAL GÜCÜNÜ DESTEKLEDİK:
"Reklam sektörü her zaman, ürün ve hizmetlerin vaatlerini ve mesajlarını hayal gücünü destekleyen bazı unsurlar kullanarak ekrandan tüketiciye ulaştırmayı amaçlar. Bunun için de reklamlarda, tüketici ile duygusal bir bağ kurmak ve onların ilgisini çekmek amacı ile benzetme, abartma ve masalsı yaklaşımlar ve çeşitli görsel efektler-öğeler kullanabilir" diyen yetkikiler ayrıca, toplumsal hassasiyetleri de göz önünde bulundurarak reklam filminin, çocukların seyretmesinin önerilmediği programların içine belli saatten sonra yayınlaması kararını aldıklarına dikkat çekti.
Bilgehan: Şikáyetler dikkate alınmalı
SANAYİ Bakanlığı Reklam Kurulu’na yapılan "İçince Aysun beni öpmedi" şikayetlerinin ciddiye alınması gerektiğini söyleyen Avrupa Konseyi Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Başkanı ve CHP Ankara Milletvekili Gülsün Bilgehan, "Bu tür şikayetler yaptığımız çalışmaları toplumun anladığını gösteriyor" dedi. Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi’nde (AKPM) kabul edilen ve kadın vücudunun reklamlarda cinsel bir obje olarak kullanılmasının yasaklanmasını öngören raporunu hatırlatan Bilgehan, şöyle konuştu: "Raporda kadın-erkek eşitliğine karşı ayrımcılık yapan reklamların yasaklanmasının yanısıra özellikle tüketici gruplarına ve sivil toplum örgütlerine reklamda yanlış kadın görüntüsüne daha çok müdahale hakkı verilmesi öngörülüyor. Sivil toplum örgütlerine bu konularda daha kararlı olmaları öneriliyor. Yasaklara uymayan kuruluşlara ceza, kadın-erkek eşitliği ve kadın onurunu ön planda tutan kuruluşlara da ödül sistemi getiriliyor. Rapor Bakanlar Kurulu tavsiye kararı olarak Türkiye’nin yanısıra Avrupa Konseyi’ne üye ülkelere sunulacak."
Eva’nın ruju da raporda
CHP’li Gülsün Bilgehan’ın, Avrupa Konseyi (AK) Kadın-Erkek Eşitliği Komisyonu Başkanı olarak hazırladığı ve AKPM Genel Kurulu’nda kabul edilen raporda, bir kişinin günde 2 bin 500 reklam spotuyla karşılaştığı saptamasına vurgu yapılıyor. Rapor, AK üyesi 46 ülkede yayınlanan reklamlardan örneklerle destekleniyor. Türkiye’de de ilgiyle izlenen "Desperate Housewives (Umutsuz Ev Kadınları)" filminin oyuncularından Eva Longoria’nın "Bu ruju ya eşinizi elinizde tutmak için ya da dışarıda eğlenmek için kullanın" mesajlı ruj reklamı, olumsuz örnekler arasında yer aldı. Raporda "Bu reklam ya tüm kadınların kocalarını aldattığı ya da tüm kocaların kadınlarını aldattığı algılaması yaratıyor" deniliyor. Reklamlardan en çok çocukların etkilendiğine vurgu yapılan raporda, mankenlerin verdikleri "sıfır beden" imajının genç kızların sağlığını bozduğuna dikkat çekiliyor. Bu tür reklamların bilinçaltında zayıflıkla seksi, popüler olmak ve başarı arasında bağlantı kurdurduğuna değinilen raporda bu nedenle Avrupa’da "anoreksi" sorununun yaşandığı vurgulanıyor.