Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 22, 2007 00:00
Karsan, Hyundai ve Renault Trucks’la kamyon üretimi konusunda yaptığı anlaşmanın ardından, bu kez ABD ve Kanada’da satılmak üzere tasarlanan yeni bir taksi modelini Bursa’da üretmeye hazırlanıyor.
Karsan, imzalanan mutabakat metnine göre 100 milyon dolarlık yatırımla ABD’ye yılda ortalama 20 bin adet taksi ihraç edecek ve bu projeyle yılda ortalama 400 milyon
dolar ihracat geliri elde edecek. Karsan, bu projeyle birlikte dünyanın en büyük taksi üreticisi olacak.
TÜRKİYE’nin çok markalı otomotiv üretimi yapan en büyük şirketi olma yolunda hızla ilerleyen Karsan, bu yıl Hyundai ve Renault’un kamyonlarını üretmek için yaptığı anlaşmadan sonra şimdi de Amerika için taksi üretmeye hazırlanıyor. Karsan, ABD’de satılmak üzere tasarlanan yeni bir taksi modelinin nihai mühendislik çalışmalarını tamamlamak ve 10 yıl süreyle Bursa’daki fabrikasında üretip ABD’ye ihraç etmek üzere bir mutabakat metni (Memorandum of Understanding-MoU) imzaladı. Bu projeyle birlikte dünyanın en büyük taksi üretecisi olacak Karsan, 2009 yılından itibaren ABD’ye yılda ortalama 20 bin adet taksi ihraç edecek ve ortalama 400 milyon dolar ihracat geliri elde edecek.
TÜRKİYE’NİN GURURU OLACAK: Karsan Genel Müdürü Mehmet Can Karabağ, Hyundai ve Renault Trucks’un ardından 2007 yılında portföylerine üçüncü yeni markayı katarak, artık sadece üretim alanında değil tasarım ve mühendislik alanlarında da iddialı olduklarını belirtti. "Bu proje Türkiye’nin gururu olacak. New York, Chicago, Los Angeles dahil tüm Amerika’nın taksileri artık Karsan’da üretilecek" diye konuşan Karabağ, nihai tasarımından üretimine kadar tamamen Türk malı olacak bu araçların Türk Otomotiv Sanayii’nin bayrağını Avrupa’dan sonra artık Amerika’da dalgalandıracağını belirtti.
DEVLER TAKSİ İÇİN UĞRAŞMIYOR: ABD’deki Ford, GM, Chrysler, Toyota gibi dev ana sanayilerin her birinin yılda milyon adetlerde üretim yaptığını kaydeden Karabağ, şöyle konuştu: "Bu dev firmalar, yılda 20-30 bin adet satacak yeni bir taksi modeli geliştirmek için uğraşmıyorlar, uğraşsalar da sonuç ekonomik olmuyordu. Bunun sonucu olarak Amerikan taksi pazarı bir süredir aslında sahipsizdi. US News, Daily News, Fast Company gibi medya devlerini yaratmış ve yönetmiş olan Fred Drasner ve Chicago ve New York’un en büyük taksi filolarının sahibi Pat Corrigan Amerikan taksi pazarındaki bu fırsatı değerlendirmek için güçlerini yeni bir şirkette birleştirdi. ’Standard Taxi’ isimli projenin ilk yürür prototipini Amerika’da geliştirdikten sonra birçok Avrupalı ve Amerikalı aday üreticiyi bir kenara bırakıp, nihai tasarım ve üretim ortağı olarak Karsan’ı seçtiler. Bu sayede Karsan dünyanın en büyük taksi üreticisi konumuna ulaşmış olacak."
1 MİLYAR DOLAR CİRO HEDEFİ: Bunun kendileri için müthiş bir gurur olduğunu kaydeden Karabağ, "Türkiye adına da önemli bir sorumluluk. Bu görevimizi layıkıyla yerine getirip kalitemiz, esnekliğimiz, tasarımımız ve sunduğumuz ekonomiyle ABD’de ses getireceğiz" dedi. Karabağ, projenin hayata geçmesiyle birlikte 2009 yılında Avrupa’dan Orta Doğu’ya, Amerika’dan Afrika’ya ihracat yapan ve yılda 1 milyar Amerikan Doları’nı aşan iş hacmine sahip bir şirket olacakları belirterek, "Biz 2009 yılından itibaren 70 bin adetlik üretimi aşan bir otomotiv üretecisi olacağız" diye konuştu.
Bedensel engelliler için özel olarak tasarlanıyor’Standard Taxi’ güvenlik, konfor, yenilikçi dizaynı, sağ-sol-ön-arka parçaların birbirleriyle değişebilirliği, dayanıklılık, düşük kullanım maliyeti ve özellikle bedensel engelli yolcuların rahat kullanımına yönelik tasarımı ile ön plana çıkıyor. Halen 54 milyon bedensel engelinin yaşadığı ABD’de, Standard Taxi bedensel engellilerin rahat yolculuk yapabilmesi için tasarlanmış ilk özel araç.
