Güncelleme Tarihi:
KISA sürede Türkiye’nin en çok tesettürlü ürün satan e-ticaret markası olan Modanisa’nın Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Türe ile tesettür giyim harcamalarındaki ‘gerçek rakamları’ konuştuk. Hürriyet Ekonomi Müdürü Sefer Levent’in ‘Bu neyin hesabı’ başlıklı analizinde Thomson Reuters’in tesettürde Türkiye’yi şampiyon gösteren 39.3 milyar dolarlık hesabının baştan sona yanlış olduğunu yazmasından sonra konuştuğumuz Türe, “Bu rakam bize de çok yüksek geldi” dedi.
Hazırlanan raporu ilk olarak ürünlerini sattıkları Dubaili ünlü tasarımcı Rabia Z.’den öğrendiklerini belirten Türe, “Rabia Z. raporun sunulduğu forumdan sonra bu rakamı bizle paylaştı. Bize de çok yüksek geldi! Hesabı ancak çok geniş tutarak bunu yazabilirler, nasıl hesaplandığını bilmiyoruz. Sanırım o kesimin yaptığı tüm harcamaları kattılar. Yalnızca giyim için demek abartılı olur. Ama tesettür giyimi hem Türkiye’de hem de dünyada katlanarak büyüyor” diye konuştu.
ARAŞTIRMAYLA BAŞLADIK
Aylık 4.5 milyonun üzerinde ziyaretçisi olan Modanisa’nın Facebook hesabını ise 2 milyon kişinin takip ettiğini kaydeden Türe, günlük ziyaretçi sayılarının ise 300 bin civarında olduğunu söyledi. Türe, “Bunların hepsi alışveriş yapmıyor ama bakıyor, yeni ürünleri inceliyor. Her giren en az ayda bir kere alışveriş yapıyor” dedi. Bu alana nasıl girdiklerini ise Türe şöyle anlattı: “ 2008 yılında “Türkiye’nin yüzde 65’i başını kapatıyor” diye bir Konda araştırması vardı. Diyanet İşleri’nin açıklamasına göre bu oran yüzde 72. Bu da biraz abartılı gibi. Konda Araştırması’nda evde dahi başını kapatan yüzde 25’lik bir kesim olduğu yazıyordu. Çarşaf giyenden muhafazakar giyinene kadar farklı kademelerde tesettürlü giyinen bir kesim var Türkiye’de. Kime oy verirse versin muhafazakar giyiniyor. Başını kapatmayan ama kolsuz giymeyenler de çok. ‘Her kadının şıklığa ihtiyacı var ama seçenek yok’ dedim ve araştırmaya başladım. 2011’de kurabildik.
CÜZAMLI GİBİ BAKTILAR
Büyük boşluk vardı. Ama çok zorlandık. Üreticiler başta bize ‘bunları internetten satamazsınız’ dediler, mütedeyyin kesimden olan birçok isme gittik ama bize inanmadılar. Dünyaya Türk malı satabileceğimize çoğu inanmadı. İlk bize Aker destek verdi. Onlardan ürün aldık. Osmanbey’e gidip kıyafet yaptırmak istedik, ikna etmek de hiç kolay olmadı. Markafoni ve Trendyol var, onlarla yol alanlar vardı. Bize cüzamlı gibi baktılar. ‘Mazağanız yok’, ‘internete mal vermeyiz’ dediler. Tesettürlü ürünlerin satacağına inanmadılar. Biz bu arada bu kesimin ihtiyaçları üzerine araştırma yaptırdık. En çok uzun kollu tunik ve elbise istendiği çıktı ortaya. Osmanbey’de 350 üretici gezdik, yaz aylarında hiçbirinde uzun kollu tunik yoktu. Diğer şirketler için 3-4 ay sonra ödeme alan bu üreticiler bizden peşin para alıp üretim yaptılar.”
"DAHA BASİT, SADE ŞIKLIK PEŞİNDE OLANLAR ARTTI"
Kerim Türe, "Biz her çeşit ürünü koyuyoruz, seçimi onlar yapıyor. Dünyanın her yerinden de müşterimiz var. Amerika’da yaşayan Pakistanlı bir kadın da alıyor bizden, Gaziantepli kadın da. Başını kapamayan ama muhafazakar giyinen de alıyor. Tunik, elbise ve eşarp her zaman satılıyor” dedi. Türe en çok talep edilen ürünlere yönelik ise şunları söyledi: “Eskiden daha çok bele oturan kıyafetler talep edilirken biraz daha rahat kumaşlar isteniyor artık. Polyester yerine nefes alan rahatlatan kumaş isteniyor. Daha basit, sade şıklık peşinde olanlar arttı. Aynı şekilde şatafattan uzak, düz kıyafetler de isteniyor, gençler bir Mango kızı gibi olmak istiyorlar. Biz menüyü veriyoruz onlar istediklerini seçiyorlar. Biz kadının ışıltısını ön plana çıkarmak istiyoruz.
ÜRÜNLERİN YARISINI İHRAÇ EDİYORUZ
KERİM Türe, Modanisa’dan günde 8 bin civarı paket çıktığını belirterek, “Her gün en az 200 ürünün fotosu çekiliyor. Ürünlerimizin yüzde 47’sini yurtdışına gönderiyoruz. Google’dan, Facebook’tan tanıtım yapıyoruz. Müslüman ülkeler arasında en çok Suudi Arabistan’a satıyoruz. 2 yıldır oraya ürün gönderiyoruz. İran’da kredi kartı yok. Oranın da yakında gelişeceğini düşünüyoruz bu alanda. Avusturalya’ya bile ürün gönderdik. Trinidad ve Tobago’dan da bayilik istediler. Biz en büyük tesettür AVM’siyiz” diye konuştu.
350 ÜRETİCİYLE BERABER ÇALIŞIYORUZ
İŞE 7 üreticiyle başladıklarını, bu sayının bugün 350’ye ulaştığını kaydeden Türe, “Bize ürün vermeyenler, ‘yeni ürün yaptım fotoğrafını çek de siteye koy’ diye peşimizde geziyor. Bizimle birlikte bu işlere başlayıp büyüyenler var. 30’a yakın tasarımcımız var. Aralarında yabancı tasarımcılarımız da var. Rabia Z. bu alanda dünyada bilinen bir isim. Bella Kareema Rusya’dan. Markasının adı Dilyara Saideva. Cindy von den Bremen Hollanda’da yaşayan bir kadın. Pınar Şems Türkiye’de çok ünlü” diye konuştu.