Güncelleme Tarihi:
“ALİAĞA AN İTİBARİYLE SAATLİ BOMBADIR”
Güvenç sözlerini şöyle sürdürdü: “Gemi geldiğinde yeterli ölçümler yapılmadan Türkiye’ye geldiğini ve sökümlerin ölçüm yapılmadan yapılacağını duyurmuştuk. Sonrasında bakanlıklardan ve kurumlardan gerekli ölçümlerin yapıldığı
Fakat gelinen noktada baktığımızda radyasyon ölçümlerini yapacak olan firma noter onaylı ihtarname gönderdi. Hiçbir ölçüm yapılmadığını, bu kadar itiraz geldikten sonra bile dikkate alınmadığını görüyoruz. ‘Bir iki gün konuşup susarlar’ gözüyle bakılmış. İhtarnamede firma ‘Biz hiçbir ölçüm yapmadık’ demiş. Bu nasıl tarif edilir bilmiyorum. Şu an gemi sökülmeye başladı. Belki yarısını bitirdiler. Bu gemiden çıkan atıklar, onlarla ilgili belgeleri nerede? Bakanlıklar niye bu işe alet oldu? Her şey yolunda diye basın açıklamaları duyurular yapıldı. Gelinen noktada bakıyoruz hiçbir ölçüm yapılmamış. O gemiyi söken işçiler ne kadar radyasyona maruz kaldı, atıklar gömüldü mü? Nereye gitti? Hani hepsi ölçülecek firmalarca bertaraf edilecekti. Bu tam bir aymazlıktır. Bir iki gün konuşulur nasılsa unutulur. Aliağa tam bir saatli bombadır an itibariyle. Belki sadece Aliağa da değil. O atıkların gittiği yerler de… Bu atıkları nereye gönderdiler? Bunların hepsini bakanlıklardan isteyeceğiz.“
“SUÇ DUYURUSUNDA BULUNACAĞIZ”
TMMOB Çevre Sorunları Araştırma Merkezi Başkanı Baran Bozoğlu da twitter hesabından belgeyi yayınladı, Ocak ayı sonunda yaptıkları açıklama ile günlük 100 bin varil petrol işleme kapasiteli Kuito adlı tanker hakkında 2013’te inceleme yapıldığını ve olması gereken değerlerden 5 kat fazla radyoaktivite tespit edildiğini söylediklerinde, Çevre ve Şehir Bakanlığı ve GEMİSANDER Başkanı tarafından eleştirdiklerini belirterek şöyle konuştu: “Türkiye‘ye girmeden gemide inceleme yapılmasını istemiştik. Hatta gönüllü olarak buna talip olduğumuzu söylemiştik. Çevre İl Müdürü her türlü incelemenin yapılacağını, özellikle TAEK‘in gemide inceleme yapacağını söylemişti. Biz de bunun üzerine tehlikeli madde içermediğine ilişkin raporun kamuoyu ile paylaşılmasını istemiştik. Ama bugüne kadar herhangi bir rapor açıklanmadı kamuoyuna. TAEK tarafından gemiyi incelemekle görevlendirilen şirketin, 16 Şubat 2015 tarihinde ÖGE Gemi Söküm Şirketi ile yaptığı sözleşmeyi tek taraflı olarak iptal etmesi ne kadar haklı olduğumuzu gösteriyor. Şirket ihbarnamede;
‘16 Şubat 2015 tarihinde ÖGE Gemi Söküm İth. İhr. Tic. Ve San. A.Ş. ile İstanbul Denizcilik ve Sörvey Hizmetleri Ltd. Şti. arasında yapılmış olan sözleşmenin 7. Maddesi gereğince KUİTO isimli geminin sökümüne başlandığında, Radyasyon kontrolü için talepte bulunulmadı gerekirken, herhangi bir talepte bulunulmadan 02.03. 2015 tarihinde söküme başlandığını öğrenmiş bulunmaktayız. KUITO isimli geminin sökümüne başlandığı ve halen devam edilmesine rağmen bu güne kadar sökümü yapılan parçaların radyasyon kontrolünün yapılmasına dair herhangi bir talepte bulunulmamıştır.
İŞTE O BELGE:
Aksine, 20 Mart 2015 tarihinde tarafımıza e-posta ile iletilen mesajda, Aliağa Gümrük Müdürlüğü bilgisi dahilinde, Aliağa Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği (GEMİSANDER) nezdinde radyasyon kontrolü yaptırıldığı ve ilgili birimlere günlük olarak rapor verildiği belirtilmektedir. Çevre ve insan sağlığı açısından büyük önem arz etmekte olan radyasyon kontrolünün yetkisiz kişi ve kuruluşlar ile yaptırılması sonucunda doğacak olan riskler ortadadır.
Sökümü gerçekleştirilen parçalarda şu ana kadar yapılmış ya da yapılacak olan radyasyon kontrolleri hususunda hiçbir sorumluluk almayacağımızı ve sözleşmenin uyulmayan 7. maddesi uyarınca söz konusu sözleşmeyi tek taraflı olarak iptal ettiğimizi bilgilerinize sunarız’ diyor. Şimdi biz, Çevre İl Müdüründen bu ihbarnameyi yorumlamasını bekliyoruz. İnceleme yapıldığını, geminin TAEK tarafından incelendiğinin ve tehlikeli maddeye rastlanmadığını söyleyen Çevre ve Şehircilik Bakanlığından da bu ihbarnameyi yorumlamasını bekliyoruz.” Bozoğlu suç duyurusunda bulunacaklarını da sözlerine ekledi.