100 milyon dolar yatırım yapılacakAMERİKAN mühendislik şirketi tarafından ilk prototipi Eylül 2006’da hazırlanan ve nisan ayında New York Auto Show’da sergilenen yeni nesil "Standard Taxi" modelinin hem nihai tasarımı, hem parça ve üretim mühendisliği, hem de üretimi Karsan’da yapılacak ve Karsan’dan yılda asgari 12 bin 500 adet Standard Taxi alınması garanti edilecek. Hedef pazarların genişlemesi ve pazar payının artmasına bağlı olarak Karsan’dan satın alınacak taksi sayısı 20 bin adetten yılda 40 bin adede kadar çıkabilecek. Dünyada sadece Bursa’da Karsan tarafından üretilecek bu aracın yerlilik oranı ilk yıllarda yüzde 40 seviyesinde olacak. Proje için gerekli olan yaklaşık 100 milyon dolar tutarındaki model spesifik yatırım tamamen yatırımcı şirket tarafından karşılanacak ve sözkonusu proje Karsan’da yaklaşık 300 kişilik ek istihdam yaratacak.
Ünlü Londra taksilerinden
yılda 3 bin adet üretiliyorKARSAN Genel Müdürü Mehmet Can Karabağ, şu an dünyanın en büyük taksi üreticisinin Londra Taxi’lerini üreten İngiliz Manganese Bronze şirketi olduğunu belirterek, "Bu firma yılda 3 bin adet taksi üretiyor. Önümüzdeki dönemde Çinli Geely ile ortaklık yaparak bu sayıyı 20 bin adede ulaştırmayı planlıyorlar. Ama biz daha şimdiden 20 bin adetlik üretim için anlaştık. Bu sayıyı talebe göre 40 bin adede çıkartacağız" dedi.
2007 yılına hızlı girdi, her ay bir anlaşma yaptı2007 yılına hızlı bir giriş yapan Karsan, önce şubat ayı sonunda, beş yıl süreyle İran’a yılda yaklaşık 3 bin adet ve buna ek olarak İran üzerinden çevre ülkelere yılda yaklaşık bin adet J9 ihracatı için anlaşma imzaladı. Mart ayı sonunda ise Karsan bu kez dünya devlerinden Hyundai ile beş yıl süreyle yılda yaklaşık 2 bin adet Hyundai HD serisi hafif kamyonların 3.5 ve 7.5 tonluk modellerinin ve bu modellerin devamında satışa sunulacak yeni serinin münhasır üretim ve distribütörlük anlaşmasını imzaladı. Karsan Nisan ayı sonunda ise Renault Trucks ile yılda 5 bin adet ağır kamyon üretimi için bir mutabakat metni imzaladı. Mayıs ayında ise taksi üretimi için Amerikalılarla anlaşan Karsan’ın önümüzdeki aylarda yeni bir anlaşma daha yapması bekleniyor. Karsan Genel Müdürü Mehmet Can Karabağ, yeni anlaşmanın ticari araç üretimi konusunda olacağını kaydetti.
Amerika’ya ilk ihracatı Ford mu Karsan mı yapacakKARSAN’ın 2009 yılından itibaren otomotiv endüstrisinin kalbi olan Amerika’ya Bursa’da üreteceği taksileri ihraç etmesi önemli bir rekabeti de beraberinde getirecek. Çünkü Ford Otosan da Türkiye’de ürettiği Transit Connect’leri Amerika’ya ihraç etmeye hazırlanıyor. Şimdi tüm gözler otomotivin kalbine Türkiye’den ilk araç ihracatını kimin yapacağına çevrildi. Ford Otosan, eğer 2008’de ihracata başlarsa ’ilk’ unvanını alacak.
41 yıllık şirket1966 yılında kurulan Karsan Otomotiv, 1981 yılından bu yana yüzde 100 yerli sermaye ile ticari araç üretiyor. Halen Peugeot Partner ve Karsan J9 Premier modellerinin üretimini yapan Karsan ayrıca, 2003 yılından itibaren hayata geçirdiği "Tek tesiste çok marka" yaklaşımıyla ticari araç üretimi alanında Türkiye’nin ilk ve tek fason üreticisi konumunda. Karsan çok markalı üretim stratejisi çerçevesinde ayrıca Tofaş, Ford, Renault Trucks, Türk Traktör, Uzel gibi firmalara pres, kaynak, kataforez, boya ve montaj gibi çeşitli endüstriyel hizmetler veriyor. Karsan, İSO’nun 2005 yılında yaptığı araştırmaya göre, "Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu" sıralamasında 137’inci sırada yer alıyor. Halen 714 kişinin çalıştığı Karsan’ın hisseleri İMKB’de işlem görüyor. Karsan 2006 yılında 12 bin 317 adet araç satarak 189.5 milyon dolar ciro elde etti.